Jump to content

Er det trygt å være ute i båten i tordenvær?

Sjøogvind

Recommended Posts

Sansynligvis spilte de ølene meg et puss ja. Jeg kjørte over noen kajakker og freste igjennom et optimistjollerace så det sprutet kjøler. Ikke fikk jeg lagt til land heller , så jeg "la" båten halveis kantret inn på stranden og sovnet med hodet halvt under vann. Våknet i dag av at luftambulansepersonalet prøvde å dra i bena mine slik at fosterstillingen ble vanskelig å opprettholde.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Eg går ut i frå det er lurt å trekke ut landstraumkontakta når det lynar.

Har nokon tankar om dette?

En del overspenninger finner veien gjennom det elektriske nettet.

Ved å koble fra landstrøm beskytter du i første rekke elektronikken om bord.

Det er skjelden nok å bare slå ned sikringen da det luftgapet som blir er relativt kort vei i lyns-sammenheng.

Personsikkerheten bedres noe, men er omtrent like god/dårlig hjemme når det lyner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Her er de fleste lynavleder konstruert feil. Her vil det gjerne være et par 90 bøy på kabelen....Jeg ville ikke gått i butikken og kjøpt lynavledere for så å montere dette i egen båt. Her er det like viktig at montasjen er rett som selve utstyret.

Lynavledere til (seil)båt som henges opp for anledningen er rett og slett en batteriklemme som startkabler som er isolert et lite stykke for deretter å være bart metall som henger i vannet.

Hvis man fester kablene i vantene så blir det ingen bøy på kabelen.

Tror kanskje du tar feil der...........?

http://bil.bt.no/bil/article4142624.ece

Artikkelen blander sammen ting her:

Sitat "Engelsk oppdagelse

Det var den engelske fysikeren og kjemikeren Michael Faraday som i 1836 oppdaget hvordan et bur av metall kunne lede strømmen rundt buret, og at det ikke kunne oppstå elektriske felter inni buret."

Det som er riktig er at en stålkule er tett for elektriske felter, og en bil er tilnærmet det. Det enkleste eksempelet på at det er elektriske felter inne i bilen er at vi kan bruke en mobiltelefon der.

Det har skjedd at lynedslag har slått ut elektronikk både i bil og fly. Men det er som regel ikke av det direkte treffet men av elektriske felter som oppstår pga den kraftige strømmen som oppstår

Lynavledere til (seil)båt som henges opp for anledningen er rett og slett en batteriklemme som startkabler som er isolert et lite stykke for deretter å være bart metall som henger i vannet.

Hvis man fester kablene i vantene så blir det ingen bøy på kabelen.

Vet ikke helt hvor alvorlig jeg skal ta dette utsagnet, da jeg ikke har vært sett disse klemmene. Uansett la oss se på en vanlig startkabel og sammenligne verdier her.

- En vanlig startkabel er beregnet for noen hundre ampere. Som kjent bør den gjerne stå tilkoplet mellom bilene noen minutter for å få ladet det tomme batteriet, nettopp for å redusere strømmen gjennom kabelen i startøyeblikket. I tillegg er det påmontert et vern for at det elektriske feltet ikke skal skade elektronikken på kjøretøyene.

- I et direktere lynedstlag snakker vi om 10.000 Ampere. Spør du meg så blir startkabler og starkabelklemmer å betrakte som svært puslete greier i denne sammenhengengen.

Personlig ville jeg ikke følt meg mye tryggere med slikt utstyr enn uten. Hadde jeg vært urolig for dette hadde jeg kontaktet Telenor, Luftfartsverkety eller andre som jobber med lynavledning for radiomaster. Man kan også snakke med folk som sikrer bygninger for personværnets del, men ønsker man sammtidig å sikre elektronisk utstyr, er det som sagt folk som jobber med elektronikk

I et direktere lynedstlag snakker vi om 10.000 Ampere. Spør du meg så blir startkabler og starkabelklemmer å betrakte som svært puslete greier i denne sammenhengengen.

