Jump to content

Uttak til varmvannstank på BMW D190


GeirFrode

Recommended Posts

Jeg trenger tips til en bedre løsning på hvordan det er tatt ut forgrening til varmtvannstank/defroster på en BMW D190 motor. Dette er jo 165 hesteren, men 180'n er vel temmelig identisk i hvordan den er oppbygd med kjølesystemet, så vidt jeg har skjønt.

I dag er uttaket på min motor via en liten stuss på slangen som sitter mellom vannpumpen og varmeveksleren.

 

slange_1.jpg

 

slange2.jpg

 

Dette er en slange som ble skiftet ut ny i fjor sommer. Den varte knapt en sesong, så sprakk den.

 

slange.jpg

 

Det er tydeligvis et dårlig materiale i den. Den virker veldig myk og fleksibel. Dette er tydeligvis den eneste typen slange Solberg Motor har, og det nytter ikke å klage til de på den. får ikke svar der lenger.

Er det noen som vet om det finnes andre steder på motoren som egner seg til å koble opp ett uttak til varmtvann?

Eventuelt andre løsninger på hvordan dette uttaket kan forbedres? Jeg har vært inne på tanken om det lar seg gjøre å slaglodde på en stuss på et større rørbend eller noe. Og så skjøte på med noen slangestumper. Men det er trangt der slangen sitter, så en annen løsning kan ikke bruke mye mere plass enn slangen slik den er i dag.

Jeg må også nevne at den store slangen har forskjellig dimensjon i hver ende. Den måler 42mm og 45 mm. Selve gren-uttaket er ca 15-16mm så vidt jeg husker. Også et moment å ta med i betrakning her.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei !

Jeg snakket med Solberg motor for noen uker siden, det var en som skulle overta delelageret hans.

De skulle ha samme mail adr., men han var veldig nølende til når dette skulle skje.

På min motor er vannet tatt ut bakerst på topplokkene/kanalen som ligger over(nederst på bildet grå slange).

Vannet blir ført inn igjen i området ved oljefilteret(grå slange), må se nærmere på det.

bmw__ovenfra.jpg

Bamse 815

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på min henvendelse på mail, så det later til at ting tar tid, ja.

Det ser ut til at det ene uttaket i bakkant er lik på min motor også, Bamse 815. Men det er uttaket i forkant som er problemet. Der har jeg foreløpig ingen god løsning, så kanskje noen flere er tilgjengelig for kommentar nå som ferien er på hell for de fleste?

Har noen en Petter Smart-løsning her, blir jeg takknemlig. Det er jo snart på tide å få liv i defrosteren igjen nå. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tess er faktisk det eneste stedet jeg ikke har vært innom enda. Har prøvd Moss Slangeservice, Hydroscand og flere rørleggerbutikker, ingen klarer å løse problemet.

Har lurt på om det finnes en industrirørlegger jeg kan kontakte, men vet faktisk ikke om det finnes noen her i Moss eller omegn. Tenkte da på å få tak i et rørbend i riktig dimensjon, og lodde på et uttak midt i svingen på bendet. Men vet ikke om det vil holde. Uansett måtte det være et forsøk verdt, for dårligere enn den slangen jeg hadde kan det ikke bli.

 

Jeg har en bedre slangetype på den andre motoren, men vet jo ikke hvor lenge den holder heller, så det hadde vært greit å finne en løsning på problemet før den slangen også ryker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...