hifo Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Sansynligvis spilte de ølene meg et puss ja. Jeg kjørte over noen kajakker og freste igjennom et optimistjollerace så det sprutet kjøler. Ikke fikk jeg lagt til land heller , så jeg "la" båten halveis kantret inn på stranden og sovnet med hodet halvt under vann. Våknet i dag av at luftambulansepersonalet prøvde å dra i bena mine slik at fosterstillingen ble vanskelig å opprettholde. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Ferdig med kjøkkenet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bukt Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Tryggeste plassen å være når det lyner er vel bilen. Er vel bare å lage båten av samme materale som en bil Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Eg går ut i frå det er lurt å trekke ut landstraumkontakta når det lynar. Har nokon tankar om dette? En del overspenninger finner veien gjennom det elektriske nettet. Ved å koble fra landstrøm beskytter du i første rekke elektronikken om bord. Det er skjelden nok å bare slå ned sikringen da det luftgapet som blir er relativt kort vei i lyns-sammenheng. Personsikkerheten bedres noe, men er omtrent like god/dårlig hjemme når det lyner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Så det lynte ikke som bare f,,, i søndeledfjorden når jeg kjørte utover på lørdag? Endelig har du også sett lyset ! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Joakim Brunsvik Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Tryggeste plassen å være når det lyner er vel bilen. Er vel bare å lage båten av samme materale som en bil Det er ikke selveste bilen som stanser lynet, men gummidekka. Hvis man har noen gummidekk liggendes i båten så er vel den saken biff Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
cheetah Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 bildekk istedenfor fendere hengende på siden av båten Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Det er ikke selveste bilen som stanser lynet, men gummidekka.......... Tror kanskje du tar feil der...........? http://bil.bt.no/bil/article4142624.ece Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Her er de fleste lynavleder konstruert feil. Her vil det gjerne være et par 90 bøy på kabelen....Jeg ville ikke gått i butikken og kjøpt lynavledere for så å montere dette i egen båt. Her er det like viktig at montasjen er rett som selve utstyret. Lynavledere til (seil)båt som henges opp for anledningen er rett og slett en batteriklemme som startkabler som er isolert et lite stykke for deretter å være bart metall som henger i vannet. Hvis man fester kablene i vantene så blir det ingen bøy på kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Tror kanskje du tar feil der...........? http://bil.bt.no/bil/article4142624.ece Artikkelen blander sammen ting her: Sitat "Engelsk oppdagelse Det var den engelske fysikeren og kjemikeren Michael Faraday som i 1836 oppdaget hvordan et bur av metall kunne lede strømmen rundt buret, og at det ikke kunne oppstå elektriske felter inni buret." Det som er riktig er at en stålkule er tett for elektriske felter, og en bil er tilnærmet det. Det enkleste eksempelet på at det er elektriske felter inne i bilen er at vi kan bruke en mobiltelefon der. Det har skjedd at lynedslag har slått ut elektronikk både i bil og fly. Men det er som regel ikke av det direkte treffet men av elektriske felter som oppstår pga den kraftige strømmen som oppstår Lynavledere til (seil)båt som henges opp for anledningen er rett og slett en batteriklemme som startkabler som er isolert et lite stykke for deretter å være bart metall som henger i vannet. Hvis man fester kablene i vantene så blir det ingen bøy på kabelen. Vet ikke helt hvor alvorlig jeg skal ta dette utsagnet, da jeg ikke har vært sett disse klemmene. Uansett la oss se på en vanlig startkabel og sammenligne verdier her. - En vanlig startkabel er beregnet for noen hundre ampere. Som kjent bør den gjerne stå tilkoplet mellom bilene noen minutter for å få ladet det tomme batteriet, nettopp for å redusere strømmen gjennom kabelen i startøyeblikket. I tillegg er det påmontert et vern for at det elektriske feltet ikke skal skade elektronikken på kjøretøyene. - I et direktere lynedstlag snakker vi om 10.000 Ampere. Spør du meg så blir startkabler og starkabelklemmer å betrakte