Laholm Startet 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2011 Etter vel 6 år har kapasiteten på batteriene nå kommet så lavt at det ser ut til å være tid for et bytte. Og da starter diskusjonen, gel eller mer gammeldagse løsninger? Pris er et moment, vedlikehold et annet. Hva er anbefalingen i en motorbåt i dag? Noen som har gode anbefalinger i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Manzon Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 6 år på batteriene må jo være bra. Hvilke type batteri var dette da? Selv bruker jeg Bly batterier kjøpt på biltema, 3 års garanti, og man kan etterfylle veske. Fungerer helt topp. Jeg regner med å bytte batteri bank ca hvert 5år, så får vi se hvor lenge de holder. Er jo ikke mangen kronene pr år, og enda mindre pr tur Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Til startbatteri har jeg nettopp byttet til Optima RedTop, og til forbruk har jeg kjøpt nye Haze Marine Gel. RedTop'en er jo helt rå på start, og har en indre arkitektur som gjør at den tåler mer både av risting og frost (er jeg blitt fortalt). Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
altmuligbåt Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Om du skal ha Gel eller ikke kommer an på lade speningen din.. Du må over 14v for og ha gel helst en mere også.. Kjøp gammele bly batterier og du sliper noe problemer.... Biltema fungerer kjempe fint og er mer en bra nok i 99.9% av alle båter.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
KARILLA Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Til startbatteri har jeg nettopp byttet til Optima RedTop, og til forbruk har jeg kjøpt nye Haze Marine Gel. RedTop'en er jo helt rå på start, og har en indre arkitektur som gjør at den tåler mer både av risting og frost (er jeg blitt fortalt). Alle batterier tåler frost, forutsatt at de ikke er tom for strøm. Ville sjekket ut BT sine batterier, har brukt de i bil og motorsykkel og aldri hatt noen problemer av noen slag. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
jsw Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Har lest meg litt opp på batterier og velger AGM neste gang. Har i vinter montert ekstern regulator klargjort for bly/syre, Gel og AGM, det samme er landstrømmen (begge fra Becker), så der har jeg tatt høyde for nyere teknologi - slik du spør om. Står en hel del om dette her Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Servicemannen Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 I dag er AGM teknologi best til fritidsbåter men dem skorer like høyt som Gel til arbeidsbåter/rullestoler og der daglig bruk er kontinuerlig. Ved valg av batterier skal man sammenligne kg bly men ikke oppgitt Ah fra produsent, der de varierer stort i den jungelen. Om plass er begrenset eller vekt avgjørende er fornuftig å velge batterier man kan tappe ut 75-80%. Der blir batterier eksempel fra Biltema ikke alltid dem billigste og beste på markedet. Om 2-3 års blir Litium Iron sikkert enerådende på markedet og om man skal i dyr investering i ladesystem kan man ta høyde for de. Noen produsenter har hatt slike programmer standard i noen år. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jsw Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Jeg for min del ser fram til Lithium Polymer - batterier tilrettelagt for båt. Du vet, sånne batterier vi bruker i radiostyrte fly og helikopter... De veier lite, pøser ut strøm, har lav selvutlading men er litt skumle ved feil behandling (eksplosjonsfare). Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Bartesam Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Bruker Caterpillar sine marine og anleggsmaskinbatterier til start. Har meget høy strøm ut, og kan etterfylles med vann. Bruker gelbatterier til forbruk. Redigert 12.Juli.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Kjøpte Sønnak AGM i fjor og er meget godt fornøyd. Dog finnes billigere alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Jeg for min del ser fram til Lithium Polymer - Det er nok en stund til,men Lithium-ion er her. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
