Jump to content

hvor får man kjøpt deler til strekkfisker i vestfold?


Masserarti

Recommended Posts

Heisann! jeg trenger noen deler til strekk fiskenene på båten. altså jeg trenger den bolten som er festet i vanfestet på båten og skrudd opp i strekkfisken da di jeg har er litt for korte. noen som vet hvor jeg får kjøpt dette løst, og ikke hele strekkfisken? Bor i sandefjord, maritim på sem har vell kanskje?

 

Emil.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har aldri sett strekkfisker solgt i deler.

De to delene som skal skrues inn i midtstykket, er jo tilpasset lengden på midtstykket, så jeg kan aldri tenke meg at de kommer i løsvekt med forskjellige lengder.

 

Det er vel mer trolig at du lettere kan finne noe som du kan montere i mellom vantfestet og strekkfisken.

Dette må være solid og ikke noe hjemmemekket "jalla". (Du vil ikke miste riggen over bord med alt det medfører av skade på båt og evt mennesker ombord).

 

På bildet ser du hvordan det er gjort på min båt. Veldig zoomet inn før jeg croppet bildet, så det er litt pixlete.

 

strekkfisk.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nei har aldri sett strekkfisker i løsvekt jeg heller. Men problemet er at på akterstaget så er det klemt på et stag med 8 mm gjenger. Istedet for et hull som på di andre vanta. Derfor får jeg ikke godt opp på størrelse på strekkfisken.. sånn som jeg kan ellers. Den gamle bolten som var på akterstaget var helt bøyd og ubrukelig. Men midtsykket er fint.. så derfor hadde det vært kjekt om jeg kunne fått tak i en bolt som var like lang som den gamle, men på di nye 8 mm strekkfiskene så er boltene flere cm kortere.. Og ha noe i mellom kan være en ide, noen som har forslag på hva som kan brukes der? av sjakler eller liknende? Kan hende det løser seg om jeg går opp i størrelse på strekkfisken foran, så får jeg mer å gå på bak. Siden masta sto veldig langt forover nå pga stramt forstag. For forske litt videre i morgen så skal jeg få tatt bilder også :)

Link to post
Share on other sites

Nei har aldri sett strekkfisker i løsvekt jeg heller. Men problemet er at på akterstaget så er det klemt på et stag med 8 mm gjenger. Istedet for et hull som på di andre vanta. Derfor får jeg ikke godt opp på størrelse på strekkfisken.. sånn som jeg kan ellers. Den gamle bolten som var på akterstaget var helt bøyd og ubrukelig. Men midtsykket er fint.. så derfor hadde det vært kjekt om jeg kunne fått tak i en bolt som var like lang som den gamle, men på di nye 8 mm strekkfiskene så er boltene flere cm kortere.. Og ha noe i mellom kan være en ide, noen som har forslag på hva som kan brukes der? av sjakler eller liknende? Kan hende det løser seg om jeg går opp i størrelse på strekkfisken foran, så får jeg mer å gå på bak. Siden masta sto veldig langt forover nå pga stramt forstag. For forske litt videre i morgen så skal jeg få tatt bilder også :)

Jeg har solgt syrefaste/rustfrie jernvarer i mitt firma i mange år, og desverre er det ingen standard mål på strekkfiskene. Det kan faktisk skille så mye som 1o cm i lengde på f.eks en 1o mm strekkfisk

Link to post
Share on other sites

Det er vel mer trolig at du lettere kan finne noe som du kan montere i mellom vantfestet og strekkfisken.

Dette må være solid og ikke noe hjemmemekket "jalla". (Du vil ikke miste riggen over bord med alt det medfører av skade på båt og evt mennesker ombord).

 

 

Og ha noe i mellom kan være en ide, noen som har forslag på hva som kan brukes der? av sjakler eller liknende?

 

Det du leter etter kalles toggles i riggerverden. De er langt mer solide enn vanlige sjakler, og kommer i mål som passer til strekkfisker. De brukes der en strekkfisk får en midlertidig vinkel ut fra en festebøyle, f.eks et forstag under sterk vindbelastning. De brukes også når en wire og strekkfisk av en eller annen grunn er laget for kort.

riggingtoggles.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...