Jump to content

Tohatsu 9.9 starter ikke


martinpaa

Recommended Posts

Hello alle sammen.

 

Jeg har et lite problem med min Tohatsu 9,9 påhengsmotor. For 2 år siden gikk båten min og motoren min under vann (ferskvann). Jeg tok motoren opp på land og satt den på tørk i garasjen. I går tok jeg den ut for å sjekke om den virket. Motoren funket greit i ca 20 minutter. Etter dette har jeg ikke fått start på den igjen.

 

Jeg lurer på om det er noen der ute som har en anelse hva problemet kan være? Jeg har ikke så god peiling på båt og motorer. Men kan det f. eks være at bensinen og oljen har blitt for gammel? Kan det være noe rusk i forgasseren?

 

Takker for alle svar!

 

 

Mvh Martin P.

Link to post

tror det er liten sjangse du får start på den nå.. Kan prøve og pumpe NY bensin igjennom motoren, skifte begge tennpluggene, og prøve igjen.. Det du skulle gjort er og tatt ut tennpluggene når du fikk den på land, og kjørt to-takts olje igjennom motoren (helt olje der hvor du setter inn tennpluggene, og trekt flere ganger i start snoren, til det sprutet ut igjen, og latt den stått litt med olje i

Dette gjorde jeg med en Tohatsu 9.9/15 da jollen gikk under, og motoren går fint den dag idag! flag_bp.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Siden den gikk under i ferskvann så er vel ikke salt noe problem.

Du skriver også at du fikk start på den og at den gikk i 20 min så det må jo være bra.

Ville tømt ut den gamle bensinen (inklusive bensinslange, filter etc), demontert og blåst igjennom forgasser før du setter sammen igjen og fyller på ny bensin.

Ha i litt ekstra olje i bensinen i den første tanken.

Bytt deretter til nye plugger og prøv igjen. Lykke til..

Link to post

Hvis det bare er "rusk i forgasser" som er problemet, så vil den starte om du har litt bensin rett inn i plugghullet, eller sprayer direkte inn igasseren.

Noe sier meg at det ikke er nok med tanke på behandlingen denne har fått.

 

Så(før dette kan det være greit med en kompresjonstest, selv om disse egentlig skal tas på varm motor):

1: av med svinghjulet: gjør ren elektronikk, svinghjul, osv. du finner sikkert noe rust hær.

2: gå over resten av elektriske koblinger.

3: Bytt plugger

4: forsøk å start, samt kjøp et slikt målelys på biltema som du setter mellom plugg og plugghette. Denne lyser hvis du har spenning.

5: hvis du har spenning(lys i lampa), hell litt bensin i sylinder og forsøk å start.

6: rens og ta service på gasser, samt gå over bensinpumpe, bytt også det som måtte være av gummislanger som kan se dårlige ut når du først er igang.

 

Hvis du ikke har gnist, så er det ut å lete etter nytt el.nett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...