Guroby Startet 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2011 Hei Vi har kjøpt et hus med strandlinje mot elv. Lurer på om noen vet regler rundt å dra båt opp på tomta? Tenker å legge noen planker og montere en vinsj. Går dette som byggning? I kommunen sa de at man må søke om å bygge brygge, men tror ikke det egner seg der uansett. Kan legge til at det er i herre elva, bamble om noen er lokalkjent På forhånd takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Anern Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Det går nok bra å dra den opp på land, trur ikke noen på herre bryr seg om det, men kansje greit å høre med naboen først. Det er en til i herre elva som drar en liten rib på land. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Jeg har båten i hagen om vinteren. Når det er greit, bør det være greit for deg også. Min kommer med bil på henger inn fra veien. Din kommer med håndkraft inn fra elva. Transporten eller hvilken "port" til tomta kan jo ikke avgjøre. Men det der med naboen er nok viktig. Ofte det som avgjør at alt går rolig for seg Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Guroby Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 da satser vi på det Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Jeg har båten i hagen om vinteren. Når det er greit, bør det være greit for deg også. Er du så sikker på at det er greit? I noen kommuner er det greit, i andre ikke. I "min" kommune er det begge varianter avhengig av når det aktuelle området ble regulert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bukt Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Men det der med naboen er nok viktig. Ofte det som avgjør at alt går rolig for seg Lurt å høre med naboen da ett godt naboforhold er gull men strengttatt kan man drite i hva naboen mener hvis de er av feil sort og setter seg på bakbena. Har en nabo fra helvete som ringer kommunen/politi/arbeidsgiver og andre naboer om alt, fra dag en vi kjøpte huset og begynte oppussing så var helvete igang med underskrivskampanjer, brev til kommune osv. Siden jeg er vrang og ikke gidder å bli pirket på nesen så er jeg brå tilbake og lager bevist mer rot bak mot de enn nødvendig da alle hus må få lov å ha en side de lagrer forskjelligt .(kommunens ord) Har bil, båt, 2 snøscooter , dekk og div stillas og byggningsmateriell oppstilt bak garasjen mot dem, Han i kommunen har gitt dem klar beskjed om at det jeg har på tomten har de ikke noe med sålenge det ikke er ruvende så det stjeler sol og annet... bygningsmateriell ,biler, motorsykkel/snøscooter dekk og annet må man få lov å lagre sålenge det ikke er fare for miljø eller folk. Han lo og fortalte at de var helt sjokkerte over at det faktisk lå et gammelt juletre ved kompostbingen min Redigert 12.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Litt off topic, men kom over denne Alutrack - meget smart løsning! "Portabel slipp" jf. hjemmeside til prosjektet Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guroby Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Så fin ut den, men koster sikker 50 ganger det båten koster:) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 noen-og-tyve "båtlapper" og oppover :-) Så ja, dyrt. Men du sparer dyr båtplass om dette er alternativet. Nå skal jeg slutte å reklamere for dette produktet hehe. On-topic igjen så er det vel strengt tatt bare et problem dersom du blokkerer strandsonen ved å dra opp båten? Vet ikke hva kommune evt sier dersom båt blir liggende i et kratt på et av fri-områdene (er vel ikke alltid man kan dra båten opp til egen eiendom). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guroby Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Tror vi eier helt ned til elva? Ser ihvertfall sånn ut på kartet fra kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Du disponerer egen grunn som du vil, så lenge du ikke bygger noe der. Alt som er løst og midlertidig kan du legge ut som du vil, på "stranden". Men faller tiltaket innenfor bygningsloven er det en HELT annen sak. Alt som er festet permanent i bakken eller er bygget og flyter på vannet er brygge. Løse planker og slik er utenfor bygningsloven, det samme er landfeste, dvs et feste i land for å ha en båt på vannet. Du eier til enten midten av elva eller til marbakken hvis det er dypere enn ca 2 meter på midten av elva. Sitér dette innlegget Link to post
Guroby Svart 16.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Takk for utfyllende svar:) Så en båthenger er greit så lenge jeg ikke fester den til bakken? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 En slik, eller en lignende laget i 2" x 4" samt noen beslag, ruller og vinsj fra Biltema kan du lage for rundt tusenlappen. Har gjort det selv og det fungerte bra. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.