Jump to content

AGM batterier versus Gel celle batterier


roaldbj

Recommended Posts

Har noen erfaring med bruk av AGM (Absorbed Glass mat) batterier i forhold til gel celle batterier?

 

Jeg ser at Miner Brotherton og Ed Sherman i boka "The 12 volt Bible for boats" fra 2002 skriver at AGM batteriene ikke har så lang levetid som opprinnelig forventet (side 53) og at gel celle batterier som håndteres på forsvalig vis vil "outperform AGM cells in this environment".

 

I Norge har jeg hørt mye positivt om AGM batterier og vurderer en forbruksbank med disse i ny båt til sommeren. Fra før har jeg meget god erfaring med 3 x 165 Ah gel batterier på forbrukssiden. Jeg har imildertid vært nøye og aldri tatt ut mer enn 50 % av kapasitetet før opplading, og sørget for minst hver 14. dag å få dem fullladet med god landstrømlader.

 

Synspunkter fra innleggene på Baatplassen vil få betydning for valg av batterier på forbrukssiden til sommeren.

 

Roald

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med AGM er kun i bil, så det blir kanskje litt på sidelinjen i forhold til det du spør om.

 

Jeg har en Mazda fra 1991 som ble levert originalt med 35Ah (du leste riktig - 35Ah!) Panasonic AGM batteri. I likhet med båten settes bilen i lager om vinteren, men batteriet har aldri fått noen særbehandling. Har kun koblet fra batteripolene, ikke noe vedlikeholdslading eller opplading om våren. Bilen nærmer seg 160 000 km, og fortsatt er batteriet som nytt - er bare å koble til og bilen starter som en fyrrig ungfole.

Jeg kan med rimelig stor grad av sikkerhet si at dette er det originale batteriet, ettersom AGM aldri har vært tilgjengelig som reservedel til denne bilen.

 

Kvaliteten på dette lille batteriet har imponert meg, og dersom andre AGM er like gode hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med å bruke det i båt.

 

Ditt ønske om sammenligning med GEL batteri kan jeg dessverre ikke hjelpe med, men jeg håper jeg har bidratt med litt informasjon du finner nyttig.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at AGM-batterier er noe av det beste man kan få. Spørsmålet blir da om man er villig til å betale prisen. Svaret på det varierer fra person til person og er avhengig av både lommebok og hvilke egenskaper man anser som viktigst for de behovene man har.

 

Sammenlignet med den billigste typen bly/syre-batterier, dvs den vanlige åpne typen, er et agm-batteri overlegent på alle områder unntatt pris:

  • Man kan ta ut mye strøm kjapt i forhold til Ah-kapasiteten.
  • De lar seg lade opp raskere.
  • De tåler vibrasjoner meget godt.
  • De gasser ikke og trenger aldri vannpåfylling.
  • De har gode syklingsegenskaper.
  • De har lengre levetid.
  • Knuses de, lekker de ikke syre.
  • Meget lav selvutlading.
  • Fordelene jeg ikke kom på i farten
Sammenlignet med Gel-batterier da? Litt stygt sagt er gel-batterier ikke så veldig mye annet enn åpne bly/syre-batterier som er forseglet/ventilregulert og tilsatt et fortykningsmiddel i syra. Det gir noen fordeler og noen ulemper. Etter min oppfatning burde man enten satse på AGM eller vanlig åpne. Gel har riktignok en del av fordelene til AGM-batteriet, men kommer likevel aldri opp i samme klasse.

 

Ta en titt på linken under. Her står det mye kjekt.

http://www.vonwentzel.net/Battery/01.Type/index.html

 

Spørsmålet er som tidligere sagt ganske lett:

Trenger du de gode egenskapene i en slik grad at du er villig til å betale det 3-dobbelte for dine batterier? Svaret er kanskje ikke like lett, men for min del er aldri gel og agm noe alternativ. Spesielt ikke gel.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Da jeg byttet båt 2001 kjøpte jeg Concorde AGM batterier. Skrekkelig dyre, men de har svart til forventningene. Jeg har aldri tatt noen spesielle hensyn. Det som jeg synes er ett (av flere) viktig poeng er at batteriene er meget ladevillige. Når laderen kobles til ser du at det går veldig mye strøm, dette gjør selvfølgelig at ladetiden blir hyggelig. Min bank består av 3x105Ah

