christensenleif@msn.com Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 i tråd med at alle regler harmoniseres med EU området, hvorfor skjer ikke det samme med krav til føreropplæring, promillegrenser etc til sjøs også også? eksempelvis i Sverige har de ikke 9,9hk regelen de har 0,2 promillegrense i flere land har de et gradert båtfører-bevis system relatert til fot og hastighet lurer på hvorfor? noen som vet? mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Det finnes nok en samordning av reglene allerede i dag, og de finnes her Denne opplæringen inneholder også en praktisk del som jeg hilser velkommen... og dette beviset er i følge RYA gyldig i 5 år, og må fornyes... og det står en del om dette på deres hjemmesider.... Jeg tror innføring av et slikt bevis vil være positivt for Norge.. Vi kan bare håpe at dette blir innført i Norge slik at vi får samordnede regler i alle EU/EØS land.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oslofjord Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 .....,MENOg bevisst jakte på 13-14åringer som kjører 9,9hk og gi dem bot er for meg totalt meningsløst. Er det kun ungdomsbåter som blir observert i å faktisk kjøre i mer enn 10 knop som blir stoppet eller stoppes også 9.9 hk ungdomsbåter i dorgefart som i teorien kan kjøre raskere enn 10 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Det er vel faktisk voksne menn med god inntekt som jeg oppfatter som de største idiotene på sjøen. Av alt jeg har sett av idioti på sjøen så er det faktisk egne kollegaer som har gjort de største brølerne. Stor fin kul båt som gjør 50 mil, overalt, alltid. Liten avstand til andre båter, ofte promille. 45 knop i mørket med nesa i plotteren. Skammer meg over dem de gangen jeg møtt dem på sjøen i båt. Men "Pollti" slipper dem unna for kjærringene er klar til å hoppe inn på plassen hvis purken skulle dukke opp, og de tør jo ihvertfall ikke å motsi den 40 år gamle verdensmester ektemannen. Selvinnsikt og selvtillit balanserer ikke. Politiet må nå engang følge det regelverket ap politikerne (som dere andre har stemt inn) har bestemt. Hvordan gikk det egentlig i den saken hvor han Thommasen kjørte drita full på bånn gass inn i en annen båt midt på natta? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 (redigert) Siden tråden handler om feil ressursbruk av politiet, vil jeg fortelle om èn episode fra et par år tilbake. En venn av meg var ute og fisket på Tinnsjøen. For de som ikke kjenner til Tinnsjøen, er den drøyt 30km lang og til tross for at båtforeningen har over 170 medlemmer, er det skjeldent å se mer enn 3-4 båter utpå. Selv på en helg. Denne fredagen var det kun han og en annen båt utpå. Da kommer politibåten som det lokale politiet frakter rundt på henger, og skal kontrollere fiskekort. Han hadde alt iorden, men var litt perpleks da han har hatt båt i Drøbak i årevis og aldri før opplevd noen politikontroll av noe som helst på sjøen. Tirsdagen etter sto det i Rjukan Arbeiderblad at politiet klagde på for få ressurser... En annen ting er at politiet stadig blir tillagt fler og flere oppgaver som kanskje ikke er umiddelbart livskritiske. Sist ut båtførerbeviset. Men alt kan vel argumenteres som livskritisk om man virkelig vil. (når det gjelder fiskekort, er det vel mest livskritisk for fisken) Hilsen en som har båtførerbevis og har lært alt om misvisning og hilseplikt ved kystfort Redigert 9.Desember.2011 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Det er vel faktisk voksne menn med god inntekt som jeg oppfatter som de største idiotene på sjøen. Det er en observasjon jeg vil si meg enig i. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 (redigert) Jeg sier meg enig med Paxo her. Totalt feil ressurs bruk. Det som undrerer meg mest er hvordan folk kan hevde at de med størst inntekt er de som er dårligst til å føre båt. Her trengs det åpenbart en dokumentasjon. Kan være enig i at det er for mange som ikke har god nok erfaring og kjøpt seg for stor båt for tidlig men at dette er et stort problem, nei. Det største problemet er den rød/grønne fare som sørger for å presentere regelverk som ikke fungerer. Da er vi inne på båtførerprøve. Den har ingen nytteverdi med mindre en praktisk eksamen blir gjennomført. Vi kjenner vel alle problemene med teoretikere som ikke klarer å koke egg eller hva er poenget med teori på bilsertifikat dersom en kjører som gammel mann med hatt Redigert 9.Desember.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Arne Hansen Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Det med høy inntekt= størst idiot sammenfaller nok med at det er de som har råd til å kjøpe båter som går 50 knop+. Eller enorme skuter. En 11 foting er rett og slett ikke like farlig som en Hydrolift som går i 80 knop. En annen ting er at folk med høy inntekt må i mye større grad gå inn 100% for jobben sin og er kun i Lillesand noen dager hver sommer hvorpå de skal vise kompisene sine hvor ufattelig barske de er som har kjøpt ny båt. Og da får man rett og slett ikke den erfaringen de lokale gutta har som kjører reser snekker som går i 18 knop. Dette blir litt subjektivt som Hovi sin artikkel i dn.no om at nye Audier og Bmwer er de som kjørte mest gris i trafikken. Her vil jeg si at dette stemmer på en prikk med min subjektive oppfatning om hvem som kjører gris på sjøen. Menn med god inntek over 30 år. Det er nok litt kultur for å bli sett og å fremstå som ekstremt selvsikker og som en vinnertype i dise miljøene. Sånn TROR og FØLER jeg at det er. Motbevis meg gjerne med statistikk fra dødsulykker/kollisjoner på sjøen feks. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2011 Jeg tror det er mye rett i hva du skriver Arne hva berører prestisje men en slik statistikk som du etterspør finnes neppe. At stor båt, bil, hus, campingvogn, telt osv osv er viktig for mange er naturligvis riktig. En må ha målsetting, har en ikke det kan en glemme å gå videre i verden. Det lukter mye misunnelse og jantelov her nu..... Statistiksmessig ligger vel en 10-20 ftt på topp hva berører ulykker som det dog er færre og færre av. De største båtene har knapt ulykker med unntak av interesse verdien hos media. De fleste oppegående vet at jo større båt en har mindre er risikoen. Legger vi til hekkbølge og en klype misunnelse blir det fort stor sjø Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
MT. Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 ...foreslått å innføre fiskekort også for de som vil fiske i sjøen, på samme måte som man må betale for å fiske i elv og vann på land. Og forslaget behandles nå i ei arbeidsgruppe i Fiskeridepartementet, og arbeidet er ferdig til neste sommer. http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7909990 Polisen får muligens flere kontrolloppgaver fremover? Eller kanskje det skal etableres noen nye verdiskapende arbeidsplasser...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Rune2222 Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 (redigert) Regelverket er klinkende klart når det gjelder alder, HK mm. . En kan være uenig men det spiller absolutt ingen rolle. En har valget med å følge regelverket eller å la være. Velger en å la være, vil det allikevel ofte kunne gå uten videre konsekvenser. Skulle det oppstå en alvorlige ulykke, kanskje med dødsfall, vil en kunne angre resten av livet på valget. Valget er ditt. Redigert 10.Desember.2011 av Rune2222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Polisen får muligens flere kontrolloppgaver fremover? Eller kanskje det skal etableres noen nye verdiskapende arbeidsplasser...? Ja, det siste nå er vel forslag om å bøtelegge de som gir penger til en som tigger, slikt blir det arbeidsplasser av. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.