kjetillunde Startet 6.Juli.2011 Del på Facebook Startet 6.Juli.2011 Hei. Jeg har en eldre Mercury 4hk som jeg vil gjøre om til 5hk. Er dette noe jeg kan gjøre selv? Jeg mailet en mekaniker hos Mercury som skrev jeg må bytte forgasser og justere read ventilen.. det koster ca. 1800,- for forgasser og 1000,- for jobben.. Går det an å trimme den uten å måtte skifte forgasser? Havgapet har en forklaring her uten å måtte skifte forgasser: (-- reference to evil site removed --) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Det er nettopp "justering" av reedventilen du gjør når du åpner andre halvdel. Vær forsiktig og tapp på den med noe mykt som en trepinne eller noe så kommer den men IKKE for hardt ellers bender du den slik at den ikke stenger skikkelig. Ang. forgasser så er det som regel en justeringssak, trenger ikke bytte forgasser, bare hoveddysen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Okey, hvordan skifter man hoveddysen da? Er det noe jeg må kjøpe? Er det dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Går vel ann og bore opp større hull i hoveddysa ? Gjorde sånn på noen mopeder / 50cc) Bare å være veldig nøyaktig, vis ikke kan dysa blir ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Du må vite hvor stor dysa til en 5hk er før du borrer selvsagt. Hoveddysen sitter i forgasseren, så den må du åpne. Har du 9 tommeltotter så lar du vær og kjøper forgasser istedet. Den klarer du å bytte med 9 tommeltotter. Eller du kan prøve å få tak i en brukt forgasser som er skrot og ta ut dysa. Den er sjelden skrot, bare tett. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Hvis jeg får tak i en brukt forgasser (gjør det noe om den er tett?), skal jeg ta ut dysa og bare bruke den i min påhengs? Hvordan ser dysa ut? Har du bilde av en? (Jeg er litt grønn her ja) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ei Dyse er billig å kjøpe. Ta med den gamle, og kjøp en med større opning... Ser ut som en messingskru med et tynt hull i.... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ok, takk for svar! :) Gjelder dette også eldre Mercury 4hk? Vet ikke hvilken årsmodell jeg har, men tipper 80 eller 90 talls... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Har noen et bilde av dysa så jeg vet hvilken dings i motoren min jeg skal ta ut? Hvor stor skal dysa til en 5hk være? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Gjelder dette også eldre Mercury 4hk? Vet ikke hvilken årsmodell jeg har, men tipper 80 eller 90 talls... 90-talls... ja da kan motoren trimmes på denne måten. Men 80-talls...? Det er jeg ikke sikker på! Noen som vet når Tohatsu startet produksjonen av disse 4 og 5 hesters 2-takterne som også var Mercury og Mariner sine 4 og 5 hestere i flere år (produsert av Tohatsu, men levert med annen dekor og annet navn ) Operasjonen Havgaaapet beskrev er ikke en komplett trimming til 5 Hk i følge 2 forhandlere (hhv både Mercuryforhandler og Tohatsuforhandler) jeg har snakket med. De hevdet at åpning av den siste reedventilen bare bidro med ca en halv hk ekstra og at dysen eller hele forgasseren måtte byttes for å komme helt opp på 5 Hk. Kun reedventilen gir jo ca 12 % økning det også - men både reedventil og dyse gir ca 25 % økning. Er ikke så verst økning dette om man ser på det i prosent. I prosent tilsvarer det jo økningen på en 100 Hk opp til 112 eller 125 Hk Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
kimosabi Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Lysna på Helge. Er det en sånn vi snakker om her? Er den jeg snakker om ihvertfall. :) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Holder det å skifte dyse, eller gir det større effekt om man skifter forgasser? Motoren er på hytta så jeg får ikke sjekket årsmodell nå, men håper den ikke er for gammel til å trimmes... Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 har en 4hk tohatsu ca 2004, har kjøpt ny dyse og reedventil, kosta bare et par hundrelapper totalt. Ser du i manualen, så ser man at forskjellen på 4 og 5 hk er kun dysa og reedventilen. Så da blir det 5hk, skal visst være enkelt å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
OppTgave 97 Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Har en mercury 4 hk fra midten på 90-tallet til slutten. Forrige eier skal ha trimmet denne til ca. fem hk ved å fjerne membranen hvor du heller bensin elns. Slik at vi får mer ut Av den, men den bruker litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 31.Mai.2012 Del på Facebook Svart 31.Mai.2012 Forrige eier skal ha trimmet denne til ca. fem hk ved å fjerne membranen hvor du heller bensin elns. Vi får håpe "eller no sånt" er ganske langt fra å "fjerne membranen hvor du heller bensin"... ellers er det nok fremdeles 4 Hk der ja Som nevnt her i tråden flere ganger er det både åpning av den siste reedventilen og å bytte dyse i forgasseren som gjør om denne type motor fra 4 til 5 Hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ole-m Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Helt riktig Helge, man må gjøre allt dette for den skal yte 1 hk mere Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Hei! Har oppgradert endel 4HK til 5HK. Prosedyren med å dytte inn reedventilen er korrekt. Du trenger ikke bytte forgasser, men 2 dyser & lufteskruen. De to dysene er hoveddysen & "Jet" dysen. Lufteskruen på 4HK ser ut som en spiss nål i enden, mens på en 5HK er den mer butt. Totalt koster de tre delene 535+ MVA tilsammen. Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.