martinpaa Startet 7.Juli.2011 Del på Facebook Startet 7.Juli.2011 Hello alle sammen. Jeg har et lite problem med min Tohatsu 9,9 påhengsmotor. For 2 år siden gikk båten min og motoren min under vann (ferskvann). Jeg tok motoren opp på land og satt den på tørk i garasjen. I går tok jeg den ut for å sjekke om den virket. Motoren funket greit i ca 20 minutter. Etter dette har jeg ikke fått start på den igjen. Jeg lurer på om det er noen der ute som har en anelse hva problemet kan være? Jeg har ikke så god peiling på båt og motorer. Men kan det f. eks være at bensinen og oljen har blitt for gammel? Kan det være noe rusk i forgasseren? Takker for alle svar! Mvh Martin P. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 tuller du elr var det bare en forkortet historie? Har den bare stått til tørk i 2 år uten å vært brukt etter den var under? Sitér dette innlegget Link to post
martinpaa Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Jeg har ikke vært i Norge siden den gang, så ja den har stått ubrukt i 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Ubrukt i seg sjøl i 2 år er ikke noe problem. Men om den ble tatt opp av vannet og satt bort uten å bli kjørt i lengre tid så kan du likegodt bare kaste den Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth84 Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Regner med dere spylte den med ferskvann etter den var under ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 (redigert) tror det er liten sjangse du får start på den nå.. Kan prøve og pumpe NY bensin igjennom motoren, skifte begge tennpluggene, og prøve igjen.. Det du skulle gjort er og tatt ut tennpluggene når du fikk den på land, og kjørt to-takts olje igjennom motoren (helt olje der hvor du setter inn tennpluggene, og trekt flere ganger i start snoren, til det sprutet ut igjen, og latt den stått litt med olje i Dette gjorde jeg med en Tohatsu 9.9/15 da jollen gikk under, og motoren går fint den dag idag! Redigert 7.Juli.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Marulf Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Siden den gikk under i ferskvann så er vel ikke salt noe problem. Du skriver også at du fikk start på den og at den gikk i 20 min så det må jo være bra. Ville tømt ut den gamle bensinen (inklusive bensinslange, filter etc), demontert og blåst igjennom forgasser før du setter sammen igjen og fyller på ny bensin. Ha i litt ekstra olje i bensinen i den første tanken. Bytt deretter til nye plugger og prøv igjen. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Hvis det bare er "rusk i forgasser" som er problemet, så vil den starte om du har litt bensin rett inn i plugghullet, eller sprayer direkte inn igasseren. Noe sier meg at det ikke er nok med tanke på behandlingen denne har fått. Så(før dette kan det være greit med en kompresjonstest, selv om disse egentlig skal tas på varm motor): 1: av med svinghjulet: gjør ren elektronikk, svinghjul, osv. du finner sikkert noe rust hær. 2: gå over resten av elektriske koblinger. 3: Bytt plugger 4: forsøk å start, samt kjøp et slikt målelys på biltema som du setter mellom plugg og plugghette. Denne lyser hvis du har spenning. 5: hvis du har spenning(lys i lampa), hell litt bensin i sylinder og forsøk å start. 6: rens og ta service på gasser, samt gå over bensinpumpe, bytt også det som måtte være av gummislanger som kan se dårlige ut når du først er igang. Hvis du ikke har gnist, så er det ut å lete etter nytt el.nett. Sitér dette innlegget Link to post
martinpaa Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Takker for alle svar. Har heldigvis blitt noe klokere :) Har prøvd å bytte tennplugger og byttet bensin m/ olje. Funker fremdeles ikke. Kommer en kar i morgen som skal prøve å løse problemet. Kan gi dere rapport senere :) Krysser fingra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.