Jump to content

Høyt turtall 2X KAD300, feil propeller?


Captain Chaos

Recommended Posts

På min nye Jeanneau Prestige 34 med 2X Kad 300 og DP-G drev med Duoprop greier jeg fint å nå 4000 eller mer på turtellerne. Maks turtall på disse motorene er 3900 RMP. Selv i helgen med litt utstyr og 10 voksne gutter ombord som i helegen, så er det ikke noe problem å bånne turtellerne som har 4000 RPM som maks. Nå har jeg desverre ikke logget farten eller kontrollert eller kalibrert turtellerne. Jeg vet at jeg har proppelere i C serien, men siden jeg ikke har hatt opp båten opp av vannet har jeg ikke aning om hvilke c proppelere jeg har. På tomgang viser tellerne riktig. Siden tellerne ikke viser mer en 4000RMP har jeg ingen aning hvor mye mer jeg får hvis jeg holder WOT. Jeg drar alltid av umiddelbart hvis jeg havner på 40000.

 

På ca 3000RPM har jeg 26-28 knop

 

Bør jeg bytte proppeler? eller sende de bort for å øke stigningen noe?

 

Jeg syntes jo båten oppleves som meget kjapp opp i plan, og hvis jeg klemmer spakene i bånn ved 3000RMP opplever jeg en kraftig akselrasjon.

 

Når det gjelder turtellerne er dette VDO metere med digital timeteller (den ene timetelleren røk for 2 dager siden, 430 timer) Er det disse som er standard for KAD300 ? (2004/2005) Kan jeg stole på tellerne?

 

Hva skal jeg gjøre? Det er jo et relativt betydelig hogg i båtlommeboka for 2 sett med C proppellere...:s

 

[EDIT] Er det noen form for begrensinger eller sperre på KAD300? Hvor mye tåler de i feks 1 minutt av turtall?

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hadde fått sjekket turtallet, med korrekt propell får du et mere økonomisk forbruk, samt bedre marsjfart & toppfart.

Aksen trenger heller ikke bli dårligere da kvassere propeller gir mere skyv.

 

Bånner du turtelleren med 10 mann ombord & ferielastet båt så er du ganske langt ute av området, men det er alltid bedre at motoren går litt lett kontra at den aldri når toppturtallet.

 

Justering av propellene koster ikke allverden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...