Jump to content

Finnes det hurtigløsning for fjerning av groe/skjell på drev?

FjordHT

Recommended Posts

Har et drev som er fullt av skjell, og båten er ikke sjøklar enda men snart, og vil ikke bruke mye tid på å gi drevet skikkelig behandling nå.

Trenger en "hurtigløsning" for å bli kvitt skjell og groe, samt noe som kan pensles raskt for å hindre groe og holde denne sesongen.

Regner med dette drevet eller et av mine andre drev iløpet av vinteren, vil bare få båten på havet raskt.

Funker sitronsyre på slikt? Hørt at saltsyre gjør jobben men ikke burde brukes på alu.

Drevet er et vp280 med skjell og pels :tongue:

Frykter for at løsningen blir sliperondell på vinkelsliper/ stålbørst på borremaskin, og PU maling som toppstrøk. Vil det fungere?

Kan ting kjøpes på biltema eller co, så er det en fordel :smiley:

Fjern så mye du kan med "verktøy".

Deretter 30% Saltsyre, bruk pensel eller sprøyte.

gjenta til du er fornøyd.

Skyll GODT med vann når du er ferdig.

Husk verneutstyr: hansker, briller osv..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

30% saltsyre som kan kjøpes i de fleste maligsbutikker er helt glimrende til å fjerne rur med . Selv foretrekker jeg å bruke en liten kost til påføring for å la det stå i 10-15 minutt deretter gryteskrubb og hansker å vaske av samtidig som jeg spyler vann. Gjenta om nødvendig . På mitt Bravo 3 drev tar hverken lakk eller metall skade som jeg kan se .

Har brukt denne metoden i mange år på flere båter og har ikke betenkeligheter med å bruke det ,men husk for all del å bruke nødvendig verneutstyr .

Hadde ein båt for lenge siden som var masse groe og skjell på og da tok eg ein stor presenning og drog under heile båten og strammet den opp sånn att eg fikk ut det meste av vannet som var imellom skrog og presenning. Så tok eg tre 5liter kanner med klorin og blander ut i vann og tømte det ned i mellom skrog og presenning og reiste heim. Neste morgen da eg kom ned til båten hadde presenningen slitna flere plasser og låg på bånn med hausavis av blåskjell oppi: Båten var "gullende" ren under

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...