JRK Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Til startbatteri har jeg nettopp byttet til Optima RedTop, og til forbruk har jeg kjøpt nye Haze Marine Gel. RedTop'en er jo helt rå på start, og har en indre arkitektur som gjør at den tåler mer både av risting og frost (er jeg blitt fortalt). Kjøpte nye batterier i fjord og landet på akkurat samme batterier både til start og forbruk. Kjøpte først Biltemas sølv kadmium, det var ihvertfall de dyreste batteriene, og disse knelte ved belastning av både baupropell og ankerwinsj. Litt interresant for jeg brukte 2 batterier på hver 110Ah de knelte, mens 2 redtopp på 50AH fungerte helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Litium Ion er brukt over mange typer Litium teknologi. Litium Iron er den eneste som er uten eksplosjonfare og har vært utviklet til bruk i kjøretøyer. Fleste av dem er markedsført som Litium Ion. Poduktsjonprisen går ned disse årene og hjelper godt at japaner fant hel haug med fine metaller på havbunnen Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jernbåten Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Eksempelvis kjøpte jeg et baugbatteri 180AH fra Biltema (startbatteri for traktor etc.) 01.10.2003 kr. 1398. Nå i sommer dro winchen inn 45 meter 10 mm ankerkjetting med 20 kg Bruce i enden med en 1000 W 12 V winch. Foruten winchen er Sleipner SP90 baugpropell koblet til dette batteriet. Det er ingen merkbar aldring på dette batteriet. Båten er dessuten utstyrt med motorstart 120 AH og forbruk 2X220 AH (parallell) av litt nyere dato (kanskje maks. ett år nyere)fra samme leverandør. Merker ingen svekkelse på disse heller. Når båten ikke er i bruk, ligger den med vedlikeholdsladere (baug Biltemalader) de to andre batteribankene lades av en Sterling lader. For meg er denne teknologien god nok. Selv om den sikkert ikke er den dyreste og mest sofistikerte. Holdt på å glemme det siste batteriet. Det er koblet direkte til aggeregatet og er et 70 Ah Biltema av den nye typen med 'grønnt øye' når det er ok ladet. Dette batteriet blir ikke vedlikeholdsladet, er plassert i motorrommet og lider i varmen. Kjøpte det for en tre- til fire år siden, funker ok så langt. Redigert 12.Juli.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Om vi prater om hva batterier klarer har jeg 2x100Ah Leoch AGM til baugpropell og vinsj. Vinsjen er 2300w og thruster 11000w. Eneste ladekilden er 6 amper 24v lader som kjører via inverter. Dette system har fungert utmerket i 3 år. Disse batteriene er noen hakker over Biltema sine i kvalitet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Vinsjen hos meg er 1700w, ikke 2300w. I etterkant har jeg hatt slikt batteri i testbenk og utladet med 100 amper og ladet opp med 100 amper i flere dager. Ikke før en jeg tok de en dag 3 ganger i rad som jeg klarte å varme de stakkars 100Ah batteriet opp i 15 grader over lufttemperatur. Etter dette test har de vært brukt som startbatteri i 1 år i en båt og virker fint. De er 100 amper som starbatteri men 111 amper om man bruker de til forbruk. Vekta på de er 32,5kg. Forbruksbank i min båt består av 6stk 226 amper av den varianten og har jeg tatt den ned 80% flere i ganger i dem 7 årene jeg har hatt den. En gang ble de 97% på grunn av uhell med landstrøm, men ingen redusering er merkbar. Jeg gleder meg til den dagen jeg øker kapasitet på forbruksbanken med Litium teknologi Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
KARILLA Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Blir like varmt hvergang Biltema nevnes her på båtplassen, enten det er batterier eller andre deler. Skal ikke påstå at alt fra BT er like bra, men det er de neppe aleine om. Derimot er de en konkurent som de færreste kan slå på pris, så at det er nyttig å stille BT i et dårliglys. Kan sikkert gagne noen. Men som tidligere nevnt har jeg brukt BT batterier i mange år og aldri opplevd noe problemer av noe slag. Det kan selvsagt finnes bedre teknologier, det får være opp til hver enkelt om en er villig til å betale ekstra for! Ønsker alle en fortreffelig båt sommer Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Servicemannen Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 ...det er nyttig å stille BT i et dårliglys. Kan sikkert gagne noen.....om en er villig til å betale ekstra for! Du misforstår den informasjonen jeg gir her. Jeg er ikke importør av batterier men selger batterier kun til installasjoner hos mine kunder. Jeg har prøvd forskjellige produkter i gjennom årene og prater her om dem batteriene jeg har best erfaring med i dag. Peker kun på at om man sammenligner brukbart kapasitet er Biltema batteriene kannskje ikke billigste på markedet i ampertimer. Om du mener jeg prøver å sverta Biltema til å øke minn marked tar du stor feil. Jeg opererer inne på dyrere marked med mer avanserte produkter en Biltema kan tilby. Biltema har mange brukbare varer og batteriene dem har er sikkert bra i forhåld til andre sammenlignbare på markedet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jernbåten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Om ett år så har