Jump to content

Mye rur under båten. Gror det mye i år?


Bitteliten

Recommended Posts

Tok opp Ranaen denne uken. Ikke antydning til rur i år heller. Hyttebåt, og derfor ligget stille i ukevis av gangen. Det mest kuriøse er at jeg ikke har bunnsmørt den på 3-4 år, kun gått hastig over med vannslipepapir om våren.

Tror hvert år at dette året vil jeg få problemer, og stadig like overasket når jeg trekker båten opp.

Jeg har båtplass i Bamble i en svært skjermet poll med mudderbunn og siv-vegetasjon langs sidene, og hvor det også kommer ut en (svært liten) bekk. Mulig at forklaringen er at vannet er mere brakkt enn det jeg har trodd.

Noen som har tips om en måte å måle / sammenligne saltinnholdet i vann? Andre tips om hvorfor det kan være lite rur i denne pollen?

Link to post
Share on other sites

Ligger på Skjærhalden nå. Regner med 3 +meter bølger i morgen. i dag var det 1-1,5 meter sjø i mot. Gikk greit mellom 17 og 25 knop. Blåser 13-14 m/s her nå i følge Knut på Horn Flyer. Vi pleier å tenke oss om på 16 m/s. 18+ er testet og det er helt greit. Deilig å være utpå i egen båt. Planlegger å gå til Gullholmen i morgen. Tanker på Herføl først.

Slik er situasjonen utenfor Islandsberg nå:

(klikk på bildet for oppdatering)

 

islandsberg.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Islandsberg var rolig i dag. Litt humpete syd i Kosterfjorden og Gule Humpen. Maks tre meter sjø tenker jeg. Rundt 10m/s så det var litt gammek sjø fra natten. Gikk i 16-17 knop med sjøen i baugen. 20-25 med sjøen fra siden. Litt klarere vannher enn suppa jeg pleier å ligge i. Flapsa mine ser ut som en høsteklar rur farm. Regner med dreva ser likedan ut.

 

En forklaring kan være det aktive korrosjonsskyddet vi har. Det gror visstnok mer rur når man har svært godt galvanisk beskyttelse

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt oppe i tråden har jeg erfart veldig lite groe i indre Oslofjord i år. Mine propeller og akslinger så slik ut FØR høytrykkspyleren gjorde jobben sin, og da har båten nesten ikke vært i bruk i agust, september eller oktober:

 

aksling.jpg

 

Riktignok maskinpolerte jeg bladene med Autosol, noe jeg vil gjøre igjen. Nabo-båten hadde enda mindre enn meg på sine propeller etter behandling med klar og gjennomsiktig Hempel 5-5-5 på små bokser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...