Jump to content

Skifte batterier, hvilken teknologi er best nå?

Laholm

Recommended Posts

6 år på batteriene må jo være bra. Hvilke type batteri var dette da?

Selv bruker jeg Bly batterier kjøpt på biltema, 3 års garanti, og man kan etterfylle veske. Fungerer helt topp. Jeg regner med å bytte batteri bank ca hvert 5år, så får vi se hvor lenge de holder.

Er jo ikke mangen kronene pr år, og enda mindre pr tur :yesnod:

Til startbatteri har jeg nettopp byttet til Optima RedTop, og til forbruk har jeg kjøpt nye Haze Marine Gel. RedTop'en er jo helt rå på start, og har en indre arkitektur som gjør at den tåler mer både av risting og frost (er jeg blitt fortalt).

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Til startbatteri har jeg nettopp byttet til Optima RedTop, og til forbruk har jeg kjøpt nye Haze Marine Gel. RedTop'en er jo helt rå på start, og har en indre arkitektur som gjør at den tåler mer både av risting og frost (er jeg blitt fortalt).

Alle batterier tåler frost, forutsatt at de ikke er tom for strøm.

Ville sjekket ut BT sine batterier, har brukt de i bil og motorsykkel og aldri hatt noen problemer av noen slag.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har lest meg litt opp på batterier og velger AGM neste gang. Har i vinter montert ekstern regulator klargjort for bly/syre, Gel og AGM, det samme er landstrømmen (begge fra Becker), så der har jeg tatt høyde for nyere teknologi - slik du spør om. Står en hel del om dette her

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

I dag er AGM teknologi best til fritidsbåter men dem skorer like høyt som Gel til arbeidsbåter/rullestoler og der daglig bruk er kontinuerlig. Ved valg av batterier skal man sammenligne kg bly men ikke oppgitt Ah fra produsent, der de varierer stort i den jungelen. Om plass er begrenset eller vekt avgjørende er fornuftig å velge batterier man kan tappe ut 75-80%. Der blir batterier eksempel fra Biltema ikke alltid dem billigste og beste på markedet.

Om 2-3 års blir Litium Iron sikkert enerådende på markedet og om man skal i dyr investering i ladesystem kan man ta høyde for de. Noen produsenter har hatt slike programmer standard i noen år.

Jeg for min del ser fram til Lithium Polymer - batterier tilrettelagt for båt. Du vet, sånne batterier vi bruker i radiostyrte fly og helikopter... De veier lite, pøser ut strøm, har lav selvutlading men er litt skumle ved feil behandling (eksplosjonsfare).

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Kjøpte nye batterier i fjord og landet på akkurat samme batterier både til start og forbruk. Kjøpte først Biltemas sølv kadmium, det var ihvertfall de dyreste batteriene, og disse knelte ved belastning av både baupropell og ankerwinsj. Litt interresant for jeg brukte 2 batterier på hver 110Ah de knelte, mens 2 redtopp på 50AH fungerte helt bra.

Eksempelvis kjøpte jeg et baugbatteri 180AH fra Biltema (startbatteri for traktor etc.) 01.10.2003 kr. 1398. Nå i sommer dro winchen inn 45 meter 10 mm ankerkjetting med 20 kg Bruce i enden med en 1000 W 12 V winch. Foruten winchen er Sleipner SP90 baugpropell koblet til dette batteriet. Det er ingen merkbar aldring på dette batteriet. Båten er dessuten utstyrt med motorstart 120 AH og forbruk 2X220 AH (parallell) av litt nyere dato (kanskje maks. ett år nyere)fra samme leverandør. Merker ingen svekkelse på disse heller. Når båten ikke er i bruk, ligger den med vedlikeholdsladere (baug Biltemalader) de to andre batteribankene lades av en Sterling lader. For meg er denne teknologien god nok. Selv om den sikkert ikke er den dyreste og mest sofistikerte.

Holdt på å glemme det siste batteriet. Det er koblet direkte til aggeregatet og er et 70 Ah Biltema av den nye typen med 'grønnt øye' når det er ok ladet. Dette batteriet blir ikke vedlikeholdsladet, er plassert i motorrommet og lider i varmen. Kjøpte det for en tre- til fire år siden, funker ok så langt.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Vinsjen hos meg er 1700w, ikke 2300w. I etterkant har jeg hatt slikt batteri i testbenk og utladet med 100 amper og ladet opp med 100 amper i flere dager. Ikke før en jeg tok de en dag 3 ganger i rad som jeg klarte å varme de stakkars 100Ah batteriet opp i 15 grader over lufttemperatur. Etter dette test har de vært brukt som startbatteri i 1 år i en båt og virker fint. De er 100 amper som starbatteri men 111 amper om man bruker de til forbruk. Vekta på de er 32,5kg.

Forbruksbank i min båt består av 6stk 226 amper av den varianten og har jeg tatt den ned 80% flere i ganger i dem 7 årene jeg har hatt den. En gang ble de 97% på grunn av uhell med landstrøm, men ingen redusering er merkbar.

Jeg gleder meg til den dagen jeg øker kapasitet på forbruksbanken med Litium teknologi :flag_bp:

Blir like varmt hvergang Biltema nevnes her på båtplassen, enten det er batterier eller andre deler.

Skal ikke påstå at alt fra BT er like bra, men det er de neppe aleine om.

Derimot er de en konkurent som de færreste kan slå på pris, så at det er nyttig å stille BT i et dårliglys. Kan sikkert gagne noen.

Men som tidligere nevnt har jeg brukt BT batterier i mange år og aldri opplevd noe problemer av noe slag.

