Captain Chaos Startet 8.Juli.2011 Del på Facebook Startet 8.Juli.2011 (redigert) På min nye Jeanneau Prestige 34 med 2X Kad 300 og DP-G drev med Duoprop greier jeg fint å nå 4000 eller mer på turtellerne. Maks turtall på disse motorene er 3900 RMP. Selv i helgen med litt utstyr og 10 voksne gutter ombord som i helegen, så er det ikke noe problem å bånne turtellerne som har 4000 RPM som maks. Nå har jeg desverre ikke logget farten eller kontrollert eller kalibrert turtellerne. Jeg vet at jeg har proppelere i C serien, men siden jeg ikke har hatt opp båten opp av vannet har jeg ikke aning om hvilke c proppelere jeg har. På tomgang viser tellerne riktig. Siden tellerne ikke viser mer en 4000RMP har jeg ingen aning hvor mye mer jeg får hvis jeg holder WOT. Jeg drar alltid av umiddelbart hvis jeg havner på 40000. På ca 3000RPM har jeg 26-28 knop Bør jeg bytte proppeler? eller sende de bort for å øke stigningen noe? Jeg syntes jo båten oppleves som meget kjapp opp i plan, og hvis jeg klemmer spakene i bånn ved 3000RMP opplever jeg en kraftig akselrasjon. Når det gjelder turtellerne er dette VDO metere med digital timeteller (den ene timetelleren røk for 2 dager siden, 430 timer) Er det disse som er standard for KAD300 ? (2004/2005) Kan jeg stole på tellerne? Hva skal jeg gjøre? Det er jo et relativt betydelig hogg i båtlommeboka for 2 sett med C proppellere...:s [EDIT] Er det noen form for begrensinger eller sperre på KAD300? Hvor mye tåler de i feks 1 minutt av turtall? /Chaos Redigert 8.Juli.2011 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Nyt aksellerasjonen. Stop å gi gass når du når 3900 tenker jeg. Aks er for meg viktigere enn toppfart, så sant toppfarten er ok da. Og det regner jeg med at den er Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Hadde fått sjekket turtallet, med korrekt propell får du et mere økonomisk forbruk, samt bedre marsjfart & toppfart. Aksen trenger heller ikke bli dårligere da kvassere propeller gir mere skyv. Bånner du turtelleren med 10 mann ombord & ferielastet båt så er du ganske langt ute av området, men det er alltid bedre at motoren går litt lett kontra at den aldri når toppturtallet. Justering av propellene koster ikke allverden. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 10 man var uten bagasje, kun "standard skrot" og 600l drivstoff. Jeg tror jo at det er propellene som er levert fra fabrikken som står på. Så helt ute kan de vel ikke være? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
pipp Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Jeg har ett sett c5. Bytter gjerne med c4 Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Vet ikke hva jeg har på nå, og siden jeg har 2 maskinister må jeg ha 2 sett... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
orjack Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Bytt til tyngre propeller. Får du langt over 4000rpm er det for mye. Ett hakk tyngre propeller skulle vel redusere turtallet med ca 200rpm. Farten øker vel ca 2-3knp. Spør om å få låne propeller først, det kan jo tenkes at du skal to knepp opp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.