brs Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Hører om drevproblemer men er det noen som har drevløsninger som er bedre enn andre? Eller er det kun pen bruk og godt vedlikehold som gjør at noen har drev fra 1900 hundre tallet som fungerer helt fint? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Jeg tror et par tre ting er veldig viktig på DP-G drevene: 1. Være nøye med å finne nøytralpunktet på giret når girwire settes på. Da jeg fulgte Volvos instruks for montering (bare rigle wire frem og tilbake for hånd) oppdaget jeg allikevel at det ble en halv centimeter feil etter å ha giret frem og tilbake med manøverhendelen. Hadde jeg ikke justert inn denne feilen ville drevet antakelig ha sluret og konen blitt utslitt. Dette gjelder forsåvidt alle drev. 2. Bruk 75W-140 olje! Vet at mange, både private og verksteder, bruker 75W-90. Fordi det er den olja de fleste andre Volvo drev skal ha. 3. Ikke la drevet gå for tungt og kjør store båter pent opp i plan. Det er mye moment i en Kad300. Klarer du ikke max turtall på 3800-3900 rpm har du for store propellere! Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sap_2000 Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 34 minutes ago, mmosberg said: Jeg tror et par tre ting er veldig viktig på DP-G drevene: Tror du har 100% rett Blir alle de tre punktene over fulgt, samt unngått singelinstallasjon i åpenbart for tunge båter ville det vært langt færre havarier på drev generelt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Windy37GM skrev for 12 timer siden: feilen er vel ikke Volvo/Mercruiser sin, men båt konstruktøren som setter inn maskin/drev kombo som får det tungt sap_2000 skrev 21 minutes ago: samt unngått singelinstallasjon i åpenbart for tunge båter Jeg er delvis enig. Nå er det vel en kjennsgjerning at drevinnstallasjoner ikke må jobbe for tungt, det er jo noe en konstruktør må ta hensyn til. Men burde ikke produsenten oppgi noe kvantitativt om dette? I tillegg virker det for meg som om de har konstruert et drev som ikke tåler kraften fra motoren. Hvorfor tar de ikke fram et drev som tåler kraften fra de virkelig store dieselene? Problemet er vel at det blir for stort. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mmosberg Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 (redigert) Legger også til at oljeskift etter hver sesong er meget viktig, selv om du så bare har kjørt noen få titalls timer. Ikke fordi oljen er i seg selv er utslitt, men fordi du da får se om noe er galt eller på gang med drevet. -Lekkasje mot sjø? Olja blir lysere og mindre transparent, inntil helt melkeaktig ved mye vann. -Unormal mekanisk slitasje som genererer jernspon. Spon setter seg på tappe og eventuelt fylleplugg, disse er magnetiske. -Sist men ikke minst kan du se om drevet har sluret. Dette vil føre til utslitt koblings kon i øvre girhus. Olja blir da mørkere og lukter svidd/brent. Noen få hundrelapper i olje kan fort spare deg for mange titalls tusener i reparasjoner. Drev er dyrt ? Redigert 26.August.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Navic II Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Har KAD300 og DP-G. begge drev ble overhalt på 1200 timer, (ikke fordi de havarerte, men forrige eier hadde en grunnberøring og måtte skifte en propell og aksling, og tok begge drevene samtidig pga timer.) rådene jeg har hørt (og følger) er: 1: Skift oljen HVERT år UANSETT! 2: Bruk RIKTIG olje! 75w-140 3: La drevene få kjøre seg varme på "ruslefart" før belastning. 4: Ved lange strekk, slipp båten ned fra planfart og la drevene få litt ekstra kjøling iblandt. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Navic II. Hva ble gjort i denne overhalingen på 1200 t? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Navic II Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 mmosberg skrev 3 minutes ago: Navic II. Hva ble gjort i denne overhalingen på 1200 t? Husker ikke helt, og fakturaen ligger i mappa i båten, men husker at det kosta ca 50k totalt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