Skal ikke utgi meg for å vite så mye om dette, men jeg tror ikke hele strømmengen fra lynet ville "få plass" i startkabelen, og heller ikke i vanlige lynavledere som neppe er av stort større kvadrat.

Det er vel heller slik at lynet lar seg følge av lederen, og mye av strømmen legger seg i lufta på utsiden.

Det er en kjent sak at å leke med drager er livsfarlig i tordenvær, for lynet kan følge hyssingen ned(eller opp) til bakken, og da snakker vi ikke om stor ledningsevne eller stort kvadrat...

Et selvopplevd lyn:

Under seilas i området syd for Ebeltoft i Danmark for noen år siden med en Maxi 999 der masten ikke var elektrisk forbundet med kjølen.

En tordenbyge dukket opp og plutselig var vi midt inne i den med regn og haggel såpass kraftig at vi ikke så baugen på båten fra rorplassen.

Det varte noen minutter, så ble det stille. Så smalt det!

Lynet delte seg i to løp rett over masten og slo ned i vannet ca. 15 meter unna på hver side av båten så vannsøylene stod og det luktet svovel.

Ikke noe på båten ble ødelagt, men vi fikk skikkelig vondt i ørene og det tok tre dager før det gikk seg til.

Skremmende opplevelse og kona har ikke glemt det enda (hun har et temmelig anstrengt forhold til tordenvær i båt).

Tilsynelatende var ikke masta vår noe særlig tiltrekkende for lynet.

Båten vi har nå har en 50 kvadrats kabel fra masta til en kjølbolt. Jeg er ikke sikker på om jeg er glad for det eller ikke. Hvis lynet skulle slå ned i masta vil vel denne kabelen være med på å redusere skaden, men hva skal til for ikke å bli truffet?

Båten min hadde kablar frå vanta til kjølboltane. Då eg reparerte båten nyleg, kappa eg dei av. Eg vel å tru det er betre å verte mindre attraktiv for lynet. Slår det først ned i båten, stolar eg uansett ikkje på dei pinglete kablane.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

En kompis hadde kjøpt seg ny 35 fots seilbåt og vi satt ombord og beundret nykjøpet da lynet slo ned i en 35 fots motorbåt som lå på andre siden av flytebrygga ca 3 meter unna. Ut fra båten kommer skipperen mens røyken står fra ene armen på ullgenseren han hadde på seg, men han var like hel, dog litt fortumlet over det som hadde skjedd. Han hadde bare hørt smellet og kjent et slag i armen. Heldigvis var han tilsynelatende helt uskadd, men vi rådde han til å ta seg en tur til legen for sikkerhets skyld. Heller ikke båten eller utstyret fikk noen skade. Dette var sikkert ikke noe direkte treff, men en tøff opplevelse likevel.

Redigert av Coast (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Vet ikke hvor JRK vil med sitt bedrevitende "vet ikke helt hvor alvorlig jeg skal ta utsagnet".

Innretningen jeg refererer til er et produkt fra Watski.

Klemmene er store nok, kanskje verre med anleggsflaten og kabeltykkelsen.

Meterologisk institutt er uansett sikker på at sjansene for lynnedslag er størst i høye ting som trær og master.

Lynes tiltrekkes ikke mer eller mindre om det finnes en kabel som går til jord, men kabelen kan hjelpe til med å lede lynet vekk fra uønskede områder .

Med så store krefter som kan være i lyn kan det hevdes at mye er falsk sikkerhet. Temaet har vært oppe her tidligere der det bl.a. nevnes at noen båter er laget som Faradaybur i støpen.

Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/

Dette er Watskis info: http://www.watski.no/Watski-world/Tips-och-rad/Godt-a-vite-om-tordenvar/

og produkt: http://www.watski.no/f/Lynavleder-6-Mmx-3-M-2923864

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...