Jump to content

Bytte av girkabel på Volvo 290 drev


Scand 7100

Recommended Posts

Hei jeg har fått meg en treg å upresis girkabel etter jeg satte ut båten. har som nevnt volvo 290 dp drev.

Spørsmålet er som følger, har noen der ute byttet kabel på sjøen.. jeg tengte å bakke båten inn i havna og ligge på kaia for å prøve. har noen tips eller erfaringer.... :fishing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe problem dette, selv om det er hyggeligere å gjøre det på land.

Vaieren går i en slange på rundt 50-60cm eller noe sånt, som sitter festet i transomfestet inne i båten. Ta av lokket bak på drevet, og løsne vaieren, dra den ut inne i båten, motsatt når den nye skal på, og den må nødvendigvis også løsnes ved kontrollen og dersom den sitter i noe underveis.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 12 år senere...
adeneo skrev On 9.7.2011 at 15.39:

Vaieren går i en slange på rundt 50-60cm eller noe sånt, som sitter festet i transomfestet inne i båten. Ta av lokket bak på drevet, og løsne vaieren, dra den ut inne i båten, motsatt når den nye skal på, og den må nødvendigvis også løsnes ved kontrollen og dersom den sitter i noe underveis.

Her er Baatplassen og @adeneo på sitt beste!

Jeg har montert drevet på min AQAD41 i dag. Da ble girwiren / enden på- bøyd i vinkel da den hadde glidd ut av sitt hull i drevet og ble presset inn ved monteringen. Rett vinkel på glideren på enden av wiren gjorde denne ubrukbar: Den satt helt fast. 

Jeg var i rimelig dårlig humør da jeg avsluttet arbeidet og kjørte hjem. Etter en varm middag og noen positive ord fra fruen, med en kopp fersk kaffe, satte jeg meg til og sjekket kabler etc. på nettet. Tok også et søk på "skifte girkabel Volvo Penta." Søket ga en link til @adeneos veiledning her på baatplassen. Veiledningen er 13 år gammel, men var god hjelp. Jeg så for meg flytting av motor for å komme til for å løsne og skifte slangen, men ser at jeg kan trekke wiren gjennom. Det ble en mye bedre stemning i heimen! Så takk @adeneo for ditt gamle innlegg!

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...