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Da jeg byttet båt 2001 kjøpte jeg Concorde AGM batterier. Skrekkelig dyre, men de har svart til forventningene. Jeg har aldri tatt noen spesielle hensyn. Det som jeg synes er ett (av flere) viktig poeng er at batteriene er meget ladevillige. Når laderen kobles til ser du at det går veldig mye strøm, dette gjør selvfølgelig at ladetiden blir hyggelig. Min bank består av 3x105Ah

Tre pørmål:

1) hvor kraftig er dynamoen din?

 

2) Blir dynamoen svært varm under motorladning?

 

3) Hvilken ladespenning har du fra dynamoen?

 

På forhånd takk for var.

 

Roald

Link to post
Share on other sites

1. Jeg har en vanlig Volvo 60A.

2. Jeg antar at den sliter litt men jeg har aldri målt temperatur på den. Det kan ikke være helt krise det har tross alt virket i 5 sesonger nå.

3. Ladespenningen er som forventet for dårlig så jeg skal koble opp en Sterling regulator, for å få topp ladespenning ved motorgange. Siden jeg seiler er det ett poeng.

 

PS:Ved landligge kan jeg lade med 25A, og jeg ser på meteret at dette går inn og da er spenningen interessant. Hvis jeg har vært ute en stund uten lading synker spenningen til under 14,4 m.a.o. tar batteriene imot mer ladning enn det laderen er i stand til å levere. Etter en stund er den pent tilbake. Dette gjør at jeg vurderer om jeg skal investere i en 50A lader, men de er fryktelig dyre så i øyeblikket nøyer jeg meg med Sterling PDAR.

Link to post
Share on other sites

PS:Ved landligge kan jeg lade med 25A, og jeg ser på meteret at dette går inn og da er spenningen interessant. Hvis jeg har vært ute en stund uten lading synker spenningen til under 14,4 m.a.o. tar batteriene imot mer ladning enn det laderen er i stand til å levere. Etter en stund er den pent tilbake. Dette gjør at jeg vurderer om jeg skal investere i en 50A lader, men de er fryktelig dyre så i øyeblikket nøyer jeg meg med Sterling PDAR.

Jeg forstår at du følger med på strømtilstanden ombord. Antar at dette bidrar til komfortabelt båtliv.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at AGM-batterier er noe av det beste man kan få. Spørsmålet blir da om man er villig til å betale prisen. Svaret på det varierer fra person til person og er avhengig av både lommebok og hvilke egenskaper man anser som viktigst for de behovene man har.

 

Sammenlignet med den billigste typen bly/syre-batterier, dvs den vanlige åpne typen, er et agm-batteri overlegent på alle områder unntatt pris:

 

[*]De lar seg lade opp raskere.

Unskyld...med 14,1 for US-versjon eller 14,4 Volt europaversjon som er tilat maksimalt ?

Vær meget nøye med ladesluttspenningen av både AGM og Gel.

Det gjelder spesiellt mht. (ja ja...) dynamoregulatorer og ladere,

fordi ikke alle kan det.

 

Men for min skyld er bly/syre best, billigst og mest effektivt t.om. i dag.

Spesiellt når man ikke trenger å utlade batteriene ned til det siste eller

når man ikke lurer alt for mye om gassing eller syre.

 

 

Med vennlig hilsen

Jørg

(....som svarer kun en gang per dag t.o.m. 02.02.)

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Leoch AGM batterier benytter en så effektiv rekombinasjonsprosess at de tillater en ladespenning på mellom 14,3 til 15 volt ved 25 graderC !!! Har selv et i båten og det lades meget raskt opp. Jeg benytter en 120A dynamo med 3 trinn reg. og 80A Mastervolt batterilader. Man må passe på å ha rikelig dimensjonerte kabler og termineringer for batteriet opptar mye strøm helt til batteriet er så og si fullt.