bjørn haugland Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Komodo skrev for 5 timer siden: Jeg er delvis enig. Nå er det vel en kjennsgjerning at drevinnstallasjoner ikke må jobbe for tungt, det er jo noe en konstruktør må ta hensyn til. Men burde ikke produsenten oppgi noe kvantitativt om dette? I tillegg virker det for meg som om de har konstruert et drev som ikke tåler kraften fra motoren. Hvorfor tar de ikke fram et drev som tåler kraften fra de virkelig store dieselene? Problemet er vel at det blir for stort. Helt enig. Mener også produsenten burde opplyse om at DPG ikke kan brukes i kombinasjon med Kad 300 når båtens vekt overstiger et gitt antall tonn. I mitt tilfelle fant jeg jo biter etter ei tann/drev etter vel 100 timers drift. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Har montert drevkjøling,satser på at det hjelper litt.Har Nord West 390 med 2 kad 300.Motorene er gått nermere 1500t,eitt drev er bytta grunna ytre påvirkning.Kjøpte eit overhalt drev for å kunne rulere.Nett som i marinen.Kjøre noken år bytter eitt drev,neste på servise. Drevet som var gått nermere 1500t hadde svert dårlig tannhelse,er til overhaling.Var forberedt på drevplager når båten vart kjøpt. Hadde 41 motorer i forrige båt med 290 dpe,hadde båten i 12 år,minimalt med problemer.Lengste avleste bruk var ca 1800nm i året,heilårsbruk Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 bjørn haugland skrev for 6 timer siden: produsenten burde opplyse om at DPG ikke kan brukes i kombinasjon med Kad 300 når båtens vekt overstiger et gitt antall tonn. Det er nok ikke så enkelt... vekt på båt er ikke det eneste parameteret. Stor forskjell på feks effektbehov ved 25 knop på to forskjellige skrog og skroget på 4 tonn kan ha mindre effektbehov enn ett på 6 tonn i samme hastighet. Det å få et skrog i plan er også et viktig element om man skal forstå hva et drev utsettes for. Stooore forskjeller fra skrog til skrog. Hus, hytter og vaskemaskiner skal energimerkes.... vi burde hatt det samme systemet for skrog Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2017 Del på Facebook Svart 26.August.2017 Enig i det du skriver dieselfan, men summa summarum så skal drevet overføre den effekten og det dreiemomentet som motoren utvikler til propellen. Hvis man må være varsom på trottlene er drevet etter min mening for spedt til motoren. Det er jo akkurat det samme med et innenbords gear, hvorfor hører vi ikke den diskusjonen der? Svaret er jo innlysende: Man velger selvsagt bare et større gear. Og ja; det er å få! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Navic II skrev for 17 timer siden: 4: Ved lange strekk, slipp båten ned fra planfart og la drevene få litt ekstra kjøling iblandt. Hvorfor det? Drevene jobber med arbeidstemperatur, metallet har utvidet seg ferdig. Ved å ta ned båten og kjøle drevene må de jo gjennom en krymp-og-utvid prosess igjen. Dette forutsetter at det er tilstrekkelig kjøling og at oljen beholder sine egenskaper. Hvis de blir for varme er kanskje drevdusj en bedre løsning? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Komodo skrev for 10 timer siden: Enig i det du skriver dieselfan, men summa summarum så skal drevet overføre den effekten og det dreiemomentet som motoren utvikler til propellen. Hvis man må være varsom på trottlene er drevet etter min mening for spedt til motoren. Min mening er at andelen båteiere som forstår seg på fornuftig bruk av båt og motor er på vei ned. Går vi 30 år tilbake i tid var det uhørt å starte en kald dieselmotor ved brygga og gi bånn gass til man er fremme. I dag er andelen som kjøper båt med et minimum av basiskunnskap høy, og andelen av tullehavarier deretter..... Om et drev holder 150 eller 1500 timer er forskjellen.... sorry Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Utvilsomt sant det dieselfan! Men du kommer vel allikevel ikke fra at et drev må strykes litt mer "med håra" enn et innenbords gear? ( skinner det gjennom hva jeg mener om skr... hekkaggregat? ?) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 (redigert) Komodo skrev for 10 timer siden: Det er jo akkurat det samme med et innenbords gear, hvorfor hører vi ikke den diskusjonen der? Svaret er jo innlysende: Man velger selvsagt bare et større gear. Og ja; det er å få! Helt enig Komodo et gear har vel ikke en så sårbar konstruksjon som drev og det er færre kritiske komponenter enn gear, sammenstilling er også enklere og om man vil lage det 30% sterkere så får det ikke så store vekt og størrelse konsekvenser. Og ikke minst som du påpeker; gear i "alle" størrelser er tilgjengelige fra hylla... Kunne Volvo ha laget et "evighets" drev for 400hk kompressor/turbomatet dieselmotor om de ville ? Hva ville det ha veid ? Hva ville det ha kostet Redigert 27.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Begge deler er jo et "gear" - er problemet hovedsaklig saltvann (inntregning) og skader på grunn av det eller underdimensjonering? