Jump to content

Trimme gammel 4HK Mercury til 5hk?


kjetillunde

Recommended Posts

Hei. Jeg har en eldre Mercury 4hk som jeg vil gjøre om til 5hk. Er dette noe jeg kan gjøre selv?

 

Jeg mailet en mekaniker hos Mercury som skrev jeg må bytte forgasser og justere read ventilen.. det koster ca. 1800,- for forgasser og 1000,- for jobben..

 

Går det an å trimme den uten å måtte skifte forgasser?

 

Havgapet har en forklaring her uten å måtte skifte forgasser:

(-- reference to evil site removed --)

Link to post

Det er nettopp "justering" av reedventilen du gjør når du åpner andre halvdel. Vær forsiktig og tapp på den med noe mykt som en trepinne eller noe så kommer den men IKKE for hardt ellers bender du den slik at den ikke stenger skikkelig. Ang. forgasser så er det som regel en justeringssak, trenger ikke bytte forgasser, bare hoveddysen.

Link to post

Du må vite hvor stor dysa til en 5hk er før du borrer selvsagt. Hoveddysen sitter i forgasseren, så den må du åpne. Har du 9 tommeltotter så lar du vær og kjøper forgasser istedet. Den klarer du å bytte med 9 tommeltotter. Eller du kan prøve å få tak i en brukt forgasser som er skrot og ta ut dysa. Den er sjelden skrot, bare tett.

Link to post
Gjelder dette også eldre Mercury 4hk? Vet ikke hvilken årsmodell jeg har, men tipper 80 eller 90 talls...

90-talls... ja da kan motoren trimmes på denne måten. Men 80-talls...? Det er jeg ikke sikker på! Noen som vet når Tohatsu startet produksjonen av disse 4 og 5 hesters 2-takterne som også var Mercury og Mariner sine 4 og 5 hestere i flere år (produsert av Tohatsu, men levert med annen dekor og annet navn :giggle: )

 

Operasjonen Havgaaapet beskrev er ikke en komplett trimming til 5 Hk i følge 2 forhandlere (hhv både Mercuryforhandler og Tohatsuforhandler) jeg har snakket med. De hevdet at åpning av den siste reedventilen bare bidro med ca en halv hk ekstra og at dysen eller hele forgasseren måtte byttes for å komme helt opp på 5 Hk. Kun reedventilen gir jo ca 12 % økning det også - men både reedventil og dyse gir ca 25 % økning. Er ikke så verst økning dette om man ser på det i prosent. I prosent tilsvarer det jo økningen på en 100 Hk opp til 112 eller 125 Hk :yesnod:

Link to post
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Forrige eier skal ha trimmet denne til ca. fem hk ved å fjerne membranen hvor du heller bensin elns.

Vi får håpe "eller no sånt" er ganske langt fra å "fjerne membranen hvor du heller bensin"... ellers er det nok fremdeles 4 Hk der ja :giggle:

Som nevnt her i tråden flere ganger er det både åpning av den siste reedventilen og å bytte dyse i forgasseren som gjør om denne type motor fra 4 til 5 Hk.

Link to post

Hei!

 

Har oppgradert endel 4HK til 5HK. Prosedyren med å dytte inn reedventilen er korrekt. Du trenger ikke bytte forgasser, men 2 dyser & lufteskruen. De to dysene er hoveddysen & "Jet" dysen. Lufteskruen på 4HK ser ut som en spiss nål i enden, mens på en 5HK er den mer butt. Totalt koster de tre delene 535+ MVA tilsammen.

 

 

 

Rune

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...