Timmeeh Startet 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2011 Hei! Har nylig kjøpt meg en smuggler 18 som jeg skal pusse opp litt etterhvert. Har dere noen motor anbefalinger? Har lyst til å klare 50 knop, må det mere enn 115hk til da? Ser det ligger noen yamaha 115 ute for salg, sent 90 talls totakt. Det må da være bra? Det blir kanskje mye med 150? :P søkte litt, men det var ikke så mye info om disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Med bakgrunn i mine egene erfaringer vil du ikke nå mere en ca 42-47 knop med 115HK på en slik båt. Har selv hatt Fletcher 16 med 115 som gjorde 47. Har vanskelig for å tro at et 18 Smugglerskrog er noe mer lettdrevent i vannet. Men 130-150 hk bikker du nok 50 lett. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Timmeeh Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 okey, skulle kanskje bare smekket til med en 150 da for å være sikker... :P Lurer på å bygge om akterspeilet litt, så det blir bedre plass baki der... Må vel forsterkes også Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) okey, skulle kanskje bare smekket til med en 150 da for å være sikker... :P Lurer på å bygge om akterspeilet litt, så det blir bedre plass baki der... Må vel forsterkes også Til eksempel http://www.smuggler.se/bilder/sm18data.jpg er godkjent opp til 140hp så 150hp er ikke overkill... Har du mulighet så få på en brakett med heis som bygger litt ut og sett på en enda større motor 200/225/250hp yamaha til eksempel. Sett smugglere med 250 bakpå ved langesund, gikk somk et oljet lyn utover i bølgene det noe den ikke kunne hvis det var overmotoriseing. Blir litt mer baktung med stor motor og heis men du får og bedre kjøreegennskaper da du får propellen enda lengere bak og garantert en toppfart på rundt 60 knop eller mer riktig proppet avhengig av motor. Den er laget for motor opp til 140hp så da har du mye å gå på før skroget får problemer sålenge bakplaten holder, sjekk hvilke motorer som er lettest. en 140hp fra båten var ny veiet en del så ikke sikkert en 200hp+ motor fra slutten av 90tallet er spes mye tyngere . En annen ting er jo at uanstt hvor fort båten din går så er det ikke mange dagene før den går for dårlig uansett desverre. Skal du få beholde den følelsen hele tiden må du ha over motorisert en båt slik at du må jobbe for å holde maxfart og unngå å "havarere". Redigert 6.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Ang vekt på gamle 140hk, mercurys rekkesekser og omc's 1.6 liter v4 veier vel begge rundt 140kg...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bukt Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Ang vekt på gamle 140hk, mercurys rekkesekser og omc's 1.6 liter v4 veier vel begge rundt 140kg...? Da blir en 200/225 rundt 70kg tyngre ca da og det er ikke allverden... mener de ligger i vekt fra 200-230kg avhengig av merke/type og årgang Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Med lift så blir det enda noen kg ekstra, men burde likevel gå greit. Hva med mercury sin baby V6 , 135/150hk, er ikke den ganske lett? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Timmeeh Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 hehe, ja mulighetene er store. Har sett et par båter med motor montert på brakett kanskje 15-20cm bak speilet, blir det bedre enn når den er montert helt inntil? Hadde jo vært mere praktisk med brakett, da jeg kan plastre igjen speilet bak og lage oppbevaringsrom med luke av noe slag. Godkjent til 140 ja, men da går det vel fint. Har sett litt på mercury sine v6'ere ja, og yamaha 150 hpdi. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29444177 mercury 135 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28830107 mercury 150 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28582446 yamaha 150 Er det forgassere på mercury motorene der? Vil den ikke gå mer økonomisk med innsprut sånn som yamahaen? Takker for svar ja, blir sikkert flere spørsmål etterhvert :P skal gjøre en del med båten fremover så.. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Andgående heis, bør en ikke ha overflatepropell og en såkalt nosecone da? Har ingen erfaring med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Godkjent til 140 ja, men da går det vel fint. Har sett litt på mercury sine v6'ere ja, og yamaha 150 hpdi. heter ikke "godkjent for" men anbefalt motor så innenfor det anbefalte er det bare å gi full gass og ikke tenke...båten oppfører gjør ingen uforutsette ting og må ikke jobbes med... Leverandører sikkrer seg alltid og anbefaler alltid mye mindre motorer enn hva båten fysisk klarer.. Trenger ikke nosecone før du begynner med oberflatekjøring eller heiser så høyt at motor ikke får kjøling... kjøp en mercury xr2 så er det alt der... ikke dyre heller Sitér dette innlegget Link to post
