Verrie Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Ligger i Lillesand og har aldri hatt mer ru på båten en i år Har for første gang opplevd en del rur under båten, og ligger også i Lillesand. Enig med de to ovennevnte. Har pga mange andre prosjekter latt båten ligge i ro siste 4 uker, men har hatt mer eller mindre eksplosjon av rur i vannlinje. Hvordan det ser ut under finner jeg ikke ut av. Badetemperaturer finnes ikke her i Norge, så da må jeg eventuelt ha dykker. Jeg har båten normalt oppe hvert 3dje år, siste gang for snart 1 år siden, men antar jeg må opp en tur denne høsten for å spyle av...... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 (redigert) Det er ett år siden Astor sist ble slippsatt. Torsdag var vi oppe igjen og det var litt rur på aksling, ror og propell. Ellers bare slim. Vi stoffer ikke hele bunnen, bare der det er slitt samt godt på ror, propeller og akslinger mm og ved vannlinjen båten rundt. Ser ikke forskjell på gammelt stoff og der vi smurte på i fjor. Slik så det ut før spyling. Bruker Jotuns Non Stop. Redigert 11.September.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arvid_A Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Hei! Som nevnt i en annen tråd her, klinte/gnidde jeg sist vår inn propellen med skareklister. Selvfølgelig skikkelig klinejobb, hvor en gammel hårtørrer måtte til for å varme opp både klister og propellblad. Sist torsdag tok jeg opp båten, og kunne gledelig konstatere at propellbladene var helt fri for rur. Eneste stedet ruren hadde funnet fotfeste, var på propellnavet, hvor jeg ikke hadde klint på skismurning. Båten har ligget ubrukt i perioder på 2-4 uker i sommer, så hvis ruren hadde villet etablere seg, burde den hatt gode muligheter. Jeg velger derfor å tro at klisteret har hatt en hensikt, og skal gjenta forsøket neste sesong. Forøvrig var det som vanlig, kun et brunt slimlag under bunnen på båten. De to siste sesongene har jeg brukt Maritims bunnstoff (sort), og kun flekket på der det trengtes, pluss lagt på et felt ved vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Ingen groe under Hulda, er nå oppe hos Engelsviken. Isen hadde slitt vekk stoffet rundt vannlinjen, der var det smekkfullt av rur. Rur på propellnavet, ikke ute på vingene. Hulda var oppe for stoffing og bytte av propell mai 2010. Således rapporterer jeg fra to gro-sesonger og en vinter i vannet. På den forrige 'italiapropellen' grodde det noe hinsides, uansett hva jeg gjorde. Nå har jeg montert 'USA-propell' og det virker som om denne har en annen legering som frigjør kopperioner. Nå går båten i vannet uten anode på propellen, i og med at ruren satt pakket rundt anoden. Jeg har skrevet en del om dette- og hvorfor det skjer tidlligere. Ellers så bruker jeg bunnstoff fra International. Stoffet holder båten helt fri for groe to år av gangen. Hulda ligger i Strömstad, Kebalviken, der gror det noe hinsides. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Ingen forskjell fra i fjor til i år å se på skjærgårdsjeepen. Kun det vanlige på akterspeilet på innfestinga til motoren. Bare slim under båten, ingen rur. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Kan det variere mye fra sted til sted? Mitt intrykk er at det har grodd mindre i år en de foregående to årene der jeg har båten. Har ikke inspisert men normalt går båten noe tregere på denne tiden året. Har ikke merket noe til det i år. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Kan det hjelpe med Hardt bunnstoff på de båtene som ligger ubrukt over lengre tid? Virkemåten her er jo at det frigir giftstoffer over tid uavhengig om båten ligger rolig eller ei. Har selv mye rur på braketten til påhengeren som har kommet den siste måneden, ikke noe på båten, har Hempel Hard Racing sort. Sitér dette innlegget Link to post
dr.lazzaroni Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hva gjør jeg når hele skroget er overgrodd av rur? Første sesong med båten i saltvann i år, grunnet lengre utenlandsferie har den ligget ubrukt i nærmere 2 måneder, og ser ut som et middels oppdrettsanlegg under... Har skrapt guffa forsiktig av med spatel, men det er jo kisel og kalkrester over det hele. Kan det poleres bort? Pussemaskin? Syre? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 30% saltsyre, smør på med kost eller spray på om de ikke blåser. Spyl av etter noen få minutter. Husk vernebriller og hansker. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mouche Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Og arbeidsklær eller klær hvor det ikke spiller noen rolle om det blir litt flere luftehull! Snakker av erfaring. Fort gjort å få litt på seg så ha vann klar og skyll av fort, det svir. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 30% saltsyre, smør på med kost eller spray på om de ikke blåser. Spyl av etter noen få minutter. Er det mye rur må prosessen gjerne repeteres opptil flere ganger for å bli kvitt all dritten er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Tok opp båten i dag og den var langt fra så grodd som jeg hadde fryktet. Litt rur på propellen og på hæljernet, ellers bare litt slim. Har hjemmehavn på Sætre. Båtene på jobb som ligger på Båtstø bare 2 NM unna er derimot smekkfulle av blåskjell, rur og andre godsaker. Virker som om det er store lokale variasjoner. Kan naturligvis også ha sammenheng med når båtene er brukt. Privatbåten var i bruk hele juli - da lå båtene på jobb i ro. Motsatt i august/september. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Tenkte jeg skulle ta med meg tørrdrakta og dykkermaske for å ta en titt under båten i morgen. Men om det er mye rur. Hva er greit å skrape med under vann? Isskrape? Handsker regner jeg med er et must. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Så tenkte jeg som så da at jeg kan heller legge en pressenning under båten når den kommer på land. Var nede hos den i dag, OMG å mye det har grodd. Kjørt den så kjapt den går i dag med et håp om at jeg har dratt av en del. Blir spennende å se på fredag/lørdag. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lagavulin Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 "Rurskjellenes festsomre under båten din kan være over. Svenske forskere har funnet en løsning som hindrer rurskjellene i å feste seg." Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Nero II Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Tok opp båten igår, og hadde mer rur på enn jeg har sett på mange år. Foran propellen , langs sida der, og på ror, lå det i kaker. Har ligget ute siden april, og båten ligger nok mye inne, som de fleste. Når jeg melder meg på i tråden er det fordi jeg for 3 år siden la ny epoxy under båten, og avsluttet det med å legge på 4 strøk med Coppercoat (http://www.coppercoat.no/). Kjempedyrt, men garantert i 10 år. Til nå har jeg vært tilfreds, bare å spyle av båten ved opptak, så er den klar for ny sesong. Overfor rur møter tydeligvis coppercoat veggen. Andre som har samme erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Jeg hadde langt mindre rur i år enn i fjor. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
BingoBonzo Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 "Rurskjellenes festsomre under båten din kan være over. Svenske forskere har funnet en løsning som hindrer rurskjellene i å feste seg." Ser fantastisk ut, hvor får man tak i dette da? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Fjellbonden Svart 29.September.2011 Link til dette innlegget Svart 29.September.2011 Rekordavling i år! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg startet turen mot vinteropplag i dag. Hadde mistanke om mye groe pga laber vanntilgang i sjøvannsfiltrene. Testtur i morges bekreftet inntrykket. Det var så vidt vi kom i plan. Det slapp litt etterhvert og nå går båten greit i plan. Men toppfarten er 8-9 knop lavere enn normalt Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 "Rurskjellenes festsomre under båten din kan være over. Svenske forskere har funnet en løsning som hindrer rurskjellene i å feste seg." Laktoner er en gruppe av kjemiske stoffer som kan betegnes som sykliske estere. γ-laktoner (fem atomer i ringen) og δ-laktoner (seks atomer i ringen) er de mest stabile strukturene. Laktoner finnes naturlig i blant annet eiketrær, og er et av stoffene som er med å gi smak på whisky. (kilde: Wikipedia) Løsningen er altså enkelt og greit å lagre bunnstoffet på eikefat... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Men toppfarten er 8-9 knop lavere enn normalt Ja, jeg sjekket i beg. av september og manglet da 4 kn. Ble egentlig overrasket da jeg løftet og kun så minimalt med groe. Mye slim da, og det bremser vel det og, selv om det ikke er like synlig som groe og rur? Lykke til med turen sørover imorgen forresten. Kan nok humpe litt over GH og Islandsberg. Er vel meldt rundt 12ms, og da pleier vi normalt heller å bli liggende. Merker forresten stor forskjell på gamle Escada med sine 35fot/bredt forskip og nybåten. 12ms er langt mindre dramatisk med nybåten. Har vel også sin forklaring med at vi kan holde høyere marsjfart kombinert med tyngden på 14 tonn? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Ligger på Skjærhalden nå. Regner med 3 +meter bølger i morgen. i dag var det 1-1,5 meter sjø i mot. Gikk greit mellom 17 og 25 knop. Blåser 13-14 m/s her nå i følge Knut på Horn Flyer. Vi pleier å tenke oss om på 16 m/s. 18+ er testet og det er helt greit. Deilig å være utpå i egen båt. Planlegger å gå til Gullholmen i morgen. Tanker på Herføl først. Redigert 21.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Men toppfarten er 8-9 knop lavere enn normalt Da jeg prøvde båten før opptak for noen dager siden, greide jeg hele 10,5 knop etter GPS. Toppfart skulle vært 29,7 knop......... Hvordan båten var under var ikke til å tro! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
logget av Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 , greide jeg hele 10,5 knop etter GPS. Toppfart skulle vært 29,7 knop......... Hvordan båten var under var ikke til å tro! Og du er sikker på at det var båten som beveget seg og ikke jordkloden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.