Dykker Startet 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2011 Da vi er to voksne og tre barn (ungdommer), ønsker vi å bytte fra vår 26-foter til noe større mht ferieturer. Egentlig tenkte vi å kjøpe Scand 29 som vi har sett på lenge. Dette er en båt som egentlig er midt i blinken for oss. Lavt drivstoff-forbruk (diesel), ypperlige løsninger i båten osv. Men, så kom vi over en Bayliner 3255 Avanti bestykket med 2X260hk Mercuiser bensin. Begge motorene er fra 2004/2005 (en overhalt, en ny). Båten er oppgradert og fin med masse plass. Spørsmålet er; Hva med drivstoff-forbruk på to slike motorer, samt kostnader ellers med vedlikehold? Båten veier 10 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 En sånn motor bruker vel omtrent 70 liter timen på full fart. Hva som må til for å holde 10 tonn i farta vet jeg ikke. Men mellom 70 og 100 liter pr. time er nok realistisk tror jeg. Blir fort penger av det. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
pam Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Baylineren tilbyder meget plads for mindre penge, men det du spare i pris kommer du mere end til at betale via driftomkostningerne. En 3255 kan være en lækker båd hvis den - som det lyder her er godt vedligeholdt, men byggekvaliteten er ikke som Scand 29. De to motore skal du regne med vil bruge et sted mellem 25 og 35L/timen pr. stk. hvis du holder lidt igen på gassen , reservedele er relativt billige og nemme at få fat i. Jeg vil også råde dig til lige at høre til hvor meget du betale i forsikring på Baylineren kontra Scand, og endelig bør du også indregne det værditab en Bayliner har i forhold til en Scand. Du skal være ops på årgangen, Bayliner blev overtaget af Brunswick i 1986 og fra 1990 havde de fået så meget styr på driften at kvaliteten blev markant bedre fra det årstal og frem. Jeg ville være forsigtig med at købe en fra før 1990. Når du gør regnestykket op vil du ikke være i tvivl om hvad du skal vælge hvis det er fornuften der skal råde... Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Dykker Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Mener å ha lest at man bruker faktor 0,4 på Mercruiser V8. 0,4X(260hkX2)=208 liter/time full gass (100%) 32 knop 0.75X208=156 liter/time marsfart (75%) ?? knop Eieren oppga 60-70 liter pr time på marsfart, men da tyder vel at 0,4 faktoren jeg har brukt er feil. Er det da riktig med 0,2 faktor for tvillinginnstlallasjon? 156 liter i timen på marsfart er jo 7 ganger mer enn vi bruker på vår båt i marsfart idag (allikevel om det er stor forskjell på en Scand 26 (2,5 tonn) og Bayliner 32 (10 tonn). Scand Baltic 29 diesel er vel kanskje det som er mest fornuftig? Linken til vår båt som selges eller ønskes innbyttes i Scand Baltic 29 er her. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 (redigert) nææ eg ville sagt det er rett under 0.3 Ved å slakke av 20 prosent på gassen så sparer du 50% bensin. 60-70 liter i fin marsj høres ut som et edruelig estimat ja Redigert 8.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.