Jump to content

Feil med ekkolodd Humminbird Wide 100 - feilsøking og reparasjon?

Skjær i sjøen

Recommended Posts

jeg fortsetter å gjøre ting jeg ikke kan og håper som vanlig på innspill. Foreløpig har jo dette fungert aldeles utmerket.

I båten sitter det et gammelt ekkolodd (produsert i 1994?). Det er en Humminbird Wide 100.

I forrige uke hadde jeg følgende forløp:

Dag 1; ekkoloddet fungerte som normal, viste dypde, bunn og ekko

Dag 2; ekkoloddet viste bare tull, ingen dypde, ingen ekko, men ga heller ikke melding om at det ikke hadde kontakt med svingeren.

Dag 3; ekkoloddet var dødt. Dvs jeg fikk ikke skrudd på skjermenheten.

Jeg hatt en e-post-dialog med Sleipner Motor i Fredrikstad som vel er importøren. Fikk svar raskt og noen tips i forhold til hvordan jeg skulle feilsøke. For å gjøre det kort;

- spenning kan måles i braketten

- hvis svingeren virker skal den tikke hørbart

Jeg har heller ikke tidligere funnet svingeren, men Arne hos Skibsplast fortalte at "innvendig svinger typisk [er montert] i rommet under motor brønnen evt i rommet foran motor brønnen." Det burde jeg kanskje skjønt sjøl?

Hva er planen?

Skal sjekke strømmen til braketten, tipper det har gått en sikring.

Har kjøpt inspeksjonsspeil på Biltema og fortsatte leteaksjonen etter svingeren i kveld. Da fant jeg (for ordens skyld: objektene var løse og er tatt ut av rommet under motorbrønnen):

to_loese_traader.jpg

A: ja, det vet jeg hva er. Er bare med for å illustrere størrelsen på de andre objektene.

B: er det svingeren? Da skjønner jeg i så fall hvorfor den ikke funker helt...

C: en løs ledning. Tror kanskje ikke den har noe med dette problemet å gjøre. Bar ikke preg av å nettopp ha løsnet for å si det sånn.

Noen som med sikkerhet kan si meg hva B er?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

B er svingeren. Denne skal sitte fast, lim fungerer utmerket, men bør tåle vann olje og bensin. N.B. du limer rundt den, ikke under den. Videre må den plasseres så langt bak i båten at du har kontakt med vannet når båten er i plan, ellers vil den ikke gi utslag.

Er vel antakelig ikke svingeren, men mulig du kan ha kabelbrudd frem til ekkoloddet.

C. er nok noe back-up ledninger for noe ekstra utstyr du ikke har i båten. Ser ut til å føre + og - og en ekstra ledning for ett eller annet instrument eller giver.

Takk for svar.

Skal forsøke å få tid til feilsøking i morgen (det er fint vær i Mandal og båten brukes...). Hvis svingeren er ok, er det da tilstrekkelig å lime rundt? Trodde det var noe med at det ikke måtte være luft under, men jeg har kanskje misforstått noe?

Siden det er en invendig montert svinger så skal den festes til skroget på innsiden av båten. Dette kan gjøres på forskjellige måter.

Du kan lime den fast til skroget, og da må den limes slik at det ikke blir luft mellom skroget og svingeren. Den kan også settes i en "beholder" som er plastet opp inne i skroget. Svingeren settes i beholderen, så fylles det hele opp med feks. olje (matolje) og det hele tettes til.

Disse to metodene er vel stort sett de vanligste.

Husk at svingeren må stå vinkelrett i forhold til havflaten, slik at ikke signalene skytes ut til siden.

Lykke til.

Redigert av Ellida (see edit history)

Utrolig hva man kan få til uten egentlig å gjøre noe!

Har feilsøkt i dag. Ekkoloddet fungerte ikke. Spenningen målt i braketten ga ingen mening. Varierte fra ca 6 v til ca 9 v. Prøvde å følge ledningene for å finne en sikring eller en koblingsboks eller lignende. Det fant jeg ikke. Prøvde å se alle steder hvor jeg kunne komme til ledningene. Uten resultat. Ordnet litt i ledningene bak instrumentene siden de hadde begynt å henge litt. Målte spenningen i braketten igjen: 12,7 volt! Hadde med andre ord dårlig kontakt et sted....

På med hovedenheten og den fungerte.

wide_100_funker.jpg

Bildet ga ikke mening er neppe mer enn 3 - 4 m dypt under båtplassen. Tok ut svingeren og, som Sleipner sa, den tikket. Altså fungerer denne også. Etter dette viste bare skjermen 0 meter og ingen fisk. Høres ikke dramatisk ut i og med at svingeren ligger løst.

Da er det vel egentlig bare en ting igjen og det er å få montert svingeren riktig igjen. Det tror jeg blir en høstøvelse.... Gruer meg litt, det er nesten umulig å komme til bak bensintanken. Skal se om jeg får lagt inn et bilde av hvordan det ser ut bak der. Kanskje noen har noen tips på plassering og ikke minst hvordan jeg skal greie å få plassert svingeren uten å sende inn 4-åringen.....

mvh

Skjær i sjøen

Hei, et lite tips før du limer svinger ned i epoksy. Du legger svingeren ned i en liten klar pose fyller posen med vann, nå kan du plassere svingeren der du Kunne tenke deg å montere den. Får du opp riktig dybdeanvisning der du nå plasserer den betyr det at svingeren kan plasseres her..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...