Jump to content

Skremmer Securmark tyvene?


larsen2000

Recommended Posts

Er det to nogenlunde identiske båter i havnen hvor en er merket så stjeles nok den umerkede først.

Men er tyvene ute etter en spesiell motor eller båt så stjeles securmerkede båter og alikevel... alt kommer ann på tilgjengelighetog "tilbud" på objekter for tyvene...

 

Personlig så gidder jeg ikke merke/sikkre de båtene jeg måtte ha som jeg ikke har noe spes personlig forhold til noe mer enn nødvendig da forsikringen dekker evt et tap.

 

Men har jeg en båt med som betyr noe for meg vil jeg i det ytterste unngå at den stjeles og gjerne sikkrer den med litt mer låser og annet enn det høyst nødvendige for å innfri forsikringen...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fått en relativt ny 25hester ufrivillig eksportert til Baltikum i fjor høst, (Tyvene ble tatt et par dager etterpå, men motoren var allerede trolig sendt ut av landet...) valgte jeg å Secure-merke den nye motoren.

Jeg vurderte ikke båten, jeg vurderer tyveri av nyere motor som langt mer sannsynlig enn tyveri av min 25 år gamle Rana 17.

Det ble 990,- ekstra i tillegg til motorkjøpet, men mener det er vel investerte penger.

Selv om vi var positivt overasket over forsikringsutbetalingen, og for et begrenset mellomlegg både fikk el-tilt og gikk opp til en 30hk, gikk det med såpass mye tid til innkjøp, frakt og montering at jeg gjør mye for å slippe dette igjen.

Med en motor som er tydelig merket, og hvor securemarknummer er gravert 2 steder, + at nummeret er sprayet flere steder med farge som kun kan sees med UV lys regner jeg med at dette kanskje ikke er en motor som prioriteres, om det er flere å velge mellom. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror secure-merkingen vaksinerer den totalt mot stjeling.

Det jeg imidlertid oppfatter som en mindre lur investering er GPS-trackere på påhengere. Tror bandene som stjeler motorer er såpass proffe at de identifiserer og fjerner disse, og man ender kun opp med å spore senderen til nærmeste søppelplass... headbang.gif

Link to post
Share on other sites

Avskrekkingseffekten mot tyveri med Securmark er nok avhengig av "type" tyveri og kjeltring. Proffene bryr seg neppe, men som bukt skriver kan det nok ha en preventiv virkning om identiske objekter ligger i havna og den ene er merket, den andre ikke. Omtrent som ved innbruddsalarm i heimen, du sender tyvene videre til naboen uten alarm ...

 

Har selv nettopp kjøpt ny båt og fikk ikke valget, den var Securmerket fra fabrikk. Greit nok. Og nå får man også registreringsskilter og båtkort fra Securmark for en hundrelapp, dette registeret er nå likestilt med Småbåtregisteret (sistnevnte er jeg ferdig med, sløve folk som ikke gidder å besvare eposter), så jeg registrerte båten likegodt hos Securmark. To fluer i ett smekk, så å si.

 

Bonusen er dessuten ekstra rabatt i årspremien hos forsikringsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper kansje mot tyveri for innenlandsbruk. Men det er ingen tvil om at de fleste tyverier av motorer går rett østover og de gir seg nok katta i denslags. Forskjellen blir vel å spore eigeren om de blir tatt. har man forsikring så foretrekker iallefall eg å heller få utbetalt i kroner og øre enn å få tilbake motoren de har herjet med. Om man ikkje har forsikring derimot så er nok en slik merking å foretrekke

Link to post
Share on other sites

dette registeret er nå likestilt med Småbåtregisteret (sistnevnte er jeg ferdig med, sløve folk som ikke gidder å besvare eposter),

Vil bare si at det er overhodet ikke min erfaring

 

 

Og hvem eier i dag Securmark?

NSSR :smiley:

 

Redningselskapet kjøper Securmark

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er trolig feil og foreldet info. Ifølge mine informasjoner (fra forsikringsselskapet) er Securmark kjøpt opp av et selskap som heter Norsk Kystvern AS. Securmark sitt register og NSSR sitt register er to separate, men likestilte båtregister.

 

Tydeligvis liker ikke Småbåtregisteret dette. Da jeg sendte dem mail med forespørsel om de virkelig har kjøpt opp og nå eier Securmark, og om det da er likegyldig for dem hvor jeg registrerer båten, så lar de ganske enkelt være å besvare eposten. Hvilket jo er et svar godt nok i seg selv. Så takk og farvel til Småbåtregisteret på Sluppen i Barteby.

Link to post
Share on other sites

Da jeg sendte dem mail med forespørsel om de virkelig har kjøpt opp og nå eier Securmark, og om det da er likegyldig for dem hvor jeg registrerer båten, så lar de ganske enkelt være å besvare eposten. Hvilket jo er et svar godt nok i seg selv.

Du er sikker på at ikke mailen din har forsvunnet i spam filteret deres?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Koblingene i næringslivet kan tydeligvis være så ymse. Linket informasjon er snart et år gammel, men det ser da altså ut til at Securmark og Redningsselskapet sover i samme seng. Merkelig at dette ikke går klarere frem og blir aktivt kommunisert ut til markedet. Kan det være et underliggende motiv at man ønsker å "melke" markedet mest mulig? Både Securmerke og registrere i Småbåtregisteret, betale to sett med avgifter, mens det går inn til samme "eier"?

 

Her synes det som om en oppklaring er nødvendig. Mitt forsikringsselskap er i alle fall ikke informert om at dette er en og samme organisasjon, de anbefalte Securmark-registrering og gir rabatt kun for det.

 

Og om mailen min til Sluppen har gått i spamfilteret så er også det Småbåtregisterets ansvar!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...