Jump to content

Oljetrykk TAMD 31


Nimbus-2600

Recommended Posts

Hei, MITTE skrev i et tidligere innlegg at for lavt oljetrykk kunne stanse oljespyling til stempler, min motor har 3 bar ved marsfart og i overkant av 1 bar på tomgang ved varm motor, bør jeg få sjekket disse ventilene? Motoren bruker nesten ikke olje og fungerer helt utmerket ellers.

 

Ref tildligere innlegg:

ADVARSEL

Det korrekte olietryk er 4,3-5.0 kg ved maks omdrejninger og normal temperatur.

Volvo motoren er konstrueret sådan at den har et sæt ventiler der sidder på oliefilteret.

Den ene ventil lukker for olietilførsel til stempel køling og cylinderforingsmøring hvis olietrykket

kommer under 3,2 kg.

Det er de dyser der sidder i bunden af cylinder foringen og sprøter olie op i bunden af stemplet

og så er der boret 4 små huller i stemplet lige under olieskraberingen hvor det løber ud til smøring af foring. Det er lavet sådan for at spare tryk under tomgang.

Jeg havde købt en brugt motor hvor ventilen sad fast hvor jeg satte et nyt sæt foringer og stempler i og i løbet af 100 timer var det hele fuldstændig slidt ned.  

Denne sag skal du undersøge meget nøje og evt søge professionel hjælp.

Link to post
Share on other sites

Første feilsøking hvis oljetrykket er feil i forhold til motorlevrandørens beskrivelser bør vere:

Skjekke om oljetrykksgiveren og den elektriske oljetrykksmåleren viser det riktige trykket.

Anbefaler å ta av giveren på motorblokka og montere et trykkmanometer i det hullet.

Om det er vanskelig å foreta en avlesning av manometeret der nede på blokka når motoren går for fullt så kan det brukes en tynn slange som forlengning.

 

Om en slik test skulle avsløre at motoren har for lavt oljetrykk da er tiden moden for å lete etter feilen på andre plasser i motoren`s smøresystem.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...