som svært puslete greier i denne sammenhengengen. Personlig ville jeg ikke følt meg mye tryggere med slikt utstyr enn uten. Hadde jeg vært urolig for dette hadde jeg kontaktet Telenor, Luftfartsverkety eller andre som jobber med lynavledning for radiomaster. Man kan også snakke med folk som sikrer bygninger for personværnets del, men ønsker man sammtidig å sikre elektronisk utstyr, er det som sagt folk som jobber med elektronikk Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 I et direktere lynedstlag snakker vi om 10.000 Ampere. Spør du meg så blir startkabler og starkabelklemmer å betrakte som svært puslete greier i denne sammenhengengen. Skal ikke utgi meg for å vite så mye om dette, men jeg tror ikke hele strømmengen fra lynet ville "få plass" i startkabelen, og heller ikke i vanlige lynavledere som neppe er av stort større kvadrat. Det er vel heller slik at lynet lar seg følge av lederen, og mye av strømmen legger seg i lufta på utsiden. Det er en kjent sak at å leke med drager er livsfarlig i tordenvær, for lynet kan følge hyssingen ned(eller opp) til bakken, og da snakker vi ikke om stor ledningsevne eller stort kvadrat... Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Et selvopplevd lyn: Under seilas i området syd for Ebeltoft i Danmark for noen år siden med en Maxi 999 der masten ikke var elektrisk forbundet med kjølen. En tordenbyge dukket opp og plutselig var vi midt inne i den med regn og haggel såpass kraftig at vi ikke så baugen på båten fra rorplassen. Det varte noen minutter, så ble det stille. Så smalt det! Lynet delte seg i to løp rett over masten og slo ned i vannet ca. 15 meter unna på hver side av båten så vannsøylene stod og det luktet svovel. Ikke noe på båten ble ødelagt, men vi fikk skikkelig vondt i ørene og det tok tre dager før det gikk seg til. Skremmende opplevelse og kona har ikke glemt det enda (hun har et temmelig anstrengt forhold til tordenvær i båt). Tilsynelatende var ikke masta vår noe særlig tiltrekkende for lynet. Båten vi har nå har en 50 kvadrats kabel fra masta til en kjølbolt. Jeg er ikke sikker på om jeg er glad for det eller ikke. Hvis lynet skulle slå ned i masta vil vel denne kabelen være med på å redusere skaden, men hva skal til for ikke å bli truffet? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Båten min hadde kablar frå vanta til kjølboltane. Då eg reparerte båten nyleg, kappa eg dei av. Eg vel å tru det er betre å verte mindre attraktiv for lynet. Slår det først ned i båten, stolar eg uansett ikkje på dei pinglete kablane. Redigert 12.Juli.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Coast Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) En kompis hadde kjøpt seg ny 35 fots seilbåt og vi satt ombord og beundret nykjøpet da lynet slo ned i en 35 fots motorbåt som lå på andre siden av flytebrygga ca 3 meter unna. Ut fra båten kommer skipperen mens røyken står fra ene armen på ullgenseren han hadde på seg, men han var like hel, dog litt fortumlet over det som hadde skjedd. Han hadde bare hørt smellet og kjent et slag i armen. Heldigvis var han tilsynelatende helt uskadd, men vi rådde han til å ta seg en tur til legen for sikkerhets skyld. Heller ikke båten eller utstyret fikk noen skade. Dette var sikkert ikke noe direkte treff, men en tøff opplevelse likevel. Redigert 12.Juli.2011 av Coast (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Vet ikke hvor JRK vil med sitt bedrevitende "vet ikke helt hvor alvorlig jeg skal ta utsagnet". Innretningen jeg refererer til er et produkt fra Watski. Klemmene er store nok, kanskje verre med anleggsflaten og kabeltykkelsen. Meterologisk institutt er uansett sikker på at sjansene for lynnedslag er størst i høye ting som trær og master. Lynes tiltrekkes ikke mer eller mindre om det finnes en kabel som går til jord, men kabelen kan hjelpe til med å lede lynet vekk fra uønskede områder . Med så store krefter som kan være i lyn kan det hevdes at mye er falsk sikkerhet. Temaet har vært oppe her tidligere der det bl.a. nevnes at noen båter er laget som Faradaybur i støpen. Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/ Dette er Watskis info: http://www.watski.no/Watski-world/Tips-och-rad/Godt-a-vite-om-tordenvar/ og produkt: http://www.watski.no/f/Lynavleder-6-Mmx-3-M-2923864 Redigert 13.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.