Jump to content

Til Norge i 2005 ?


Divemaster

Recommended Posts

OK,

 

Nå mens jeg går gjennom båten for vinteren og lager liste over hva jeg vil gjøre over vinteren, så driver tankene fort mot neste sesong, og spesielt gjerne Sommeren...

 

OK våren blir brukt til vårpuss, og reiser gjennom Caledonian Canal osv., og det snakkes om Vestkysten av Skottland og Orkenøyene mm.

 

Alt dette kan jeg jo gjøre i helger, og langhelger... men hva med sommerferien ?

 

Vel, har veldig lyst å ta båten over "pytten" i Juni / Juli, for å ha et par uker på Vestlandet / Sørlandet. Det er jo ikke så mange alternativer for å krysse denne lille sjøstrekningen (200 - 270NM avhengig av hvilken vei jeg velger.). Da vi tok rundt 600 NM over 3-4 dager for å få båten hit, ser jeg ikke distansen som noe problem. Det har alt med planlegging å gjøre, samt å få den opplevelsen som en ønsker.

 

Det letteste for meg, vil jo være å sette en rett kurs for Stavanger (ca 270 NM ved 15 Knop - 18 Timer ), men et alternativ er jo Orkenøyene, Shetland og så over to Sotra (ca 130 + 200  NM ved 15 knop gir 8 + 13 timer), som vil mens lengre, vil bli mer opplevelsesrik, gi manskap ombord sjanse til å bli kjent med båten i åpent hav, samt minske den store overfarten med 70NM.

 

Så, hva ville dere ha gjort (forutsatt at du har nok drivstoff til turen + ca 25%)?

 

Og forutsatt at planlegging, værvindu er godt nok, kunne noen tenke seg å bli med som mannskap for overfarten? (Ikke bundet påmelding, men kunne være morsomt å vite om noen kunne tenke seg en slik tur, en eller begge veier, for å få erfaring sammen med likesinnede, og som har hatt tilsvarende turer før)

 

For ordens skyld kan jeg si at båten er 45 fot, med 2xDetroit Diesel, fult utstyrt med hva som er nødvendig for en slik overfart, og vil kunne ha en marsjfart på opp til 20 knop fullastet, men kan jo ikke regne med at været vil tillate dette.

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Dette koker vel ned til om du vil bruke tiden i Norge eller på Shetland/Orknøyene. Du kan jo ta rett over den ene veien, og dra innom Shetland/Orknøyene på det andre strekket. Hvis det skal være noe poeng å ta denne omveien må du vel regne en uke ekstra. Litt ekstra tid pga omveien, litt for å vente til riktig tid på dagen for å starte overfarten, sightseing, +++ Du skal vel ikke bare dra innom for å bunkre. Så er det samme rekka når du kommer til Shetland, og før du vet ordet av det har værvinduet ditt forsvunnet. Snakker av erfaring, en stop-over tar alltid MYE mer tid enn man tror.

 

Forøvrig er vel ikke en 18 timers overfart sommerstid så mye å være redd for. Det er jo minimalt med trafikk, og du har vel autopilot og litt mannskap som kan trå til med utkikk og navigasjon innimellom.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hadde vært veldig morro å blitt med på en sånn tur - gjerne via Orknøyene og Shetland som er øyer jeg gjerne kommer tilbake til. Men kommer jo litt an på familie planene som enda ikke er lagt samt at det er mulig å få til et reiseopplegg til feks Aberdeen som ikke blir for dyrt.

Kanskje du kan notere meg ned som en som gjerne vil men ennå ikke vet om han får det til?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Dette koker vel ned til om du vil bruke tiden i Norge eller på Shetland/Orknøyene. .....Du skal vel ikke bare dra innom for å bunkre.

Forøvrig er vel ikke en 18 timers overfart sommerstid så mye å være redd for. Det er jo minimalt med trafikk, og du har vel autopilot og litt mannskap som kan trå til med utkikk og navigasjon innimellom.

Orkenøyene er ikke målet i seg selv her, da jeg kan nå disse med 4 timers gange, og kan dekke store deler av disse i en "oval helg".... kursen ble lagt inn som en sikkerhet, men har en annen som går rett opp/ned til/fra Shetland. Målet må jo være å tilbringe mest mulig tid i Norge. Er ikke "redd" for 18 timers overfart selv, men hvis manskapet ikke er kjent med båten, så kunne det jo være kjekt for dem med en dags reise for å bli kjent med lydene osv. ombord, før den store overfarten starter. Jeg bryr meg lite om 100NM omvei, da jeg liker svært godt å være på sjøen uansett, og hva gjør vel ett tonn med diesel fra eller til i det store og hele?? Det vil jo også gi overfarten en litt større sikkerhetsmargin. Kan jo ta båten opp eller ned ved en eller annen anledning, da det er ferjesamband mellom disse øyene og Aberdeen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Legg kursen litt sørover og ta turen til direkte sørlandet. Her kan du/dere hvile ut i rolige omgivelser.

Jada, Egersund og videre sørover er ett av alternativene, da jeg har famile og venner som har hytter rundtomkring på Sørlandet, som bør besøkes... Men så var det jo det at Ryfylke og min familie i Stavanger sikkert ville ønske å ha besøk da... men det kan vi jo gjøre på hjemturen... Hvis jeg kan dekke 600 NM på 4 dager, så kan en sikkert dekke utrolig mye på tre uker... :cool:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

La været bestemme hvilken rute du tar.

Hvis turen skal starte på en hvis dato.  så må du anyway vente til været er godt nok for å krysse.

Å kunne gå over i bølgedalene/ eller litt på skrått,  ville jeg fåretrukket, i stedet for og gå imot.

Sommer(04)  så var var det veldig mange dager med flatt hav.

 

Værmelding som er meget bra.

 

http://theyr.net/cg/cny/I1c869e/F=js*v*041...OS*be_Bruxelles

 

Shetland race  (seilbåter  går fra Bergen 22.06  med retur på Søndagen fra Shetland.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

La været bestemme hvilken rute du tar.

Å kunne gå over i bølgedalene/ eller litt på skrått,  ville jeg fåretrukket, i stedet for og gå imot.

Sommer(04)  så var var det veldig mange dager med flatt hav.

Værmelding som er meget bra.http://theyr.net/cg/cny/I1c869e/F=js*v*041126*17*NOS*be_Bruxelles

Velkommen hjem...

 

Lange dønninger foren-om tvers er å foretrekke.... da autopiloten håndterer dette lett. Aktenfor tvers med 18 knop, er ikke helt topp for da begynner den å slite litt. Vil følge med værsystemene ukevis fremforbi, og vil velge den mest behagelige overfarten, samt å ta med meg et par knops tidevann så langt som mulig... Rett fra siden er også OK....

 

(Ser forresten ut som at jeg reiser til Stavanger selv på Onsdag kveld og tilbake igjen på - Torsdag ettermiddag, så vil bringe julepresanger med meg da og legge hos min søster... Sender mail med kontaktaddresse og tel no på Mandag,.)..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...