Jump to content

Argumenter for og mot, Albin Nova vs Maxi Mixer?


MT.

Recommended Posts

Begge er "masseproduserte" og var ikke spesielt dyre båter da de var nye. Innredningen er enkelt konstruert. Men de er bra båter og har holdt prisen bra - med god grunn. Begge seiler bra. Mixeren virket mer moderne da den kom, men Novaen har tålt tidens gang bedre. Den har litt renere og penere linjer. Akkurat dette kan man si om alle Albin vs. Maxi sammenligninger med båter i andre størrelser fra den tiden (70-80-tallet). Jeg ville selv absolutt valgt Novaen, men jeg liker Peter Norlins båter veldig godt. I mitt hode ser jeg Albin Nova, Albin Stratus og Omega 42 som virkelige Norlin-klassikere. De mindre båtene er litt for høye på friborder og kompromisser litt for mye til fordel for innvendig volum (Cirrus, Cumulus, Alpha og Delta). Dette gjelder også de mindre Maxiene, men akkurat Mixeren er forholdsvis lekker, selv om den visuelt skjemmes av for rett spring og for mye vinkel på akterspeilet (dette virket moderne og "racy" rundt 1985), men ingen båter bygges slik nå.

 

Nå sier jeg ikke mye om praktiske egenskaper (de er ganske like) men mer om det generelle inntrykket. Men dette tror jeg er relevant også med tanke på videresalg om x antall år.

Link to post
Share on other sites

Er disse to resultatet av en utsilingsprosess, eller er det bare de to kompisen har kommet over så langt? I såfall ville jeg tatt med et par alternativer til i betraktning, f.eks. Comfortina 36, Scanmar 35 osv.

 

Kjenner ingen av båtene godt, men Mixer'en er ikke dundrende solid i bunnkonstruksjonen, Nova'en har sikkert også svakheter. Ville nok gått for Mixer siden den er litt større og raskere.

Link to post
Share on other sites

f.eks. Comfortina 36,

Da skal du lete godt.

Det ble kun laget 35 stk. av dem.

Er egentlig ingen Comfortina. Det er en Rolf Magnusson konstruksjon bygget av Facil.

Verftet gjorde det kunststykke å somle bort formsettet.

 

Antar at du mener C38. Ble bygget i bøtter og spann. Dessverre relativt dyre.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mixeren ble bygget i flere versjoner,noen med racingrigg med lensespetakler og mere eksklusiv innredning,hvis du er en uerfaren seiler så anbefaler jeg den enkleste riggen. Mixeren er en kjempefin båt. Seilte den i mange år, ble visstnok for kostbar å produsere- derfor relativt få båter i sjøen..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det finnes i praksis 2 typer Mixere i Norge. Racing har lensetakler og ekstremt høy mast. Innredningen er kundetilpasset, og kan være svært forskjellig fra båt til båt. Lensetakler kan unngås med 2 rev, altså en halvering av storseilet, men det viser seg at balansen i båten blir bedre, og premien er at man kan seile alene. Det går i 8 knop på lett vind, så det er ingen fare for å komme for sent hjem.

Cruising-modellen er langt mer komfortabel, (og mye dyrere på bruktmarkedet) og seiler fantastisk bra til å være en familiebåt, men racingen seiler langt bedre på svak vind.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...