Link to post
Share on other sites

"Leoch AGM batterier benytter en så effektiv rekombinasjonsprosess at de tillater en ladespenning på mellom 14,3 til 15 volt ved 25 graderC !!! Har selv et i båten og det lades meget raskt opp."

 

Hvilket av Leoch batteriene har du? Er det forskjell på dette batteritypen for maritimt og annet bruk? Ser at det forhandles av Staubo.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AGM-batterier har meget rask ladetid. Rask ladetid er viktig for meg. Viktig for de fleste andre også vil jeg anta. Likevel har jeg vanlige åpne Exide Nautilus bly/syre batterier. 3 stk på 115Ah hver, pluss startbatteri.

 

Med ladespenning på 14,4-14,7V vil antagelig dynamoen på 80A ha store problemer med å levere nok strøm til denne batteribanken. Det har den helt til batteribanken er nærmere 80% full. Skulle jeg ha nytte av 345Ah med AGM-batterier, burde jeg ha veldig mye bedre dynamokapasitet for å utnytte ladevilligheten. Forskjellen blir med andre ord minimal slik situasjonen er i dag. Da velger jeg å kjøpe batterier som koster 1/3 av prisen. Selv om de gasser. Selv om de har kortere levetid. Pris er viktig.

 

Hvordan teori stemmer med praksis, får jeg vite til våren. Kombinasjonen 80A dynamo, nymontert Sterling regulator og 345Ah forbruksbank, burde gi meg 80A ladestrøm mesteparten av tiden. Burde. Det er slett ikke sikkert, men med 14,7V ladespenning som standard med Sterling, kommer nok batteriene til å være skrubbsultnen til de nesten er mette, dvs til batterispenningen når 14,7V. Og når det skjer faller ladestrømmen, men da er banken temmelig full. Hvor full forteller battmeteret meg, men jeg tipper altså opp mot 80%....

 

Litt mer vann vil batteriene nok bruke, men også det kan jeg leve med. En liter batterivann i sesongen er ingen stor utgift i båtregnskapet.

 

En ting er nå i alle fall helt sikkert. Skal jeg ha batterier med annen oppbygging, blir det AGM og ikke Gel. Prisforskjellen mellog Gel og AGM er relativ liten og AGM er etter mitt syn et mye bedre valg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvordan teori stemmer med praksis, får jeg vite til våren. Kombinasjonen 80A dynamo, nymontert Sterling regulator og 345Ah forbruksbank, burde gi meg 80A ladestrøm mesteparten av tiden. Burde. Det er slett ikke sikkert, men med 14,7V ladespenning som standard med Sterling, kommer nok batteriene til å være skrubbsultnen til de nesten er mette, dvs til batterispenningen når 14,7V. Og når det skjer faller ladestrømmen, men da er banken temmelig full. Hvor full forteller battmeteret meg, men jeg tipper altså opp mot 80%....

 

Litt mer vann vil batteriene nok bruke, men også det kan jeg leve med. En liter batterivann i sesongen er ingen stor utgift i båtregnskapet.

 

Lotus

Det er akkurat det som man kan forvente.

Alle batterier lades med ca. 80% av kappasiteten først.

Deretter følger absorbsjonsladningen.

 

Men heller det er en pluss til for bly/syre batterier.

Absorbsjonsladningen ta gjennomsnittlig bare 1 til 3 timer med bly/syre batterier (avhengig av tilstands og aldre), mens det kan ta 7 til 11 timer med Gel eller AGM.

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Absorbsjonsladningen ta gjennomsnittlig bare 1 til 3 timer med bly/syre batterier (avhengig av tilstands og aldre), mens det kan ta 7 til 11 timer med Gel eller AGM.

 

Hilsen

Jørg

Hei igjen Jørg!

 

Takker deg for mange tidligere hyggelige (og nyttige) telefonsamtaler og e-mails vedrørende løsninger for strømopplegget / batterier og lading i båt.

 

En ting er sikkert - dette kan du i teori og ikke minst hvordan ting bør være utført i praksis i forhold til en del definerte kriterier på behov og bruksmønster til den enkelte båt / fritidsskipper :wink::sailing: !

