GeirFrode Startet 6.Juli.2011 Del på Facebook Startet 6.Juli.2011 Jeg trenger tips til en bedre løsning på hvordan det er tatt ut forgrening til varmtvannstank/defroster på en BMW D190 motor. Dette er jo 165 hesteren, men 180'n er vel temmelig identisk i hvordan den er oppbygd med kjølesystemet, så vidt jeg har skjønt. I dag er uttaket på min motor via en liten stuss på slangen som sitter mellom vannpumpen og varmeveksleren. Dette er en slange som ble skiftet ut ny i fjor sommer. Den varte knapt en sesong, så sprakk den. Det er tydeligvis et dårlig materiale i den. Den virker veldig myk og fleksibel. Dette er tydeligvis den eneste typen slange Solberg Motor har, og det nytter ikke å klage til de på den. får ikke svar der lenger. Er det noen som vet om det finnes andre steder på motoren som egner seg til å koble opp ett uttak til varmtvann? Eventuelt andre løsninger på hvordan dette uttaket kan forbedres? Jeg har vært inne på tanken om det lar seg gjøre å slaglodde på en stuss på et større rørbend eller noe. Og så skjøte på med noen slangestumper. Men det er trangt der slangen sitter, så en annen løsning kan ikke bruke mye mere plass enn slangen slik den er i dag. Jeg må også nevne at den store slangen har forskjellig dimensjon i hver ende. Den måler 42mm og 45 mm. Selve gren-uttaket er ca 15-16mm så vidt jeg husker. Også et moment å ta med i betrakning her. Sitér dette innlegget Link to post
Bamse 815 Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hei ! Jeg snakket med Solberg motor for noen uker siden, det var en som skulle overta delelageret hans. De skulle ha samme mail adr., men han var veldig nølende til når dette skulle skje. På min motor er vannet tatt ut bakerst på topplokkene/kanalen som ligger over(nederst på bildet grå slange). Vannet blir ført inn igjen i området ved oljefilteret(grå slange), må se nærmere på det. Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
GeirFrode Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på min henvendelse på mail, så det later til at ting tar tid, ja. Det ser ut til at det ene uttaket i bakkant er lik på min motor også, Bamse 815. Men det er uttaket i forkant som er problemet. Der har jeg foreløpig ingen god løsning, så kanskje noen flere er tilgjengelig for kommentar nå som ferien er på hell for de fleste? Har noen en Petter Smart-løsning her, blir jeg takknemlig. Det er jo snart på tide å få liv i defrosteren igjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
aefro Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har den samme løsningen som deg, ikke hatt noen problemer på 3 sesonger. Muligens Tess eller tilsvarende slangeverksted kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Tess er faktisk det eneste stedet jeg ikke har vært innom enda. Har prøvd Moss Slangeservice, Hydroscand og flere rørleggerbutikker, ingen klarer å løse problemet. Har lurt på om det finnes en industrirørlegger jeg kan kontakte, men vet faktisk ikke om det finnes noen her i Moss eller omegn. Tenkte da på å få tak i et rørbend i riktig dimensjon, og lodde på et uttak midt i svingen på bendet. Men vet ikke om det vil holde. Uansett måtte det være et forsøk verdt, for dårligere enn den slangen jeg hadde kan det ikke bli. Jeg har en bedre slangetype på den andre motoren, men vet jo ikke hvor lenge den holder heller, så det hadde vært greit å finne en løsning på problemet før den slangen også ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.