Jump to content

Yanmar 4LH(A)


bjoris

Recommended Posts

Jeg mener å ha lest noe om at denne "A"en står for at motoren er produsert i Amerika. Var det slik at disse motorene var dårligere enn de som er produsert i Japan?

 

Noen som vet mer om dette, er det spesielle deler eller er de bare generelt dårligere (eller er det bare tull?)

 

Vurderer å se på den båt med Yanmar 4LHA-STZP motor i, båten ble lever 11/2003 og produsert samme høst. Antar motoren da er produsert en gang i 2003...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

...mener å ha lest noe om at denne "A"en står for at motoren er produsert i Amerika. .......

Hei bjoris!

Her --->   http://www.yanmarhelp.com/s_codes.htm  - har du forklaringen på Yanmar motor-koder.  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest noe om at denne "A"en står for at motoren er produsert i Amerika. Var det slik at disse motorene var dårligere enn de som er produsert i Japan?

 

Noen som vet mer om dette, er det spesielle deler eller er de bare generelt dårligere (eller er det bare tull?)

 

Vurderer å se på den båt med Yanmar 4LHA-STZP motor i, båten ble lever 11/2003 og produsert samme høst. Antar motoren da er produsert en gang i 2003...

Har kjørt min 4LHA-STP i 360 timer nå.  Så langt er det kun en fryd.  At A-versjonen skal være dårligere enn den japanske har jeg ikke hørt noe om.  Hvorfor skulle den være det forresten?  Yanmar har helt sikkert strenge kvalitetssikringsrutiner, som gjelder for alle sine fabrikker.  Er kanksje litt mer skeptisk til drevet på denne.  Fornemmer å ha hørt at Mercruisers' Bravo drev ikke går så godt sammen med denne motoren.  Den har et maks dreiemoment på ca. 620 Nm ved 2500 omdr. Vet ikke om det her problemet ligger, men det vet sikkert andre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Båt jeg skal se på har en 222 hk med sluregear (4LHA-STXP). Nå forstår jeg det slik at når det er "P" så er den 230 eller 240 hk (avhenger av temp på drivestoffet). Så svensken som bygde NB 870 påpekte dette. X -står vel for sluregear?

 

Mener å ha lest en eller annen som hevdet at disse USA motorene hadde dårligere kvalitet, men det er mulig jeg husker feil, søkte en del før jeg skrev innlegget, men fant ikke noe.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ta en 4LH motor som har vært  på markedet svært lenge og fått masse skryt. Foreta en forbedring av kjølesystemet og sett på diverse sinkanoder i kretsen. Erstatt en del aluminiumsdeler i kjølesløyfen med det mye mer edle metallet kopper.  Øk vanninntaksdimensjonen og øk eksosuttakdimemsjonen og øk kjølekapasiteten generelt. Sett på en nyutviklet og kraftigere turbo.  Gi motoren noen flere hester. Oppgrader instrumenteringen. Produser motoren på Yanmars kjempestore nye fabrikk i USA etter de samme strenge regler som alltid. Hva får du da? En 4LHA-motor. En motor som sannsynligvis er bedre enn forgjengeren. Om 10 år vet vi svaret.

 

Og forgjengeren? Det var vel noe av det bedre Yanmar har laget, så å kjøpe en 4LHA er ikke den helt store risikoen å ta.

 

Om Yanmar er bedre enn andre merker? Sikkert bedre enn noen og antagelig dårligere enn noen også.  Uansett. Slike rykter som du her bringer videre er vel i klasse med ryktene om at månen skulle være laget av en gul ost.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bra, da er dette sikkert en kjempemotor slik jeg forventer når det er en Yanmar. Har hatt en 77 hk i 20 år uten et feilslag...

 

Takk for svar, jeg beklager at jeg ikke husker hvor jeg så noe om dette. Det er antakelig jeg som har misforstått. Det er absolutt ikke meningen å spre rykter. Jeg føler vel at jeg heller ikke sprer rykter ved å stille spørsmål, men ser poenget ditt. Det er fort en del som ikke leser alle innlegg osv... og da kan det fort bli rykter av det. Uansett mener jeg vi må kunne stille spørsmål om ting vi lurer på. Det å påstå ting er noe helt annet i mine øyne.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Båt jeg skal se på har en 222 hk med sluregear (4LHA-STXP). Nå forstår jeg det slik at når det er "P" så er den 230 eller 240 hk (avhenger av temp på drivestoffet). Så svensken som bygde NB 870 påpekte dette. X -står vel for sluregear?

 

Mener å ha lest en eller annen som hevdet at disse USA motorene hadde dårligere kvalitet, men det er mulig jeg husker feil, søkte en del før jeg skrev innlegget, men fant ikke noe.

Å det var en STXP. Ja, det er korrekt som Engemar E sier at X står for sluregir. Har også dette på min motor. Dette fungerer utmerket både forover og akterover. Har en litt artig/flau historie med sluregiret. Jeg har i villfarelsen trodd at dette fungerte kun forover helt til jeg tilfeldig snakket med en representant fra ZF. Det gikk et år før jeg fant ut at dette virket akterover også.   :lol: :lol:

Dette er et kjempegodt hjelpemiddel dersom du liker å fiske. Ikke noen problem å holde båten på medet i opp til laber/frisk bris, etter litt trening.

 

Du sier du mener å ha lest at USA-motorene skal være dårligere enn japsene. Jeg også har lest på et Båtplassen (Båtmagasinets nettsted) at en anomym person der også mente at han hadde hørt det samme som du sier. Kan være at det ligger noe i det, men så langt er det ikke vist til eksempler, og da får vi relatere til egne erfaringer og det vi med sikkerhet vet.

:sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...