 

Vanlige bly/syre batterier fungerer meget bra også hos meg og til mitt behov - alle forhold sett under ett og ikke minst pris / totaløkonomi!

 

Det eneste jeg vet jeg må forbedre er ladingen fra dynamo/ motor som idag bare har standard regulator og selv om behovet for lading under gange er tilstede er det forsvinnende lite dynamoen i praksis klarer å tilføre batteribankene på en normal helgatur.

 

Derfor blir det nok en Sterling med temp.sens både på dynamo og batteri på meg også snart...... :wink::yesnod: , det skal bli spennende å høre Lotus sine erfaringer på akkurat denne "oppgraderingen i praksis!"

 

I mellomtiden må jeg satse på topplading/vedlikeholdslading ved landligge, og det fungerer bra til mitt behov per dato, men dynamoens "late dager" er nok snart talte. :yesnod::smiley::wink:

 

Holder også for tiden på å hjelpe kamerater i havna, som har strømproblemer ombord med stadig flate batterier som resultat!

I praksis har de da tidligere løst "problemet" bare ved å henge på en slik vanlig 6A garasjelader/"batterikoker" som selvfølgelig da også står på altfor lenge hver gang.

Har problemer med å få gehør for at batteriet kanskje allerede er skadet/redusert, og bør skiftes ut, for å få et best mulig resultat i forbindelse med omleggingen til bedre ladeutstyr og rutiner.

 

Så til ting jeg lurer på:

A)

Hvordan skal jeg i praksis utføre en enkel og noenlunde riktig test på batteritilstanden /kapasiteten i Ah, på forskjellige "tvilsomme" batterier?

B)

Hvor mange Watt skal jeg f.eks belaste de med og hva er nedre grense i volt for å kalle det helt utladet?

C)

Og hvilken spenning må man ikke gå under ved vanlig bruk? (Har oppfattet en ca. anbefaling om ikke å ta ut mere enn 50 % av totalkapasiteten, før det igjen må lades opp?)

Har nøyaktig spenningsmåler med mulighet for akustisk alarm for laveste spenning.

Skal man ta en sakte eller rask utladning under testen (altså størrelsen på belastningen i forhold til opprinnelig Ah-kapasitet på batteriet) for å få sammenlignbare og riktige resultat av testen?

 

Hva sier du, Jørg? :seeya:

(eller noen av dere andre med kunnskap og erfaring)

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Henter opp igjen denne, så hvis Jørg eller andre har en rettesnor å gi til "testing/kontroll" av batterier, så hadde det vært fint.

(Siden jeg skrev innlegget, så har min båtnabo innsett/ det ble vel egentlig enkelt å fastslå i hans tilfelle, at han måtte ha nye batterier - så de er innkjøpt og allerede tatt i bruk)

Så nå holder han bare på å etablere bedre laderutiner han også!

 

 

Så til ting jeg lurer på:

A)

Hvordan skal jeg i praksis utføre en enkel og noenlunde riktig test på batteritilstanden /kapasiteten i Ah, på forskjellige "tvilsomme" batterier?

B)

Hvor mange Watt skal jeg f.eks belaste de med og hva er nedre grense i volt for å kalle det helt utladet?

C)

Og hvilken spenning må man ikke gå under ved vanlig bruk? (Har oppfattet en ca. anbefaling om ikke å ta ut mere enn 50 % av totalkapasiteten, før det igjen må lades opp?)

 

D)

Har nøyaktig spenningsmåler med mulighet for akustisk alarm for laveste spenning.

Skal man ta en sakte eller rask utladning under testen (altså størrelsen på belastningen i forhold til opprinnelig Ah-kapasitet på batteriet) for å få sammenlignbare og riktige resultat av testen?

I tillegg tar jeg med dette svaret av Jørg, fra en annen tråd jeg startet omkring spørsmålet: hvor lang tid det tar å lade opp i uthavner (eller mellom dem) bare ved bruk av motoren/dynamoen?

Dette i erkjennelse/praktisk erfaring av at gode batterier er viktig, men god og rask lading - er det som teller for at de skal fortsette å være gode og til nytte:

 

Hallo alle sammen.

