FjordHT Startet 9.Juli.2011 Del på Facebook Startet 9.Juli.2011 Har et drev som er fullt av skjell, og båten er ikke sjøklar enda men snart, og vil ikke bruke mye tid på å gi drevet skikkelig behandling nå. Trenger en "hurtigløsning" for å bli kvitt skjell og groe, samt noe som kan pensles raskt for å hindre groe og holde denne sesongen. Regner med dette drevet eller et av mine andre drev iløpet av vinteren, vil bare få båten på havet raskt. Funker sitronsyre på slikt? Hørt at saltsyre gjør jobben men ikke burde brukes på alu. Drevet er et vp280 med skjell og pels Frykter for at løsningen blir sliperondell på vinkelsliper/ stålbørst på borremaskin, og PU maling som toppstrøk. Vil det fungere? Kan ting kjøpes på biltema eller co, så er det en fordel Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Hei båtmagasinet brukte salt syre på en test her i fjord høst. virket meget effektivt det ja. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
baatsman Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Seaclean Rur og skjellfjerner. Spray på og skrubb med børste, vask med vann etterpå. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
FjordHT Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Noen som har en annbefalt fremgangsmetode? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Fjern så mye du kan med "verktøy". Deretter 30% Saltsyre, bruk pensel eller sprøyte. gjenta til du er fornøyd. Skyll GODT med vann når du er ferdig. Husk verneutstyr: hansker, briller osv.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
FjordHT Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Går det da "greit" med saltsyre på alu? Regner med det ikke kan tære "så" mye på noen minutter? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 30% saltsyre som kan kjøpes i de fleste maligsbutikker er helt glimrende til å fjerne rur med . Selv foretrekker jeg å bruke en liten kost til påføring for å la det stå i 10-15 minutt deretter gryteskrubb og hansker å vaske av samtidig som jeg spyler vann. Gjenta om nødvendig . På mitt Bravo 3 drev tar hverken lakk eller metall skade som jeg kan se . Har brukt denne metoden i mange år på flere båter og har ikke betenkeligheter med å bruke det ,men husk for all del å bruke nødvendig verneutstyr . Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Saltsyre (30%), kost, et par minutter, rimelig grad av verneutstyr/beskyttelse (briller!) og høytrykkspyler. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 eller sprøyte. I så fall bør du bruke maske over nese og munn i tillegg. Å puste inn forstøvet syre er ikke helsebringende! Felgrens fra Autglym skal også fungere. Inneholder også saltsyre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Canargo Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Hadde ein båt for lenge siden som var masse groe og skjell på og da tok eg ein stor presenning og drog under heile båten og strammet den opp sånn att eg fikk ut det meste av vannet som var imellom skrog og presenning. Så tok eg tre 5liter kanner med klorin og blander ut i vann og tømte det ned i mellom skrog og presenning og reiste heim. Neste morgen da eg kom ned til båten hadde presenningen slitna flere plasser og låg på bånn med hausavis av blåskjell oppi: Båten var "gullende" ren under Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Takker for alle tips og råd :) kjøper saltsyre så snart som mulig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.