Jump to content

Bukh 20 hk stoppet plutselig, svinghjulet står helt fast

Benjamin HÃ¥land

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en Arendalsnekke 21 fot fra 1976.

Kjørte båten i 2-3 uker, og da gikk motoren helt fint. helt til en dag jeg skulle ut og jeg hadde kjørt 200 meter, og motoren plutselig stoppet uten å lage ulyder i forkant.

når jeg titter ned i motorrommet og ser litt rundt, finner jeg ut av drivhjulet på motoren sitter dønn fast og vil ikke gå rundt.

har sjekket at motoren ikke står i gir, og da skal man jo kunne vri denne rundt uten spesialle vanskligheter.

har snakket med forskjellige folk, noen trodde jeg hadde fått tau i propellen, siden ikke drivhjulet ikke ville gå rundt, men det hadde jeg ikke, siden akslingen fortsatt ville gå rundt. så det er noe med inni motoren å gjøre. er ikke særlig flink med motor, men håper noen her inne kan hjelpe meg.

Forresten. Står den helt kubb fast, eller lar den seg rikke litt? Jeg opplevde at ventilfjæren på ene ventilen knakk, og ventilen datt ned i cylinder. Heldigvis (og utrolig nok) uten å skade annet en ventilen selv.

Har også opplevd tre gear havarier med Bukh. Men da gikk nå motoren rundt likevel...

Mvh
Simon

Forresten. Står den helt kubb fast, eller lar den seg rikke litt? Jeg opplevde at ventilfjæren på ene ventilen knakk, og ventilen datt ned i cylinder. Heldigvis (og utrolig nok) uten å skade annet en ventilen selv.

Har også opplevd tre gear havarier med Bukh. Men da gikk nå motoren rundt likevel...

Mvh
Simon

Min far hadde tilsvarende problemer med sin Bukh 20 for mange herrens år siden. Omtrent samme årsmodell som din. Så vidt jeg husker var årsaken at tannhjulet på kamakslingen hadde forskjøvet seg. På den modellen han hadde var tannhjulet kun krympet på, det var ingen låsesplint! Dette ga jo litt følgeskader, bl.a. bøyde støtstenger.

Redigert av Smurph (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...