Sofaseileren Startet 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2011 Denne fulgte med når jeg kjøpte en engelsk liten seilbåt. Klarer ikke å finne ut hva det er. Noen som kjenner den igjen, og kan fortelle meg hva den brukes til? Ekller i det minste noen spenstige, kreative forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 En blokk som kan flyttes frem og tilbake på en skinne. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Atrox Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Enig med Seilaren, så veldig lik ut som jeg har på Columbien min - kan prøve å ta bilde av min i morra og legge ut om du vil (forutsatt at jeg husker det). Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Det er løpeblokken som er på løygangen. Den er skadet, det skal være en blokk på begge sider. Det er et tomt hull på den siden som blokken mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 På mange seilbåter så er skjøte til storseilet festet til en skinne (løygangen) slik at du kan flytte skjøtefestet mot styrbord eller babord. Det du har bilde av er den blokka som bunnen av storseilskjøtet er festet i, og som løper på løygangen. Det mangler en blokk på den, skal være en på hver side. Her kan du se og lese litt om det. Blad ned til bildet med teksten "Finhal" Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sofaseileren Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Glemte en viktig detalj: Det fulgte med 2 slike blokker. og det er riktig at det mangler noe på den avbildede, men når jeg fant fram den andre så den slik ut: Jeg har ikke tenkt på de som sleider til løygangen, nettoop fordi jeg har 2 stk av dem, og også fordi jeg er vant til at løygangsskinner har en annen profil enn det disse vil passe til. Men det kan jo tenkes jeg tar feil... Løygangen på båten den fulgte med passer i alle fall ikke sleidene. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hva med løygangene til forseil? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sofaseileren Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Seilaren: Tenker du på skinnene blokka til fokkesjøtet er festet til, eller skinnen / løygangen som monteres foran masten ved selvslående fokk? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Tror seilaren mener fokke-/genua-skinnene som sitter langs sidedekkene. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Seilaren: Tenker du på skinnene blokka til fokkesjøtet er festet til, eller skinnen / løygangen som monteres foran masten ved selvslående fokk? Tror seilaren mener fokke-/genua-skinnene som sitter langs sidedekkene. Christian 8-) Det stemmer Christian. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
snorken Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Har 2 nesten like, men med 6 hjul under som har vært til genoaskinna til en Nessy 94. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 (redigert) Ser en på "sjakkelen" oppå konstruksjonen så peker denne rett opp og skulle denne bli brukt på en løygang til f.eks. storseilet ville kraften få en feil vinkel med påfølgende belastning på hjulene. Hva står det stemplet på bilde #2 (innlegg 1) ? Holder en liten knapp på masteliket m/gaffel siden dette har vært på en Engelsk båt. Redigert 7.Juli.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Xtian Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har litt problemer med å se hvorfor kraften skulle bli så feil. Skal ta en kikk på båten vår, og evt. ta bilder, men tror skjøtevognene våre ser omtrent like ut, men muligens noe større og med seks i stedet for fire hjul. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sofaseileren Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Hva står det stemplet på bilde #2 (innlegg 1) ?Holder en liten knapp på masteliket m/gaffel siden dette har vært på en Engelsk båt. Det står RWO England Holder også en knapp på at dette har sittet på mast / bom / spribom, uten at jeg kan forklare hvorfor. Det er nok allikevel mulig at de ikke har vært orginalutstyr i båten min, som forøvrig er en Hurley 18. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Ser en på "sjakkelen" oppå konstruksjonen så peker denne rett opp og skulle denne bli brukt på en løygang til f.eks. storseilet ville kraften få en feil vinkel med påfølgende belastning på hjulene. Helt sant. Ser det nå jeg også. Sikkert fra et innhal eller uthal på bommen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Xt2 Traveller 4 Wheel Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sofaseileren Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Xt2 Traveller 4 Wheel Takker Jawik. Da hadde dere rett: det var altså en sleide til løygangen. Samtidig litt flaut, jeg sjekket sidene til RWO tidligere, uten å finne dette... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Beklager mine avsporinger om hint til noe annet enn løygangen, men dine objekter så noe gamle ut så det var greit å teste ut vitenskapen Ingen grunn til å bli flau av det man ikke vet - får være grenser for hva en skal vite her i verden da mye forandrer seg meget raskt i denne bransjen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.