Jump to content

Ny brakett skal på, -hva er egnet tetningsmasse for gamle hull?

Bølgende blå

Recommended Posts

Grunnet en lekk gjennomføring, sank båten, en åpen With (i GRP, uten skum), i fortøyningene sent i fjor høst. Påhengsmotoren som hadde tjent den trofast ble dessverre kondemnert av verkstedet i den forbindelse, og ny Evinrude E-TEC 30 hester er nå innkjøpt og står (utollmodig) og venter på selve saltvannsdåpen. Denne har motorisert tilt/trim, så den tidligere løsningen med motorisert brakett skal derfor kasseres til fordel for en manuell, todelt heisbrakett. Utfordringen nå, siden heisbraketten(e) er bredere og også har andre skruhull, er blant annet å få tettet igjen de fire hullene som ble tatt ut til den gamle braketten, hvorav to er under vannlinjen og derav mer kritiske. Hullene har en diameter på rundt 12 mm. De under vannlinjen har en dybde/lengde på vel 33 mm., og de over, som på innsiden munner ut i motorbrønnen, er ca. 45 mm. dype/lange.

Spørsmålet er derfor hvilken fremgangsmåte og remedier som er mest trygge og hensiktsmessige til dette.

I utgangspunktet, så skulle en tro at dette var en klassisk, kjær og kjent problemstilling, men i søken etter gangbar oppskrift til utbedringen, har jeg stadig blitt møtt med til dels motstridende råd og anbefalinger. En ekspert hos Hempel Norge rådet å fylle hullet med Sikaflex, for så å forsegle på enten utsiden eller innsiden med Hempels eget glassfiber- reparasjonssett, men etter å ha sprøytet Sikaflex inn i hullet og latt det herde, samt snakket med andre "kyndige", er det tydelig at dette bokstavelig talt ikke vil holde vann.

Fokuset ble derfor rettet in mot en mer egnet fyllmasse, og ulike sparkler, med tilnavn Epoxy eller glassfiber ble vurdert, men ved ankomst hos en fargehandler, ble en selvsikker østlending bak disken etterhvert å anbefale et Plastic Padding reparasjonssett for oppgaven. Han mente det ville holde å legge noen lag duk på innsiden, så fylle selve hullet med polyestermassen iblandet herder, for så å forsegle med innhold fra et spann Jotun Topcoat, tilsatt herder.

Etter å allerede ha brent meg på et dårlig råd fra en annen østlending (han hos Hempel), og dessuten betviler den bare polyestermassens sparkel-egenskaper samt hefteevne, tenkte jeg det var tryggest å ringe ansvarlig for Plastic Padding, Henkel Norden. Der satt jeg i går en times tid som nummer en i køen uten å komme igjennom, avbrutt av en og annen vennlig svensk kundebehandler som ønsket meg lykke til, for så å sette meg videre til noen norske eksperter/selgere som tydeligvis ikke prioriterte anropet.

Sommeren varer ikke evig, og det er ønskelig å få dette i orden, slik at både motor og båt kan møte bølgene på en trygg og god måte innen høsten begynner sitt snikende inntog.

Jeg mener selv det virker for voldsomt og risikabelt å slipe opp og støpe igjen hullene med duk helt fra bunnen av, da dette vil kunne svekke enda mer av akterspeilets strukturelle styrke. For jeg betviler at disse gjør-det-selv settene i handelen er av samme kvalitet som de komponentene produsentene selv benytter under støpingen, og desto mindre ymse lapping en dermed begir seg inn på, desto bedre. Bortsett fra disse hullene er forøvrig akterspeilet helt, originalt og ikke-sammenlappet.

Dersom noen har noen råd og vink å komme med her, så hadde jeg satt svært stor pris på det.

Jeg har også forsøkt å søke i forumets arkiv uten nevneverdig hell.

Jeg ville egentlig gått for den enkle metoden.

Sett inn en bolt som passer i hullet. En med glatt hode feks. Brukt tec-7 eller silikon som tetningsmasse sammen med bolten og satt på skive og mutter på innsiden.

Om ikke annet, vil dette duge for i år og så har du helt frem til opptak på høsten med å bli enig med deg selv om hvilken annen løsning du vil gå for. Dette er gjort på en halvtime og den lengtende motoren slipper å stå der å tørste etter salt aqua.

Sommern er alt for kort i dette landet til at man skal utsette sesongen pga 4 hull som lett kan utbedres senere.

(hvorfor gjøre i dag, det som like godt kan vente til i morgen.... eller hvordan det var)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville brukt epoxy. Mindre fyllinger blandes ut med fiber til sparkelmasse. Større kan forsterkes med ilegg av treverk

og/eller glassfiber. Aller helst burde store hull slipes til skråkant og bygges opp lagvis igjen, men jeg forstår at du helst ikke vil det.

West system epoxy har et bra opplegg med gode tips og gode produkter. Skal du ha det billigere finns det andre muligheter.

Mye lesestoff hos West system

Edit: RSL kom med sitt innlegg mens jeg skrev. Jeg støtter hans forslag også. Man skal ikke overdrive.... :smiley:

Redigert av dvil (see edit history)

men ved ankomst hos en fargehandler, ble en selvsikker østlending bak disken etterhvert å anbefale et Plastic Padding reparasjonssett

....

Etter å allerede ha brent meg på et dårlig råd fra en annen østlending

Jeg skjønner at du sliter med å stole på østlendinger (ser at du er nordlending), men jeg tillater meg å komme med et forslag allikevel :smiley:

Du må ikke nødvendigvis bruke epoxy eller andre dyre og fancy rep-kit for å fikse dette.