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Et gir er "rett-igjennom" overføring Et drev er to 90 grader overføringer så det er vel ikke noe tvil om hvem av dem som er mest kompleks sånn "tannkjulsmessig" De aller fleste drev har en eller annen form for overflateherdede tenner. Disse er meget slitesterke, men det er en komplisert prosess å kontrollere og dermed blir det noen mandags-tannhjul i ny og ne.... Har kjøpt mange havarerte drev for å få studere hvorfor de havarerte og for å få deler. Ofte er det et tannbrudd som er rotårsaken. Har man spon eller stålslam i oljen når man tapper olja så ville jeg tatt det alvorlig. Tapper alltid drevet på en rengjort "spylerveske" dunk slik at jeg kan studere det jeg tapper ut etter en ukes tid når det har satt seg. Det synes jeg alle burde gjøre. Koster lite. Tar lite tid. Forteller mye om tilstand.... hva er egentlig argumentet for å ikke gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 For meg er det bare forskjellige typer tannhjul med litt andre konstruksjonsregler. Overflateherding og materialet ellers bør være "enkelt" nok; godt kjente prinsipper og prosesser. Resten går på oppfølging og kvalitetskontroll. Drev eller gir bør ikke ha flere feil enn i andre bruksområder med lignende utstyr (differensialer, vinkelgir etc. ) Brudd i tann - om det er utmatting eller overlast er det jo enten feil design eller marginal design i forhold til bruken. Om det er en korrosjonsgrop som starter tannbruddet kan det være nettopp sjøvannsinntrengning eller dårlig oppfølging av olje etc. Sitér dette innlegget Link to post
bjørn haugland Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Da var rapporten fra Drevservice kommet, godt dokumentert med bilder. Øvre dervsats var synderen. Overslaget på rep. ca. 47 000. Det innebærer nye lager pluss div i tilegg til drevsatsen. Iflg Drevservice er kombinasjonen tung båt(5 tonn) KAD 300 og DPG en dårlig løsning. Han overhaler disse drevene hele tiden. Som nevnt tidligere har drevet bare vel 100 timer. Selv har jeg bare kjørt en 15-20 timer med båten siden jeg kjøpte den. Hva gjør jeg nå for å berge det nyoverhalte drevet? Uaktuelt med dobbelinstalasjon. Kommer til bytte fra stål til alu.propeller for å redusere påkjenningen ved manøvrering. (stor vektforskjell) Ta på silkehansker når det skal kjøres. Utover det er det vel ikke så mye annet å gjøre. annet en vanlig vedlikehold. Det jeg lurer på, om det er noen her som vet , eller kan tipse meg om noen som har peiling på VP propeller. Stålpropellene er C 3. Kan jeg da bruke alu. B 3? Ps. Noen som gir bud på strøkne C 3 til DPG. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 C3 og B4 ligger svært nær hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
bjørn haugland Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 dieselfan skrev for 21 timer siden: C3 og B4 ligger svært nær hverandre. Kansje du vet hvem som belaster drevet mest? Eller er dem så nære at det i praksis ikke betyr noe Sitér dette innlegget Link to post
pv42 Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 orjack skrev On 8.7.2011 at 13.06: Jeg var hos forhandler for å kjøpe diverse til båtpussen. Da jeg skulle ha sink til mitt dpg-drev, spurte han meg om ikke jeg hadde vært plaget med drevet. Han hadde 5 kunder (alle hans kunder som hadde dpg) som alle hadde fått svart olje, og deretter havari. Jeg hadde ikke sett noe svart olje i årene som har gått, men nå når jeg tappet ned olje så var også den svart. Noe spon var det også blitt på magneten. Motor og drev har gått 450timer, ca det samme som alle de andre her i området. Finnes det DPG-drev som har gått 1000timer? Er dette et problem som også gjelder resten av landet? Har det noen hensikt å fylle på den svindyre oljen som volvo har? Ja,jeg har 2x290 DPG drev,til en Princess V42, gått 1100 timer,uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 Mener nå at de som sier at de tar båten "rolig" opp i plan er feil, drevet får da en båt i halvplan med mye belastning over en lengre periode, bedre og få den fort i plan, og da minsker belastningen og drevet lever lengre, Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
-morten- Svart 18.Februar.2020 Del på Facebook Svart 18.Februar.2020 (redigert) 34 minutes ago, primusmotor said: Mener nå at de som sier at de tar båten "rolig" opp i plan er feil, drevet får da en båt i halvplan med mye belastning over en lengre periode, bedre og få den fort i plan, og da minsker belastningen og drevet lever lengre, Nei her tar du feil. Det er ikke snakk om å ligge lenge i halvplan!l, rolig kontrolert gasspådrag er en stor fordel både for motor og drev. Det er nok flere lystbåteiere som ikke har grunnleggende motorlære, og heller ikke bryr seg om det.. Før du i det heletatt begynner å ta båten din opp i plan må du ha driftstemperatur både på motor drev/gearboks Redigert 18.Februar.2020 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.