Jump to content

Motorvalg Smuggler 18

Timmeeh

Recommended Posts

Hei! Har nylig kjøpt meg en smuggler 18 som jeg skal pusse opp litt etterhvert. Har dere noen motor anbefalinger? Har lyst til å klare 50 knop, må det mere enn 115hk til da? Ser det ligger noen yamaha 115 ute for salg, sent 90 talls totakt. Det må da være bra? Det blir kanskje mye med 150? :P søkte litt, men det var ikke så mye info om disse båtene.

okey, skulle kanskje bare smekket til med en 150 da for å være sikker... :P Lurer på å bygge om akterspeilet litt, så det blir bedre plass baki der... Må vel forsterkes også

Til eksempel http://www.smuggler.se/bilder/sm18data.jpg er godkjent opp til 140hp så 150hp er ikke overkill...

Har du mulighet så få på en brakett med heis som bygger litt ut og sett på en enda større motor 200/225/250hp yamaha til eksempel.

Sett smugglere med 250 bakpå ved langesund, gikk somk et oljet lyn utover i bølgene det noe den ikke kunne hvis det var overmotoriseing.

Blir litt mer baktung med stor motor og heis men du får og bedre kjøreegennskaper da du får propellen enda lengere bak og garantert en toppfart på rundt 60 knop eller mer riktig proppet avhengig av motor.

Den er laget for motor opp til 140hp så da har du mye å gå på før skroget får problemer sålenge bakplaten holder, sjekk hvilke motorer som er lettest. en 140hp fra båten var ny veiet en del så ikke sikkert en 200hp+ motor fra slutten av 90tallet er spes mye tyngere .

En annen ting er jo at uanstt hvor fort båten din går så er det ikke mange dagene før den går for dårlig uansett desverre. Skal du få beholde den følelsen hele tiden må du ha over motorisert en båt slik at du må jobbe for å holde maxfart og unngå å "havarere".

Redigert av bukt (see edit history)

hehe, ja mulighetene er store. Har sett et par båter med motor montert på brakett kanskje 15-20cm bak speilet, blir det bedre enn når den er montert helt inntil? Hadde jo vært mere praktisk med brakett, da jeg kan plastre igjen speilet bak og lage oppbevaringsrom med luke av noe slag.

Godkjent til 140 ja, men da går det vel fint. Har sett litt på mercury sine v6'ere ja, og yamaha 150 hpdi.

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29444177 mercury 135

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28830107 mercury 150

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28582446 yamaha 150

Er det forgassere på mercury motorene der? Vil den ikke gå mer økonomisk med innsprut sånn som yamahaen?

Takker for svar ja, blir sikkert flere spørsmål etterhvert :P skal gjøre en del med båten fremover så..

Godkjent til 140 ja, men da går det vel fint. Har sett litt på mercury sine v6'ere ja, og yamaha 150 hpdi.

heter ikke "godkjent for" men anbefalt motor så innenfor det anbefalte er det bare å gi full gass og ikke tenke...båten oppfører gjør ingen uforutsette ting og må ikke jobbes med...

Leverandører sikkrer seg alltid og anbefaler alltid mye mindre motorer enn hva båten fysisk klarer..

Trenger ikke nosecone før du begynner med oberflatekjøring eller heiser så høyt at motor ikke får kjøling... kjøp en mercury xr2 så er det alt der... ikke dyre heller :thumbsup:

• 1 år senere...

Båten er så og si ferdig, mangler bare styring og diverse.. ser ut til at det blir en evinrude 140 hk på, men siden den har stått på en tung båt er det nok ganske liten propell på.. Er det noen som har erfaring fra noe tilsvarende, hva skal man prøve seg på? 21" eller 23"? Hvilket turtall skal denne ha på maks? Håper å få den i drift til sommeren :-)

Jeg har en Mercury 135 optimax, 2000 modell.

Den kan jeg anbefale sterkt. Bruker lite drivstoff og har en ekstrem akselrasjon.

Har blant annet lest på noen engelske tester at motoren har en effekt på 143 hk

Den kan du relativt enkelt få omprogrammert til 175 hk, iallefall nyere årsmodeller men mulig det går på alle :smiley:

Her er drømmemotoren til sådan båtstørrelse, etter min mening (men prisen er jo deretter)

34_2059018142_xl.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 uker senere...

Hei.

Jeg har en litt ombygd Smuggler 18. Bl.a. er fordekket forlenget ca. 40 cm. Ellers er båten utstyrt med motorheis (Paralift). Med en 115 hk (-84 mod.) gjør båten 46 knop (GPS). Får omtrent samme toppfart med en Raker 22" som med en Ballistic 24". Tror nok en 22" propeller vil være rimelig ok på din båt om du ikke skal montere motorheis. Tror Johnson/ Evinrude 140 hk fra -89 skal ha max turtall på 6000 rpm. - min skal ha 5500.

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...