JGH Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Gjelder dei same reglane om ein bur i båten og? Må eg sove med vesten på? Når eg seile aleine er vesten på, men litt sløvere når eg har med familie/andre på tur. Og i jolla er vesten på uansett! Med alle forbud og påbud sløves hjernen og fratar menneskene evnen til å tenke sjøl, nåke som kan vera greit å gjer av og til. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Salt Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 (redigert) her i tråden tar man første-tanker fra Norsk Folkehjelp som om de var vedtatte regler, eller høringsutkast til nye forskrifter - det er kanskje greit å f eks lese hva sjøfartsdirektoratet hadde for kommentar til idéen også - der ser de nok også at det er mange sider ved dette. Redigert 12.Juli.2011 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
abella Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 har gjort det til en fast regel, vane, på med vesten ombord i båten før start, det samme i bilen, på med beltet før en begynner å kjøre, det koster så lite, men kan spare liv. dei som synest det er dumt med vest, dei MÅ være dumme en viss plass, ha en fin seilas i sommer, her på vestlandet er det sol og fin nordlig vind!!!!!!!!!!!!!ps. min båt er en FRAM snekke på 25 ft. og 8 knp. bare så det er nevnt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 dei som synest det er dumt med vest, dei MÅ være dumme en viss plass Må de? Om jeg hadde sett en kar med redningsvest på en ferge eller hurtigbåt, hadde jeg ikke automatisk tenkt at det var alle de andre som var dumme . Man må selvsagt vurdere sin egen og andres sikkerhet ombord, og foreta de nødvendige tiltak for å sikre alle på en ordentlig måte. Men dette trenger ikke å bety at alle skal bruke vest alltid, uavhengig av hvor man befinner seg, værforhold og båtstørrelse/type. Det er fortsatt lov å tenke selv.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Petter-B Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Selvsagt har alle på seg vest under gange, også bikkja. Dere som er motstandere tror kanskje dere flyter og at det er helt umulig at det skulle oppstå en nødsituasjon der dere må evakuere båten? Norsk Folkehjelp hadde et bra innlegg på P1 Vestfoldsendinga i dag, det var visstnok fedre som droppet vest, kona og ungene hadde gjerne vesten på. Kanskje noen fedre flyter bedre enn andre? Her på forumet er det nok eksempler på ulykker der man har vært nødt til å gå fra borde eller havnet i vannet i løpet av noen sekunder. Men vi mennesker må jo helst oppleve et nederlag selv før vi lærer. Jeg ønsker velkommen påbud siden vi ikke er i stand til å innta sunne holdninger. Kanskje har mange år i Marinen påvirket meg etter mange havariøvelser etc. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
amerelium Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Vil ha en fartsgrense for hele landet. Igjen ser vi at regler alltid skal baseres på hva taperene gjør - nok en gjeng med berusede idioter som dreper seg selv i mørket, og dette skal gå ut over alle andre... Kommentar fra moderator: En rekke innlegg flyttet hit ifra 'Båtrelaterte nyheter', det forumet er ikke ment for diskusjon. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ronald Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 To fulle idioter som ... ...nok en gjeng med berusede idioter som dreper seg selv i mørket.. Ikke for å moralisere, men i respekt for den tragiske ulykken og alle det rammer, så synes jeg du - mildt sagt - bør uttrykke deg veldig annerledes! Dessuten konkluderer du vel i tidligste laget, både når det gjelder alkohol og idioti... Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Ronald, jeg er tildels enig - men det bør jaggu snart bli forståelse for oss som sitter igjen og har en _litt_ annen holdning til å færdes på sjøen enn ren idioti... Ja, jeg er klar over at media er flinke til å sette ting på spissen, men av og til skjønner jeg bare ikke hva "føreren" tenkte, om han i det heletatt gjorde det - alkohol eller ikke. Det som er enda mer trist her, er at de som gjør dette ofte klarer å få med seg to-tre i samme slengen - og det...? Har ikke ord... Ironisk nok, overlever en vestlending på havet i 4 døgn - alene! To eller tre i RIB innaskjærs stryker med... Hva i alle dager er det som skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 (redigert) Ronald, jeg er tildels enig - men det bør jaggu snart bli forståelse for oss som sitter igjen og har en _litt_ annen holdning til å færdes ... Hvorfor bare 'tildels' enig? Mener du at det er (delvis) greit å uttrykke seg sånn før man egentlig vet omtrent noe som helst? Og hvilken mangel på forståelse er det du (og kanskje også jeg?) ikke har fått i denne sammenheng? Redigert 13.