Jump to content

Wallas 90 u stopper etter 5 min


leopard

Recommended Posts

Sjekk at det er olje uten kondens. Ta av de sorte slangen, ( retur slangen ) nede på tanken og sug i denne. Da skal det ikke være stor motstand. Sjekk så at overløps koppen på tanken ( under lokket til den sorte slangen er åpen ). Alternativt sett den sorte slangen i en tom flaske el og prøv da. Dersom den slangen er tett vil ikke overflødig olje bli drenert ut av forbrenningskammeret ved oppstart, og flammen drukner.

 

Se også på den klare slangen at pumpa drae opp et par cm olje for hvert klikk.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

da fikk jeg fikset problemet etter en telefonsamtale med båtplassmedlemet "wallas service" super service. jeg hadde brukt feil brennvæske "fin fyr" det virket dårlig. kjøpte fritidsparafin god gammel blåtind så virket den med en gang. takker wallas service og dere andre som kom med innspill :-)

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg reiser denne tråden igjen....

 

Har en Wallas 90 U som volder meg problemer:

- Den starter som den skal; ved å legge øret nedpå så hører man at det 'buldrer' og brenner...

- Etter ca 3-4 minutter (?) skifter pumpa litt takt og vifta øker hastigheten.

- Når dette intreffer slukker brenningen momentant (pumpa tikker, vifta går, men flammen er 'blåst ut' eller druknet)

- Koketoppen oppfattes som godt lunken men ikke varm

- Etter noen minutter kan jeg gjenta hele forløpet som beskrevet over.

 

Byttet veke uten resultat.

Benytter lampeolje merke Stabil (er denne OK??)

 

Tilleggsopplysning: Båten er nettopp anskaffet og forrige eier opplyste at kokeapparatet ikke hadde vært benyttet de 4 årene han hadde hatt båten.

 

Håper noen kan gi meg et 'super-tips' .... et Wallas-apparat er jo ikke akkurat rakett-teknologi.... men i kveld føler jeg at det nettopp er det det er....

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Som jeg spør de aller fleste: Hva slags parafin bruker du?

Skal bruke Fritidsparafin, gjerne Blåtind eller Kemetyl. Er du heldig og kjenner godt noen som jobber med fly, kan du bruke Jet A-1 (som er det samme som Fritidsparafin).

Lampeolje inneholder voks som lager problemer for pumpen, spesielt når det er kaldt. "Varmeolje" og "Fin Fyr" inneholder for mye aromater, og brenner heller dårlig, og som fører til mye koksing i brenneren.

 

Er parafinen din gammel? Holdbarheten på dunken (åpnet) er vanligvis 2 år, da bør den skiftes uansett. Over tid når tanken/dunken begynner å bli tom, dannes det mer og mer kondens som legger seg på bunnen av tanken, og der er gjerne også sugefilteret/innsuget til apparatet. Vann brenner dårlig...... Sil parafinen gjennom en trakt av f.eks denne typen (finnes i forskjellige størrelser):

https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-cond-18-9-l-min-

eller kjøp ny parafin.

 

"Eldre" Wallas 90 startes best ved at effektkontrollen på bryterpanelet står på "klokka 3" de første 5 min til rød led tennes. Mange paneler var merket med dette, men dessverre ikke alle.

361054.jpg

 

Nyere Wallas 90t (legg merke til "t"-betegnelsen) har fått nytt kretskort og kontrollpanel, og da betyr det ingenting hvor effektkontrollen står, apparatet ordner saken selv.

361065.jpg

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...