Det kan selvsagt finnes bedre teknologier, det får være opp til hver enkelt om en er villig til å betale ekstra for!

Ønsker alle en fortreffelig båt sommer :crazy:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

...det er nyttig å stille BT i et dårliglys. Kan sikkert gagne noen.....om en er villig til å betale ekstra for!

Du misforstår den informasjonen jeg gir her. Jeg er ikke importør av batterier men selger batterier kun til installasjoner hos mine kunder. Jeg har prøvd forskjellige produkter i gjennom årene og prater her om dem batteriene jeg har best erfaring med i dag. Peker kun på at om man sammenligner brukbart kapasitet er Biltema batteriene kannskje ikke billigste på markedet i ampertimer.

Om du mener jeg prøver å sverta Biltema til å øke minn marked tar du stor feil. Jeg opererer inne på dyrere marked med mer avanserte produkter en Biltema kan tilby.

Biltema har mange brukbare varer og batteriene dem har er sikkert bra i forhåld til andre sammenlignbare på markedet.

Om ett år så har batteriet i baugen sittet nedi der i 10 år. Det virker ikke som det er mange andre her som får til det. Fremdeles snurrer batteriet inn et par hundre kilo kjetting med anker i enden. Det virker ikke som det er mange andre her som får til det heller, etter snaue 10 år. Og det er akkurat hva dette batteriet skal gjøre, kunne sveive inn ankeret om motorladingen ikke er til stede. Og så gir jeg vel blaffen i om det heter AGM eller hva som helst annet.

For meg er kvalitet produkter som fungerer problemfritt over tid. Prisen er noe som svir der og da. Produktene jeg kjøper er jeg nødt til å leve med. Når jeg tenker etter, så har jeg en drøss med tekniske innretninger i båten. De funker år ut og år inn, uten at de har feilet en eneste gang. Mulig jeg har noe igjen for at jeg har brukt standard for yrkesbåter på vitale komponenter. Der jeg har funnet det formålstjenlig.

Mitt eneste ankepunkt til disse batteriene er at de lekker om båten krenger mer enn 45 grader. Det er noe jeg ville vurdert om jeg skulle reist på en lenger havseilas der jeg ikke med rimelig sikkerhet ville kunnet søke havn om været skulle bli overhendig dårlig. Da ville nok Biltema-batteriene åkt ut av båten til fordel for andre som ikke lekker om de blir snudd opp ned. Men da er vi inne på andre kvalitetstermer enn kun pris/levetidsvurdering. Hittil har jeg ikke krenget mer enn 40 grader, uten lekkasjer fra batteriene.

Men alt dette kommer jo opp hver gang det blir skrevet om batterier her på forumet.

Helt enig med deg at man kan oppfatte godt kvalitet også på en produkt om den virker uten problem i årevis. Men jeg synes de merkelig at Biltema sin fanklub reagerer sterkt om man drar fram mer avanserte produkter en dem leverer. Trådstarter skulle kanskje endre navn på tråden fra "Skifte batterier, hvilken teknologi er best nå?" til "Skifte batterier, hvilken teknolgi er billigest nå?"

Jeg er enig i Biltema Fanclub-greia. Problemet er definisjon av "best teknologi". Der har vi forskjellige oppfatninger etter den enkeltes bruksområde. Som jeg også skriver, skulle jeg krysse Atlanteren, så ville Biltema åkt ut til fordel for noe som kan snus på hodet uten å lekke. Slik det nå er, med tildels frisk kystseilas, så er Biltema noe som for meg i denne gitte situasjonen er "best teknologi", eller kanskje "tilstrekkelig teknologi". Jeg gidder rett og slett ikke å bære batterier hvert tredje år fordi om de har avansert teknologi.

Men jeg lurer på en ting: Jeg lurer på å bytte ut forbruksbatteriene. Kan jeg bytte ut disse to og ikke startbatteriet? Og dersom startbatteriet virker bra, men likevel svekket. Vil startbatteriet da påvirke de nye i negativt?

Og til slutt kan jeg f eks bytte ut de to startbatteriene med sånne AMG-batterier og fortsatt ha de gamle startbatteriet (bly)?

Hos meg så starter jeg med forbruksbanken. Startbatteriet ligger bare der og mottar lading og har det godt. Hvis den ene batteripakken går ned, så er det to andre som kan steppe inn. Så hvis det hos deg funker etter prisippet 'dobbel sikkerhet', så er det vel greit. Bare å bytte ut det som trengs byttet. Ladingen vet sikkert Servicemannen eller Jörg Becker alt om, skal ikke blande meg inn der.

I teorien skal man ikke blande sammen åpen bly batteribank og AGM batteribank i samme ladekrets, men i praktik går de vanlig greit. Bulkfase på AGM som leveres her på markedet ligger mellom 14,5 og 14,7v. I floatspenn er anbefalt at ikke gå meget over 13,4v, ellers kan dem tørke ut over tid. Om du bruker spenningstyrt relé, skillediode eller 12v/12v lader til lading av startbatteri gjør ikke den store forskjellen. Viktig er å holde batteribankene adskilt når dem ikke er under lading.

Om du skal ha en god forbruksbank til en turbåt anbefaler jeg deg å måle plass du har til batterier og finne batterier du kan trekke langt ned og har mest kilo bly til den plassen. AGM skal skal stå opprett i et fartøy der vibrasjon flytter syre som er i glassfiberduk til laveste punkt. Mange har havarert fin bank på grunn av feil informasjon dem har fått.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...