arnstein156 Startet 8.Juli.2011 Del på Facebook Startet 8.Juli.2011 (redigert) Har lest meg litt opp på dieseldyr-problematikken - og har svært lite lyst å oppleve dette problemet... Kjøpte i dag en 100ml flaske med Bio-Protect 2 (http://www.kf-maritim.se/art-1.asp?id=1&iPageID=8 )- noen som har noen erfaringer med dette stoffet? Og; er det et poeng å tenke forebygging? Bør jeg hive på stoffet før vi legger ut på ferie? Redigert 8.Juli.2011 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Og; er det et poeng å tenke forebygging? Forebygging er nok ikke dumt, men før en tenker i de baner kan det være greit og gjøre dieseltanken ren. Da er utgangspunktet mye bedre. De åra jeg hadde båt med dieselmotor brukte jeg ha litt godsaker på tanken ved hver fylling. Om det var noe hjelp i vet jeg ikke, men opplevde aldri promblem med dieseltilførsel. På Nord Westen hadde jeg avtappingsmuligheter på tank, og der tappet jeg av liten skvett en gang i blant. I tillegg hadde jeg forfilter med avtappingsmuligheter i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Det er heller ikke så bra med døde dieseldyr. Det beste er å undersøke om det er vann på tanken, da er det vokstmuligheter for dieseldyr. Derfor, rengjøring av tanken er et svært godt tiltak med fjerning ac levende og døde dyr. Samtidig får du bort slam som legger seg i bunnen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Har lest meg litt opp på dieseldyr-problematikken - og har svært lite lyst å oppleve dette problemet... Kjøpte i dag en 100ml flaske med Bio-Protect 2 (http://www.kf-mariti...?id=1&iPageID=8 )- noen som har noen erfaringer med dette stoffet? Og; er det et poeng å tenke forebygging? Bør jeg hive på stoffet før vi legger ut på ferie? Som Hansi skriver så er det vigtig at starte fra grunden. Det bedste vil være at få tanken gjort ren og undgå vand. Man kan få additiver til at forhindre det. En vandudskiller er et absolut must, gerne gennemsigtig så man fysisk kan se om der kommer noget skidt. Racor laver dieselfilter med alarm så hvis der kommer vand giver den lyd/lys hvad man nu vælger. Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Eg kommer akkuratt fra båten. Har tømt diesel tank helt og vasket den innvendig. Satt inn en inspeksjonsluke og byttet filter i Racor 900 og filter som står på motor. Der var litt vann/grums på tanken. Nå er det enkelt å sjekke innvendig tank. Ny diesel er på plass så nå er det klart for tur. Men tenker og på om eg bør tilsette stoff for å redusere problemer fremover. Har en D4. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Hei, Har vært gjennom det samme. I dag blir marine Diesel tilsatt mer bio Diesel og mindre svovel og lavere brennverdi. Du bør ha tilsetting i Diesel, men annbefaler deg ikke Bio protect. Jeg brukte det mot Diesel dyr, men kjører konsekvent på denne Diesel forbedrer fra qmi. http://www.qmi-norge.no/sider-marine/marine-prod.html Snakket også med drivstoff levrandør, som mente att dagens Diesel begynte å bli tørr, og anbefalte tilsetting, spesielt med tanke på Høytrykks dyser idag (Common rail som har åpnings trykk til 1400 bar.). Har brukt dette i i 1 år, og det har vært problemfritt. Vann i Diesel, dreper dyser...., så tilsetting, vil gjøre sitt til att dette forstøves med Diesel. Knappenåls mengde med vann vil gi ujevn gange på en moderne diesel maskin., noe jeg erfarte. Bruk av Bioprotect gir veldig fort filter problemer...... Bruk diesel forbedrer fra qmi. Redigert 8.Juli.2011 av Viknes 6BY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Har tømt diesel tank helt og vasket den innvendig. Satt inn en inspeksjonsluke og byttet filter i Racor 900 og filter som står på motor. Der var litt vann/grums på tanken. Nå er det enkelt å sjekke innvendig tank. Du glemte det viktigeste å lage en drenering på det laveste stedet for å kunne drenere ut vann. En får ikke diseldyr i en tank som det ikke er vann på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
skhauge Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Eg glemte det ikkje. Men det er ikkje lett å få til. Verken å få montert det eller å få til en praktisk drenering. Eg bruker drillpumpe. Det funker meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Jeg bruker Hammerdown = ikke vann på tanken = ikke grobunn for dieseldyr. Synes det er en billig og grei forsikring. SÅ skal stoffet ha en og annen god egenskap i tillegg, men det at den emugulerer inn vannet er grunnen til at jeg koster på meg denne beskjedne utgiften. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.