nani17 Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 (redigert) Jeg har en Mercury 135 optimax, 2000 modell. Den kan jeg anbefale sterkt. Bruker lite drivstoff og har en ekstrem akselrasjon. Har blant annet lest på noen engelske tester at motoren har en effekt på 143 hk. Redigert 7.Juli.2011 av nani17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 okey, skjønner. ja vi får se hva det blir :-) gleder meg ivertfall Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Båten er så og si ferdig, mangler bare styring og diverse.. ser ut til at det blir en evinrude 140 hk på, men siden den har stått på en tung båt er det nok ganske liten propell på.. Er det noen som har erfaring fra noe tilsvarende, hva skal man prøve seg på? 21" eller 23"? Hvilket turtall skal denne ha på maks? Håper å få den i drift til sommeren :-) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 sleng over bilder da:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 hvor gammel motor? Vil tro en 22" Raker vil være et godt utgangspunkt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Timmeeh Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Smakebit.. Tank og batterifeste, sikringer osv er lagt opp baki der nå. Benk er klar med skai.. tankmåler og brytere til lanterner osv er der. Motoren er min far sin gamle, sent 80 tall eller tidlig 90. kan jeg sjekke senere.. Vindskjermen er også ferdig. ble solide saker det.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 22" raker ja, dyre saker det eller? Skulle jo fått prøvd noen propeller og sett hva som passet best.. eller bare gamble kanskje :P Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Prøv den du har en tur først så er det lettere å svare.. Og finn ut hvilken dim du har på fra før.. Har du turtallet på motoren? Jeg har god erfaring med ballistic.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bella580C Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Motor er fra 1989 Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Teerex Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 (redigert) Jeg har en Mercury 135 optimax, 2000 modell. Den kan jeg anbefale sterkt. Bruker lite drivstoff og har en ekstrem akselrasjon. Har blant annet lest på noen engelske tester at motoren har en effekt på 143 hk Den kan du relativt enkelt få omprogrammert til 175 hk, iallefall nyere årsmodeller men mulig det går på alle Her er drømmemotoren til sådan båtstørrelse, etter min mening (men prisen er jo deretter) Redigert 11.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Hehe, har ikke økonomi til noe ny motor nei... studentliv. Men klart på sikt hadde det der vært ypperlig :-D Motoren er kanskje fra 1989 :P kjenner jeg deg kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Ralf Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Hei. Jeg har en litt ombygd Smuggler 18. Bl.a. er fordekket forlenget ca. 40 cm. Ellers er båten utstyrt med motorheis (Paralift). Med en 115 hk (-84 mod.) gjør båten 46 knop (GPS). Får omtrent samme toppfart med en Raker 22" som med en Ballistic 24". Tror nok en 22" propeller vil være rimelig ok på din båt om du ikke skal montere motorheis. Tror Johnson/ Evinrude 140 hk fra -89 skal ha max turtall på 6000 rpm. - min skal ha 5500. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Jaok! :) Blir ikke heis med det første. Så kanskje jeg prøver meg på en 22" da, regner bare med den blir for liten den som står på fra før. takk! Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Det ble testkjøring før det ble for kaldt. handla meg en 135 mercury 98'.. ble fin på hekken den. Men syntes den vinglet mye, allerede før 40 knop.. måtte styre jævla aktivt. er det pga for mye vekt bak i båten det? Ble bedre med far i passasjersetet.. ballast i baugen? Eller har det noe med høydeplassering på speilet å gjøre...? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 du må nok regne med litt eksperimentering med høyde osv før du er i mål ja.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.