batteriet i baugen sittet nedi der i 10 år. Det virker ikke som det er mange andre her som får til det. Fremdeles snurrer batteriet inn et par hundre kilo kjetting med anker i enden. Det virker ikke som det er mange andre her som får til det heller, etter snaue 10 år. Og det er akkurat hva dette batteriet skal gjøre, kunne sveive inn ankeret om motorladingen ikke er til stede. Og så gir jeg vel blaffen i om det heter AGM eller hva som helst annet. For meg er kvalitet produkter som fungerer problemfritt over tid. Prisen er noe som svir der og da. Produktene jeg kjøper er jeg nødt til å leve med. Når jeg tenker etter, så har jeg en drøss med tekniske innretninger i båten. De funker år ut og år inn, uten at de har feilet en eneste gang. Mulig jeg har noe igjen for at jeg har brukt standard for yrkesbåter på vitale komponenter. Der jeg har funnet det formålstjenlig. Mitt eneste ankepunkt til disse batteriene er at de lekker om båten krenger mer enn 45 grader. Det er noe jeg ville vurdert om jeg skulle reist på en lenger havseilas der jeg ikke med rimelig sikkerhet ville kunnet søke havn om været skulle bli overhendig dårlig. Da ville nok Biltema-batteriene åkt ut av båten til fordel for andre som ikke lekker om de blir snudd opp ned. Men da er vi inne på andre kvalitetstermer enn kun pris/levetidsvurdering. Hittil har jeg ikke krenget mer enn 40 grader, uten lekkasjer fra batteriene. Men alt dette kommer jo opp hver gang det blir skrevet om batterier her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Helt enig med deg at man kan oppfatte godt kvalitet også på en produkt om den virker uten problem i årevis. Men jeg synes de merkelig at Biltema sin fanklub reagerer sterkt om man drar fram mer avanserte produkter en dem leverer. Trådstarter skulle kanskje endre navn på tråden fra "Skifte batterier, hvilken teknologi er best nå?" til "Skifte batterier, hvilken teknolgi er billigest nå?" Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jernbåten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Jeg er enig i Biltema Fanclub-greia. Problemet er definisjon av "best teknologi". Der har vi forskjellige oppfatninger etter den enkeltes bruksområde. Som jeg også skriver, skulle jeg krysse Atlanteren, så ville Biltema åkt ut til fordel for noe som kan snus på hodet uten å lekke. Slik det nå er, med tildels frisk kystseilas, så er Biltema noe som for meg i denne gitte situasjonen er "best teknologi", eller kanskje "tilstrekkelig teknologi". Jeg gidder rett og slett ikke å bære batterier hvert tredje år fordi om de har avansert teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Men jeg lurer på en ting: Jeg lurer på å bytte ut forbruksbatteriene. Kan jeg bytte ut disse to og ikke startbatteriet? Og dersom startbatteriet virker bra, men likevel svekket. Vil startbatteriet da påvirke de nye i negativt? Og til slutt kan jeg f eks bytte ut de to startbatteriene med sånne AMG-batterier og fortsatt ha de gamle startbatteriet (bly)? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hos meg så starter jeg med forbruksbanken. Startbatteriet ligger bare der og mottar lading og har det godt. Hvis den ene batteripakken går ned, så er det to andre som kan steppe inn. Så hvis det hos deg funker etter prisippet 'dobbel sikkerhet', så er det vel greit. Bare å bytte ut det som trengs byttet. Ladingen vet sikkert Servicemannen eller Jörg Becker alt om, skal ikke blande meg inn der. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 I teorien skal man ikke blande sammen åpen bly batteribank og AGM batteribank i samme ladekrets, men i praktik går de vanlig greit. Bulkfase på AGM som leveres her på markedet ligger mellom 14,5 og 14,7v. I floatspenn er anbefalt at ikke gå meget over 13,4v, ellers kan dem tørke ut over tid. Om du bruker spenningstyrt relé, skillediode eller 12v/12v lader til lading av startbatteri gjør ikke den store forskjellen. Viktig er å holde batteribankene adskilt når dem ikke er under lading. Om du skal ha en god forbruksbank til en turbåt anbefaler jeg deg å måle plass du har til batterier og finne batterier du kan trekke langt ned og har mest kilo bly til den plassen. AGM skal skal stå opprett i et fartøy der vibrasjon flytter syre som er i glassfiberduk til laveste punkt. Mange har havarert fin bank på grunn av feil informasjon dem har fått. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Trenger du stor evne til å gi fra seg elektrisk ladning over kort tid til start og baugpropell kommer du neppe unna disse: http://www.bilmateriell.no/nedlasting/Optima_8_sider.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.