Nå har du jo fått et par gode råd lenger opp, men hvis jeg skulle gjort en sikker og varig utbedring tror jeg at jeg ville støpt over hele området. Da ville jeg kanskje sparklet igjen hullene med glassfibersparkel og deretter støpt over hele det aktuelle området med 3-4 lag polyester og glassfiberduk. Det området som skal støpes må gelcoaten slipes vekk. Til slutt maler du over med topcoat.

På denne måten er du å bekymre deg for sparkling som sprekker opp eller fugemasse som slipper i kanten og begynner å lekke :thumbsup:

Ps: Det er alltid lurt å legge ut bilde av problemet for å få best mulig råd :smiley:

(hvorfor gjøre i dag, det som like godt kan vente til i morgen.... eller hvordan det var)

RSL

Men det en gjør i år, slipper en å gjøre neste år…

Bolttipset har jeg også fått av andre, men noen bolter uten praktisk mening, utenom å tette selve hullet de sitter i, er mine øyne bare til sjenanse og bekymring (slik er ihvertfall jeg satt sammen), særlig siden de befinner seg et sted der jeg, ihvertfall på det nåværende tidspunktet, har vanskelig for å se at de kan ha et alternativt bruksområde.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville brukt epoxy. Mindre fyllinger blandes ut med fiber til sparkelmasse.

biltemas epoxy sparkel er glimrende . vannetett og lett og slipe. Men lang herdetid. Må stå et par dager før den kan pusses.

Jeg er altså den "stolte" eier av et bokssett av Biltemas epoxysparkel, innkjøpt for et par dager siden til helt annet bruk. Jeg har selv hatt "vidundermiddelet" inne til vurdering, men var usikker på på den reelle kvaliteten og egnetheten i denne mer kritiske sammenhengen, men dersom det er like bra som det hevdes her, er det vel muligens aktuelt å benytte seg av det som fyllmasse.

Men burde en isåfall iblande revet glassfibermatte for å forsterke det ytterligere, eller er ikke det nødvendig/eller vil det forringe sparkelets styrke? Og, hvilken toppbehandling vil duge her. Jeg har en boks av Biltemas gelcoat samt herder stående, men jeg er noe usikker på om dette middelet, http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoat/ , er vaskeekte gelcoat, eller bare, nok et, kosmetisk sparkel.

Som nevnt har jeg også et spann Jotun topcoat stående, men dersom gelcoat´en til Biltema er ekte saker, er vel den kanskje å foretrekke, dersom den i det hele tatt hefter rett på epoksy-sparkelet ? Noen som vet?

Jeg skjønner at du sliter med å stole på østlendinger (ser at du er nordlending), men jeg tillater meg å komme med et forslag allikevel :smiley:

Jeg tenkte ganske sikkert den ville komme; men dine og andre (av samme "ætt") sine innspill er naturligvis høyst velkomne her…

Du må ikke nødvendigvis bruke epoxy eller andre dyre og fancy rep-kit for å fikse dette. Nå har du jo fått et par gode råd lenger opp, men hvis jeg skulle gjort en sikker og varig utbedring tror jeg at jeg ville støpt over hele området. Da ville jeg kanskje sparklet igjen hullene med glassfibersparkel og deretter støpt over hele det aktuelle området med 3-4 lag polyester og glassfiberduk.

Ihvertfall for hullene under vannlinjen, som igjen munner ut inne i tomrommet mellom ytterskroget og innerlineren er dette aktuelt. I forbindelse med skifte av skroggjennomføringer og påmontering av en kuleventil, har jeg nylig tatt ut et seks og et halvt tommers hull til en inspeksjonsluke i bunnen av motorbrønnen som gir høyst grei tilgang til det berørte arealet. Planen var å støpe noen lag med glassfiber på innsiden av hullene, da dette i utgangspunktet, av estetiske hensyn, ble anbefalt fremfor å støpe på yttersiden av en plastbåtreparatør. Problemet hele veien har vært å finne frem til en egnet fyllmasse. Reparatøren anbefalte i farten Jotuns Gelcoat-filler, men ved nærmere vurdering ble det klart at dette er et middel som, ihverfall ifølge Jotun selv, ikke skal brukes under vannlinjen. Hempels "ekspert" lanserte sikaflex til formålet, men det duger neppe.

Dersom en eller annen sparkelmasse kan duge, tror jeg kanskje at jeg har en grei oppskrift. Samtidig, så ønsker jeg å gjøre dettte skikkelig med en gang, så da er det naturligvis langt bedre å være føre var, enn etter snar hva gjelder egnede produkter til formålet, -og der er jeg altså ennå litt usikker.

Glassfibersparkel har jeg sett fra flere leverandører/produsenter, men jeg mener Plastic Padding ikke primært anbefaler sitt sparkel av det slaget til bruk under vannlinjen, men et lag topcoat til slutt endrer kanskje på det?

Ps: Det er alltid lurt å legge ut bilde av problemet for å få best mulig råd :smiley:

Jeg kunne sikkert lagt ut noen bilder, men noen bolthull i en småbåts akterspeil anså jeg ikke såpass eksotisk at et fotografisk dokument virket nødvendig, -men takk for tipset.

Ja, ja, hva kan jeg tilslutt si: Mange ulike produkter, ulike anbefalte bruksområder, mange meninger om hva som duger, -jeg blir nesten litt svimmel.

Men så langt, takk så mye for alle innspill.

Redigert av Bølgende blå (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...