Diskusjonen dreier seg jo egentlig om ladning i uthavn.

Men man bør ikke bare se på det, men heller på regelmessig og full oppladning av batteriene.

----------

Til slutten blir bare fordelene igjen, at man plutselig ha bra ladning.

Også i uthavn, når det behøves eller må.

 

Fasit:

det lønner seg i allefall hvis man forandrer/forbedrer ladekarakteristikken av dynamoen sin,

fordi "feilen" er skjelden dynamoets størrelse, men originalregulatoren som ikke "kan det".

Forskjellen er bare spørsmålet om: "bare bedre, eller det beste som finnes for hele systemet? "

Svaret fra meg er vel tydelig :lol:

Fasit'en til Jørg og selvfølgelig andre gode innlegg i debatten - sammen med at jeg nå de to siste dagene har "mekket" litt med grovere kabler fra dynamo o.l., uten at resultatet blir slik jeg ønsker/har behov for, JA - så må vel jeg også bare "bite i det sure eplet"

 

Derfor er en PDAR12 øverst på ønskelisten.

 

Jeg tar kontakt per e-post, Jørg - for bekrefting av bestillingen til neste "spesialpris-drive" :yesnod::seeya:

 

NB!

Takk til alle som i de forskjellige tråder om emnet har bidratt med praktiske råd og erfaring :flag:

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så til ting jeg lurer på:

A)

Hvordan skal jeg i praksis utføre en enkel og noenlunde riktig test på batteritilstanden /kapasiteten i Ah, på forskjellige "tvilsomme" batterier?

B)

Hvor mange Watt skal jeg f.eks belaste de med og hva er nedre grense i volt for å kalle det helt utladet?

C)

Og hvilken spenning må man ikke gå under ved vanlig bruk? (Har oppfattet en ca. anbefaling om ikke å ta ut mere enn 50 % av totalkapasiteten, før det igjen må lades opp?)

Har nøyaktig spenningsmåler med mulighet for akustisk alarm for laveste spenning.

Skal man ta en sakte eller rask utladning under testen (altså størrelsen på belastningen i forhold til opprinnelig Ah-kapasitet på batteriet) for å få sammenlignbare og riktige resultat av testen?

 

Hva sier du, Jørg? :seeya:

(eller noen av dere andre med kunnskap og erfaring)

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Da er jeg litt sent ute nå, men en kort "statement" skader vel ikke.

Det skal ikke være veiledning for alle tilfeldighetene, fordi til en faglig test trengs det spesiellt utstyr, som de færreste har.

Men med hensyn til relativt lav pris av batterier lønner det seg egentlig ikke til å gå for dypt inn.

Så forteller jeg bare, på vilken måte jeg ville bestemme meg for "hopp eller topp".

 

a) hver batteri som bare virker lit tvilsomt, kaster jeg ut med en gang.

Batterier er forbruksmateriell som ikke kan pusses opp etter de er forbrukt, det bør man være seg klart om.

Såkaldte "Impulsladere" som lover det, hjelper bare en liten stund og bør anses som lekemiddel for bruk på f.eks. bilbatterier, fordi i allefall gjelder min gamle spøk:

"det finnes ikke noe "Falk" eller drosje på sjøen".

Har du ikke noe strøm der, så er det DEG som har en skikkelig problem.

 

Og batterier gi seg faktisk alltids bare, når man absolut ikke skal ha dette problemet i akkurat den øyeblikk.

Rett etter "Murphys lov".

------

ADVARSEL: batterisyre er svært etsende !

Ved jobbing med batterier kreves det minst å ha på seg en lokket beskyttelsesbrille (!) og handsker som ikke suger (gummihandsker f.eks.).

Etter jobben må vaskes skikkelig først hendene og deretter ansikten!

En liten spor eller et eneste drop batterisyre kan øddelegge øyene for alle tid.

Prosessen kan går ganske langsomt, men når den er på gang så kan det være for sent.

Så: ytterste forsikt !

------

Vi snakker her om å sjekke en batteri (ikke to samtidlig) på enkelt måte.

