Jump to content

Hva er denne dingsen til? (Rigg, seilbåt)

Sofaseileren

Recommended Posts

På mange seilbåter så er skjøte til storseilet festet til en skinne (løygangen) slik at du kan flytte skjøtefestet mot styrbord eller babord.

Det du har bilde av er den blokka som bunnen av storseilskjøtet er festet i, og som løper på løygangen.

Det mangler en blokk på den, skal være en på hver side.

Her kan du se og lese litt om det. Blad ned til bildet med teksten "Finhal"

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Glemte en viktig detalj: Det fulgte med 2 slike blokker. og det er riktig at det mangler noe på den avbildede, men når jeg fant fram den andre så den slik ut:

dings5.jpg

Jeg har ikke tenkt på de som sleider til løygangen, nettoop fordi jeg har 2 stk av dem, og også fordi jeg er vant til at løygangsskinner har en annen profil enn det disse vil passe til. Men det kan jo tenkes jeg tar feil...

Løygangen på båten den fulgte med passer i alle fall ikke sleidene.

Seilaren:

Tenker du på skinnene blokka til fokkesjøtet er festet til, eller skinnen / løygangen som monteres foran masten ved selvslående fokk?

Tror seilaren mener fokke-/genua-skinnene som sitter langs sidedekkene.

Christian 8-)

Det stemmer Christian. :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ser en på "sjakkelen" oppå konstruksjonen så peker denne rett opp og skulle denne bli brukt på en løygang til f.eks. storseilet ville kraften få en feil vinkel med påfølgende belastning på hjulene.

Hva står det stemplet på bilde #2 (innlegg 1) ?

Holder en liten knapp på masteliket m/gaffel siden dette har vært på en Engelsk båt.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hva står det stemplet på bilde #2 (innlegg 1) ?

Holder en liten knapp på masteliket m/gaffel siden dette har vært på en Engelsk båt.

Det står RWO England

Holder også en knapp på at dette har sittet på mast / bom / spribom, uten at jeg kan forklare hvorfor. Det er nok allikevel mulig at de ikke har vært orginalutstyr i båten min, som forøvrig er en Hurley 18.

Ser en på "sjakkelen" oppå konstruksjonen så peker denne rett opp og skulle denne bli brukt på en løygang til f.eks. storseilet ville kraften få en feil vinkel med påfølgende belastning på hjulene.

Helt sant. Ser det nå jeg også. Sikkert fra et innhal eller uthal på bommen...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Beklager mine avsporinger om hint til noe annet enn løygangen, men dine objekter så noe gamle ut så det var greit å teste ut vitenskapen :giggle:

Ingen grunn til å bli flau av det man ikke vet - får være grenser for hva en skal vite her i verden da mye forandrer seg meget raskt i denne bransjen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...