Jump to content

Husk å bruke vest, alltid!

Bitteliten

Recommended Posts

Var vist en seilbåt dette her.

Husk å bruke vest, alltid!

Husk å bruke sele, alltid!

Denne tragiske ulykken kan kanskje anspore oss til en sikkerhetsjekk.

- Er leideren i stand, kan den utløses fra vannet og går den tilstrekkelig langt ned.

- Er hesteskobøye i stand, virker lyset og kan den lett utløses.

- Er Lifesling i stand.

- Er kasteline i stand.

- Er jackstays i stand og er selen kort nok.

Husk å bruke sele, alltid!

Tankevekker hvor lett dette kan skje. Dagslys, og likevel mistes MOB av syne. Det skal ikke skje, men er mye vanskeligere å unngå enn man tror. Viktig at alle ombord kjenner MOB-funksjonen på plotter/GPS og forstår at første pri så langt mulig er å vende båten for å hindre at avstanden til MOB øker. Hold øyekontakt hele tiden, ikke starte motor først, ikke ta ned seil, ikke fomle med noe som helst før avstanden er stabilisert.

Redigert av quantumduck (see edit history)

For oss ikke seilende: kan du fortelle hva dette er?

Lifesling: Hesteskobøye el. som er festet til båten med line som flyter. Man kaster den ut og sirkler rundt MOBen som så tar tak i tauet.

Jackstays: Løpeliner langs dekk til å feste selen i. Typisk flate bånd (for ikke å rulle/gli på de). Må tåle stor belastning! Selen må være så kort at du ikke blir hengende i sjøen om du faller.

Seiler med langturdrømmer

Lifesling: Hesteskobøye el. som er festet til båten med line som flyter. Man kaster den ut og sirkler rundt MOBen som så tar tak i tauet.

Jackstays: Løpeliner langs dekk til å feste selen i. Typisk flate bånd (for ikke å rulle/gli på de).

Takk, nok en bekreftelse på at man ikke er utlært :thumbsup:

Falt i sjøen fra båt med to andre ombord. Hvorfor holdt ikke en øye med MOB mens den andre ringte etter hjelp :confused:

En annen ombord, så han hadde - som rimelig kan være - antakelig ikke klart å både håndtere båten, holde øye med ham i sjøen, og tilkalle hjelp samtidig.

Følg saken her.

Med eller uten vest: klokt å kople seg fast til båten med sikkerhetsline.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

To fulle idioter som traff på INNSIDEN av en cabincruiser som låg fortøyet, i stor fart. Dette ser en ut fra bildene av skadene.

Dette er sånn som vil forsette å skje så lenge der finnes folk uten et snev av dømmekraft. Ikke noe å gjøre med det.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

...og no kjem vel påbodet: http://www.dagbladet...lykke/17278441/

Forsåvidt eit greit forslag. Mykje betre og meir effektivt enn å senke promillegrensa til 0,2 for å berge liv.

Men personleg er eg ikkje så stor tilhengar av enno fleire påbod på sjøen. Folk må greie å ta ansvar sjølv. I alle fall når det berre kjem nye påbod, utan at nokon er der for å handheve dei.

Dog er det ein viss skilnad på båttype når ein skal diskutere påbod om flytevest. Ein som sit inne i styrehuset i ein cabincruiser har ikkje det same behovet som ein i ein 14 fots open båt med påhengsmotor.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Med så mange treskaller på sjøen(som regner med at de flyter ved hjelp av treskallen) så er det vel ikke noe rart om det kommer påbud....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er den beste form for sikring. Vest er nesten falsk trygghet under forhold hvor det er to meter sjø. En MOB er nesten umulig å holde øye med.

Dette er hva ISAF sier om MOB situasjoner og bruk av Lifesling.

Jeg reagerer litt på anvisnigen i ISAF dokumentet. Det blr beskrevet en manøver som krever et slag og en jibb. Å jibbe i bølger og mye vind er ikke enkelt, og har man lensetakler i tillegg må det unngås.

For en mannsalder siden var det standard å gå 8-tall. Opp mot vinden øyeblikkelig for å vinne høyde, slå, styr mot mobs le side, samtidig som tau/redningsbøye ble slept bak. Vende rundt MOB og la forseilet stå, altså legge bi. Dra inn mob på le side, han blir nå fanget i tauet.

Slik har jeg lært opp mannskapet, er det noen som mener ISAFs løsning er bedre?

To fulle idioter som traff på INNSIDEN av en cabincruiser som låg fortøyet, i stor fart. Dette ser en ut fra bildene av skadene.

Dette er sånn som vil forsette å skje så lenge der finnes folk uten et snev av dømmekraft. Ikke noe å gjøre med det.

Dette er bare tragisk håper og tror at noen kan ta lærdom av dette.

Ein som sit inne i styrehuset i ein cabincruiser har ikkje det same behovet som ein i ein 14 fots open båt med påhengsmotor.

smeller man på en container eller et skjær, er det ikke sikkert man har tid til å finne vest og få den på seg

eller kanskje man blir svimeslått i sammenstøtet?.......

da er det ikke mye trøst i at vesten flyter rundt inne i styrhuset

har også noe med signaleffekt ovf andre å gjøre, spesielt barn

mvh

Leif "ALLTID med vest på underveis" Christensen

Ein som sit inne i styrehuset i ein cabincruiser har ikkje det same behovet som ein i ein 14 fots open båt med påhengsmotor.

Naturligvis ikke og kommer det generelt påbud om å bære vest går nok det inn i historien som nr 1 molbo regel men forundrer meg ikke med den rød/grønne fare :giggle:

Bortsett fra det synes jeg ungdom i joller er svært så flinke til å bruke vest, noe vi ikke hadde da jeg var ung bortsett fra en slik morsom "basse" sak rundt halsen :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...