Jump to content

montering av motor i fjord weekender


wilka

Recommended Posts

Har en kamerat med en Fjord 24 eller 25 fot med GM 6,5 uten turbo eller kompressor.. 180 hk.. Duoprop og den gjør 32 knop på gps.. Men er ikke sikker på hvilken utveksling den har..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei

har tenkt å montere inn 1 stk 6,5 ltr gm peninsular 300 hk med 1stk 290 duopropp 1,95 utveksling.båten er en fjor weekender 24 fot..Er det noen som har erfaring med en slik innstalasjon,vilken fart den vil oppnå og om båten passer til en slik motorstørrelse?

Oucha ... blir ikke denne ganske tung i hekken da ??   Rundt 500 Kg  + , så vidt jeg husker ....

 

Og kan 290 drevet håndtere 300 HK og det dreiemomentet fra denne V8 diesel maskinen??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjenner flere med Fjord 21w og AQ41 , den veier vel et sted i overkant av 550kg inkl drev.

 

Dreiemoment - DP drevet tåler jo momentet fra KAD300 som yter 270hk v/ 3800(?) omdr.  , hva slags turtall har Peninsular motoren ved maks effekt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjenner flere med Fjord 21w og AQ41 , den veier vel et sted i overkant av 550kg inkl drev.

 

Dreiemoment - DP drevet tåler jo momentet fra KAD300 som yter 270hk v/ 3800(?) omdr.  , hva slags turtall har Peninsular motoren ved maks effekt?

 

Her betyr ikke hester mest mener eg da..

Dreiemoment på lavt turtall er det verste..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Enig i det. Og KAD 300 har max dreimoment på ca. 540Nm på 3400 Omin. Max turtall er 3900Omin - så KAD 300 har ikke veldig kraftig dreimoment på lavt turtall.

Sammenligner man KAD motorene til VP med de nye D motorene ser man at D motorene har et betydelig kraftigere dreimoment på lavt turtall. Dette er en av årsakene til at VP har nye drev til D4/D6. D3 160 som har maks dreimoment på ca. 320Nm ved 1500 Omin har 290 drevet som DP drev.

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut at min motor en Ford 7,3 IDI turbo aftercooler med mitt oppsett har 742 Nm ved 2200 omdreininger.. Vesentlig forskjell dette.. Har Peninsular noe i nærheten så må en passe på at utveksling og propell er rett..

 

TRor ikke han vil få problemer i en så lett båt som Fjord 24 er.. (Lett og lett alt er relativt. :) )

 

Mercruiser sier være forsiktig ved båt over 3500 kg med Mercruiser bravo 3 drev.. Med Bravo 2 er problemet mindre..

 

Med 1.95 i utveksling er der ikke noen fare tenker eg med tanke på vekt. Propeller vil eg tippe 26-28 tommer i stigning vil være en god begynnelse..

 

300 hk og den båten bør gjøre (Med rett oppsett) opp mot 40 og kanskje over

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut at min motor en Ford 7,3 IDI turbo aftercooler med mitt oppsett har 742 Nm ved 2200 omdreininger.. Vesentlig forskjell dette.. Har Peninsular noe i nærheten så må en passe på at utveksling og propell er rett..

Tror gjerne at det er denne som vi snakker om.....

 

http://www.peninsulardiesel.com/400ta/400ta.htm

 

men kan jo ikke si annet at det er gjettverk fra min side....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Tja.  Det kan jo like godt være en hjemmebygget maskin med mariniseringsutstyr fra Peninsular ... litt fra her og litt fra der, innsug fra 6,5 og eksos etc. fra 6,2 = katastrofeoppskrift.  Ta i alle fall rede på om det er en selvbygget eller original Peninsular så du vet hva du har å forholde deg til.  (Den hjemmebygde er det selvsagt best å styre unna, selv om fristelsen kan bli stor).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

hei

har solgt den til bergen.Motoren var en marinisert bilmotor uten turbo på 189 hk i bil.Hva den var i båt vet jeg ikke,Fjord 24 weekenderen gikk 27 knopp med 3300 omdr og  2 i båten og halv tank singelprop med 1,65 utveksling og 16x21  propell.marsjfart på 22 knop.Hvilken propeller bør jeg bruke på den nye innstalasjonen ?

hilsen wilka

Link to post
Share on other sites

Motoren du skal nå sette i har topp på 3600..?? med en utveksling på 1.95 så må propellene være store..

 

Eg kjører 1.5 utv. og har 18, 1/4 tomme i dia og 24 tommer i stigning.. Du bør ha større.. Minst 28 tommer tror eg... Prøv først med noen du kan få låne om du har mulighet for det..

 

Snakk med winrace propellers..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...