Det man trenger er en vanlig Voltmeter og en måler for syrevekt (koster kun noen få kroner og finnes hos forhandlere for bilutstyr).

Vanligvis holder det med en spenningsmåling og måling av syrevekten/tetthet ved tomt batteri.

Tomt = 11,6 Volt.

I så fall bør forskjellen av syrevekten (mellom cellene) ikke være mye.

Når man kan se på måleren at noen battericeller er f.eks. fortsatt i grønnt området mens andre er allerede på rød, så er det noe galt med batterien = ut.

 

Er de likemessig så trengs det først fullt oppladning.

Ved ladning skal overvåknes (med brille !) om enkle celler begynner å gasse (bobler),

før andre gjør det.

Er det sånt = ut

Begynner cellene å gasse tidlig før spenningen ha nært 14,2 Volt

Er det sånt = ut

 

Er alt bra og batteriet er ladet opp, så fråkobles batteriene.

Etter en dag måler jeg spenningen på batteriet.

Spenningen bør nå ligge ved 12,4/12,6 Volt og bedre (det er også avhengig av bat.-temperaturen og bat.-type)

Er spenningen allerede lavere (mindre enn 12,2 Volt) = ut.

Er syrevekten av stor forskjell, eller nærmer det seg i rettning gulfargen område på måleren = ut.

 

Er alt bra,så går det videre.

Nå slår jeg på alle 12Volt-forbrukere som finnes på båten (unntatt kompressorkjøleren),

som tilsvarer flest en forbruk av noen Ampere (ca. 6 til 15Ampere gjennomsnittlig).

Samtidlig måler jeg spenningen på batteriet.

Ha man nå en batteri med ca. 75 til 120 Ampere, så bør 12,4/12,6 Volt visningen sinke,

ganske langsomt og over flere timer.

Er det sånt så kan måles syrevekten en gang til (skulle være likemessig igjen).

 

Men minker spenningen raske, så er det noe galt = ut

"Hopper" spenningen ned til mindre enn 12 Volt, så er batterie absolut død

= ut, og man bør aldri prøve til å lade disse igjen.

 

Dette gjelder ikke ved motorstart.

Når man starter en motor kan visningen korttids være nede til ca. 8 Volt.

Når startermotoren høres ut som at den dreier seg med full kraft, så er batteriet antakeligvis o.k.

Ellers skal måleren vises mer enn 12,2 Volt når man ikke lengre trykker på startknappen.

 

 

b) & c) nederste grense er 11,6 Volt (dyptutladning og allerede skadelig for batteriene),

men man bør best ikke går langtids under ca. 12 Volt.

 

c+) det finnes forskjellige tilstandsmålere for å teste batterier på markedet.

Disse jobber f.eks. med innebygget motstand og simulerer full last på batteriene.

Men gjør man det sånt som beskrivet, så holder det for å få en bestemming.

 

Ang. syrevekten:

batterier som er sund taper bare vann, men ikke noe syre.

Lit tap av vann, spesiellt om sommeren eller ved ladning, er normalt og skal påfylles regelmessig på riktig nivå.

For det brukes KUN BATTERIVANN (ikke drikkevann eller annet).

 

Syrevekten skal IKKE justeres (hvis = fagfirma).

Men hvis, så lønner seg det kun når batteriene er nesten nytt.

 

:smash: (tydelig)

I tvilsfall bør man hente batteriet til en fagfirma, eller fagfirmaet til batteriene.

Batterier er farlige senest når de er skadet, så er det best til å bare bytte ved minste tvil.

En batteri kan eksplodere bokstavelig, både ved eksperimentering eller feil behandling.

Selv hvis man er heldig at man ikke får persønlig skade (øyene, lungene, slimhud, osv.),

så er syredamp krypende og øddelegger mye på båten i mange år.

Selv når man mener at det er alt bra igjen allerede.

 

Men som jeg så: mht til prisen lønner seg ikke noe "eksperiment" i det heltat

som går utover det som er beskrivet her

 

Bare husk alltid om "Murphys lov", da går det greit.

:seeya:

 

ps: ...jeg selger ikke noe batterier :lol:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...