Jump to content

Mye rur under båten. Gror det mye i år?


Bitteliten

Recommended Posts

Ligger i Lillesand og har aldri hatt mer ru på båten en i år :confused:

 

 

Har for første gang opplevd en del rur under båten, og ligger også i Lillesand.

 

Enig med de to ovennevnte. Har pga mange andre prosjekter latt båten ligge i ro siste 4 uker, men har hatt mer eller mindre eksplosjon av rur i vannlinje. Hvordan det ser ut under finner jeg ikke ut av. Badetemperaturer finnes ikke her i Norge, så da må jeg eventuelt ha dykker.

 

Jeg har båten normalt oppe hvert 3dje år, siste gang for snart 1 år siden, men antar jeg må opp en tur denne høsten for å spyle av......

Link to post

Det er ett år siden Astor sist ble slippsatt.

Torsdag var vi oppe igjen og det var litt rur på aksling, ror og propell. Ellers bare slim.

Vi stoffer ikke hele bunnen, bare der det er slitt samt godt på ror, propeller og akslinger mm og ved vannlinjen båten rundt.

Ser ikke forskjell på gammelt stoff og der vi smurte på i fjor.

rur.jpg

Slik så det ut før spyling. Bruker Jotuns Non Stop.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Hei!

 

Som nevnt i en annen tråd her, klinte/gnidde jeg sist vår inn propellen med skareklister. Selvfølgelig skikkelig klinejobb, hvor en gammel hårtørrer måtte til for å varme opp både klister og propellblad. Sist torsdag tok jeg opp båten, og kunne gledelig konstatere at propellbladene var helt fri for rur. Eneste stedet ruren hadde funnet fotfeste, var på propellnavet, hvor jeg ikke hadde klint på skismurning.

 

Båten har ligget ubrukt i perioder på 2-4 uker i sommer, så hvis ruren hadde villet etablere seg, burde den hatt gode muligheter. Jeg velger derfor å tro at klisteret har hatt en hensikt, og skal gjenta forsøket neste sesong.

 

Forøvrig var det som vanlig, kun et brunt slimlag under bunnen på båten. De to siste sesongene har jeg brukt Maritims bunnstoff (sort), og kun flekket på der det trengtes, pluss lagt på et felt ved vannlinjen.

 

imag0255.jpg

Link to post

Ingen groe under Hulda, er nå oppe hos Engelsviken. Isen hadde slitt vekk stoffet rundt vannlinjen, der var det smekkfullt av rur. Rur på propellnavet, ikke ute på vingene. Hulda var oppe for stoffing og bytte av propell mai 2010. Således rapporterer jeg fra to gro-sesonger og en vinter i vannet. På den forrige 'italiapropellen' grodde det noe hinsides, uansett hva jeg gjorde. Nå har jeg montert 'USA-propell' og det virker som om denne har en annen legering som frigjør kopperioner. Nå går båten i vannet uten anode på propellen, i og med at ruren satt pakket rundt anoden. Jeg har skrevet en del om dette- og hvorfor det skjer tidlligere. Ellers så bruker jeg bunnstoff fra International. Stoffet holder båten helt fri for groe to år av gangen. Hulda ligger i Strömstad, Kebalviken, der gror det noe hinsides.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hva gjør jeg når hele skroget er overgrodd av rur? Første sesong med båten i saltvann i år, grunnet lengre utenlandsferie har den ligget ubrukt i nærmere 2 måneder, og ser ut som et middels oppdrettsanlegg under... Har skrapt guffa forsiktig av med spatel, men det er jo kisel og kalkrester over det hele. Kan det poleres bort? Pussemaskin? Syre?

Link to post

Tok opp båten i dag og den var langt fra så grodd som jeg hadde fryktet. Litt rur på propellen og på hæljernet, ellers bare litt slim. Har hjemmehavn på Sætre. Båtene på jobb som ligger på Båtstø bare 2 NM unna er derimot smekkfulle av blåskjell, rur og andre godsaker. Virker som om det er store lokale variasjoner. Kan naturligvis også ha sammenheng med når båtene er brukt. Privatbåten var i bruk hele juli - da lå båtene på jobb i ro. Motsatt i august/september.

Link to post

Så tenkte jeg som så da at jeg kan heller legge en pressenning under båten når den kommer på land. Var nede hos den i dag, OMG å mye det har grodd. Kjørt den så kjapt den går i dag med et håp om at jeg har dratt av en del. Blir spennende å se på fredag/lørdag.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Tok opp båten igår, og hadde mer rur på enn jeg har sett på mange år. Foran propellen , langs sida der, og på ror, lå det i kaker.

Har ligget ute siden april, og båten ligger nok mye inne, som de fleste.

 

Når jeg melder meg på i tråden er det fordi jeg for 3 år siden la ny epoxy under båten, og avsluttet det med å legge på 4 strøk med Coppercoat (http://www.coppercoat.no/). Kjempedyrt, men garantert i 10 år.

 

Til nå har jeg vært tilfreds, bare å spyle av båten ved opptak, så er den klar for ny sesong. Overfor rur møter tydeligvis coppercoat veggen. Andre som har samme erfaring?

Link to post
  • 3 uker senere...
Laktoner er en gruppe av kjemiske stoffer som kan betegnes som sykliske estere. γ-laktoner (fem atomer i ringen) og δ-laktoner (seks atomer i ringen) er de mest stabile strukturene. Laktoner finnes naturlig i blant annet eiketrær, og er et av stoffene som er med å gi smak på whisky. (kilde: Wikipedia)

Løsningen er altså enkelt og greit å lagre bunnstoffet på eikefat...:rolleyes::wink:

Link to post

Men toppfarten er 8-9 knop lavere enn normalt :rolleyes:

Ja, jeg sjekket i beg. av september og manglet da 4 kn. Ble egentlig overrasket da jeg løftet og kun så minimalt med groe. Mye slim da, og det bremser vel det og, selv om det ikke er like synlig som groe og rur?

Lykke til med turen sørover imorgen forresten. Kan nok humpe litt over GH og Islandsberg. Er vel meldt rundt 12ms, og da pleier vi normalt heller å bli liggende.

 

Merker forresten stor forskjell på gamle Escada med sine 35fot/bredt forskip og nybåten. 12ms er langt mindre dramatisk med nybåten. Har vel også sin forklaring med at vi kan holde høyere marsjfart kombinert med tyngden på 14 tonn?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ligger på Skjærhalden nå. Regner med 3 +meter bølger i morgen. i dag var det 1-1,5 meter sjø i mot. Gikk greit mellom 17 og 25 knop. Blåser 13-14 m/s her nå i følge Knut på Horn Flyer.

Vi pleier å tenke oss om på 16 m/s. 18+ er testet og det er helt greit.

 

Deilig å være utpå i egen båt. Planlegger å gå til Gullholmen i morgen. Tanker på Herføl først.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...