Benjamin HÃ¥land Startet 7.Juli.2011 Del på Facebook Startet 7.Juli.2011 Jeg har nylig kjøpt en Arendalsnekke 21 fot fra 1976. Kjørte båten i 2-3 uker, og da gikk motoren helt fint. helt til en dag jeg skulle ut og jeg hadde kjørt 200 meter, og motoren plutselig stoppet uten å lage ulyder i forkant. når jeg titter ned i motorrommet og ser litt rundt, finner jeg ut av drivhjulet på motoren sitter dønn fast og vil ikke gå rundt. har sjekket at motoren ikke står i gir, og da skal man jo kunne vri denne rundt uten spesialle vanskligheter. har snakket med forskjellige folk, noen trodde jeg hadde fått tau i propellen, siden ikke drivhjulet ikke ville gå rundt, men det hadde jeg ikke, siden akslingen fortsatt ville gå rundt. så det er noe med inni motoren å gjøre. er ikke særlig flink med motor, men håper noen her inne kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Dempeplata kanskje,skille girkassa. Og motorn?men den pleier aa ryke ved girskifte ,rok for meg mitt I skagerak.sto donn .du er vel heldig om det er det. Sitér dette innlegget Link to post
SeaQueen Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Hvis demperplata er gåen, går nå svinghjulet i rundt!!!! Akslingen og, ved manuell vridning. Er nok redd for at dette er inni selve motoren! Høres ikke kjekt ut i det hele tatt!! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Se på peilepinnen hvor mye olje det er på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Min om 636 motor den gang låste seg hvertfall, det var dempeplata, ble fikset av sp i østfold, kjempebra erfaring med han.men bare en erfaring.men klarte til slutt å starte motoren igjen.men ikke fremdrift. Redigert 8.Juli.2011 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Du får plukke den og finne ut hvilke deler du trenger, så skal du få det av meg. Jeg har to DW 20 liggende i kasser i garasjen. Ganske enkle ting og skru på, så det er bare å brette opp armene:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Forresten. Står den helt kubb fast, eller lar den seg rikke litt? Jeg opplevde at ventilfjæren på ene ventilen knakk, og ventilen datt ned i cylinder. Heldigvis (og utrolig nok) uten å skade annet en ventilen selv. Har også opplevd tre gear havarier med Bukh. Men da gikk nå motoren rundt likevel... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Forresten. Står den helt kubb fast, eller lar den seg rikke litt? Jeg opplevde at ventilfjæren på ene ventilen knakk, og ventilen datt ned i cylinder. Heldigvis (og utrolig nok) uten å skade annet en ventilen selv. Har også opplevd tre gear havarier med Bukh. Men da gikk nå motoren rundt likevel... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Smurph Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Min far hadde tilsvarende problemer med sin Bukh 20 for mange herrens år siden. Omtrent samme årsmodell som din. Så vidt jeg husker var årsaken at tannhjulet på kamakslingen hadde forskjøvet seg. På den modellen han hadde var tannhjulet kun krympet på, det var ingen låsesplint! Dette ga jo litt følgeskader, bl.a. bøyde støtstenger. Redigert 8.Juli.2011 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.