Jump to content

Dieseldyr - igjen... Bør man forebygge?

arnstein156

Recommended Posts

Har lest meg litt opp på dieseldyr-problematikken - og har svært lite lyst å oppleve dette problemet...

Kjøpte i dag en 100ml flaske med Bio-Protect 2 (http://www.kf-maritim.se/art-1.asp?id=1&iPageID=8 )- noen som har noen erfaringer med dette stoffet?

Og; er det et poeng å tenke forebygging? Bør jeg hive på stoffet før vi legger ut på ferie?

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Og; er det et poeng å tenke forebygging?

Forebygging er nok ikke dumt, men før en tenker i de baner kan det være greit og gjøre dieseltanken ren. Da er utgangspunktet mye bedre. De åra jeg hadde båt med dieselmotor brukte jeg ha litt godsaker på tanken ved hver fylling. Om det var noe hjelp i vet jeg ikke, men opplevde aldri promblem med dieseltilførsel. På Nord Westen hadde jeg avtappingsmuligheter på tank, og der tappet jeg av liten skvett en gang i blant. I tillegg hadde jeg forfilter med avtappingsmuligheter i tillegg.

Har lest meg litt opp på dieseldyr-problematikken - og har svært lite lyst å oppleve dette problemet...

Kjøpte i dag en 100ml flaske med Bio-Protect 2 (http://www.kf-mariti...?id=1&iPageID=8 )- noen som har noen erfaringer med dette stoffet?

Og; er det et poeng å tenke forebygging? Bør jeg hive på stoffet før vi legger ut på ferie?

Som Hansi skriver så er det vigtig at starte fra grunden. Det bedste vil være at få tanken gjort ren og undgå vand. Man kan få additiver til at forhindre det. En vandudskiller er et absolut must, gerne gennemsigtig så man fysisk kan se om der kommer noget skidt. Racor laver dieselfilter med alarm så hvis der kommer vand giver den lyd/lys hvad man nu vælger.

Hilsen Jan

:flag_da:

Eg kommer akkuratt fra båten. Har tømt diesel tank helt og vasket den innvendig. Satt inn en inspeksjonsluke og byttet filter i Racor 900 og filter som står på motor. Der var litt vann/grums på tanken. Nå er det enkelt å sjekke innvendig tank. Ny diesel er på plass så nå er det klart for tur. Men tenker og på om eg bør tilsette stoff for å redusere problemer fremover. Har en D4.

Hei,

Har vært gjennom det samme. I dag blir marine Diesel tilsatt mer bio Diesel og mindre svovel og lavere brennverdi. Du bør ha tilsetting i Diesel, men annbefaler deg ikke Bio protect. Jeg brukte det mot Diesel dyr, men kjører konsekvent på denne Diesel forbedrer fra qmi. http://www.qmi-norge.no/sider-marine/marine-prod.html

Snakket også med drivstoff levrandør, som mente att dagens Diesel begynte å bli tørr, og anbefalte tilsetting, spesielt med tanke på Høytrykks dyser idag (Common rail som har åpnings trykk til 1400 bar.). Har brukt dette i i 1 år, og det har vært problemfritt. Vann i Diesel, dreper dyser...., så tilsetting, vil gjøre sitt til att dette forstøves med Diesel. Knappenåls mengde med vann vil gi ujevn gange på en moderne diesel maskin., noe jeg erfarte.

Bruk av Bioprotect gir veldig fort filter problemer...... Bruk diesel forbedrer fra qmi.

Redigert av Viknes 6BY (see edit history)

Har tømt diesel tank helt og vasket den innvendig. Satt inn en inspeksjonsluke og byttet filter i Racor 900 og filter som står på motor. Der var litt vann/grums på tanken. Nå er det enkelt å sjekke innvendig tank.

Du glemte det viktigeste å lage en drenering på det laveste stedet for å kunne drenere ut vann.

En får ikke diseldyr i en tank som det ikke er vann på.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...