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 (redigert) DelCasa,det som skjer er ALT for mye FART i nærhet av land\grunner o.l. Om det er alkohol med i bildet er forsåvidt ikke så interessant syntes jeg, da det ikke er en unskyldning for om man oppfører seg dumt, være seg på land eller til vanns. Det som er en kjennsgjerning er at i begge disse tilfellene i siste par døgn i Tjøme\Tønsberg området så har personene ombord desverre ikke hatt på redningsvester. Hvorvidt noen av de forulykkede hadde overlevd dersom de hadde på redningsvester er vel tilstede, det hadde uansett forenklet redningsarbeidet betraktelig. Uansett hvem som har skyld osv, så er dette fryktelig trist, og vi bør lære noe av dette alle sammen, la oss ta på vestene når vi er ute å seiler\kjører båt være seg i 5 eller ørten knop. Vi tar jo på bilbelte når vi kjører bil gjør vi ikke?? Mht alt prat rundt NSSR's forslag om 5knop 100 meter fra land, fint det, men mener selv at den opprinnelige regelen som har vært standard i indre Oslofjord; 5 knop 150 meter fra land bør innføres nedover Sørlandet også. Jeg syntes også at Asker og Bærum's regel om Max 15knop innaskjærs også er fornuftig. Skal man kjøre fort 30-40-50 knop etc, så må man vente til man er utaskjærs. Mvh Champagne Redigert 13.Juli.2011 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Det er ikke annet en tragisk når ting som dette skjer. Unge personer i sine beste leveår skal ende sine liv på en slik tragisk og unødvendig måte. Sitter her oppe i det høye nord og registrerer den ene ulykken etter den andre hvor hurtigående båter går på land år etter år hver sommer, med tragiske utfall. Kan ikke fatte og begripe at enkelte tør å ferdes med den farten som i enkelte tilfeller benyttes i mørket om natten, som dere i Sør- Norge har om sommeren. Det ferdes fort på havet her oppe også, men vi har dagslys hele døgnet, og således ikke noe problemer med å se staker og skjær. Nå blir det vel til at det sette nye grenser for fart som skal gjelde for hele landet, og således påprakkes oss her oppe i nord som har helt andre forhold en der hvor ulykkene hovedsakelig skjer. Nei, det eneste som virkelig hjelper er en totel holdningsendring blant enkelte. Det hele er svært tragisk og tenker på de etterlatte som blir sittende igjen etter slike unødvendige ulykker. Kjør forsiktig og hensynsfult, og ha en trivelig båtsesong. Mvh. Ellida Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 (redigert) Løfter denne igjen etter nattens tragiske episode ved Tjøme ! Sjønner at et påbud ville være vanskelig å håndheve, men om man ferdes i plan om natta, burde det være påbudt uannsett, eller ? Om dagen også, for den saks skyld..! Men de siste dagers episoder skjedde på natta, så kanskje starte der ? Redigert 13.Juli.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Her oppe i nord er det lyst når vi kjører båt sommertid. Har prøvd noen ganger å navigere i mørket, og det er en spesiell opplevelse. På dagtid speider jeg alltid etter hindringer i havet, natterstid er faren høvelig stor for å kjøre på noe. Fartsbegrensninger om natta nær land hadde kanskje vært noe? Og ja, vi bruker alltid vest.. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Ikke for å moralisere, men i respekt for den tragiske ulykken og alle det rammer, så synes jeg du - mildt sagt - bør uttrykke deg veldig annerledes! Dessuten konkluderer du vel i tidligste laget, både når det gjelder alkohol og idioti... I begge disse tilfellene dreier det seg om RIBer (som ikke stikker dypt i vannet), og høy hastighet om natten. I ingen av tilfellene har der vært mørkt. Når en klarer å bomme på vannet i disse forholdene er man i besittelse av null dømmekraft, enden påga ekstern påvikning, eller av natur. Dette gjelder SÆRLIG i første ulykken, der den forulykkede båten har blitt styr på insiden av en større båt, UNDER fortøyningene. Dette er idioti på høyt nivå. Og når dette i ettertid skal gå utover alle andre som vet å oppføre seg på sjøen, så irriterer dette meg, ja. ...jeg husker debatten om obligatorisk båtførerbevis, som oppsto etter et nek av en politiker på sørlandet klarte på parkere båten sin 10 meter opp på land, kl 01:30 om natten. Han inrømmet alkohol, men ikke å ha kjørt for fort. 10 meter på land. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Dette gjelder SÆRLIG i første ulykken, der den forulykkede båten har blitt styr på insiden av en større båt, UNDER fortøyningene. Vrøvl. Windyen ligger fortøyd på tvers av Vestfolds mest trafikkerte sund. Med hekken mot land og baugen mot bøye. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 xx xxx xxx xxxxxxxxx xxxx xx xxxx xxxxx xxxxx xx xxxxx xxx xxxx xxx xxxxxxxxx xx xxxxx xxxxx xxxx xx xx xxxxxxx x xxxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxx xxxxx xx xxx xxx xx xxx x xxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxx xx xxx xxxx xxx xxx xxx xxx xxxxxxxx xxx xxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxx xxx xx xxx xxxx xxx xx xxxxxxxx xx xxxxxxx xxx xxxxxxxxx x xxxxxxx xxxxxKommentar fra moderator: Moderator ønsker ingen 'morsomheter' rundt temaet for denne tråden, 5 mennesker er sannsynligvis omkommet og medlemmer på forumet kan ha bånd til dem. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Vi er vel alle enige om at det ville vært langt flere drukningsulykker dersom vi alle hadde brukt flyteplagg eller helst redningsvest. Derimot tror jeg ikke påbud og lovreguleringer vil hjelpe særlig. Det som hjelper mest er informasjon/opplæring og "inn med morsmelka" type lærdom som hjelper best. Hvis far aldri bruker vest kan du være sikker på at junior ikke bruker vest når han vokser opp...Sådan far sådan sønn. Etter de 3 siste dagers forferdelige ulykker og JEG fått NYE holdninger. Heretter skal vesten av type selvutløsende være på. Kanskje jeg dropper den i 5 knop tusling mellom holmer å skjær i penværet, men ved bevegelse på dekk/dollbord, ved fart, og ved ilandstiging alene skal den heretter være på, for ikke å snakke om ferd og navigering i mørke (som jeg syntes er kjempegøy) Selv i 5 kops tusling i knallvær med flatt hav skal den henge ved styreposisjon, noe den ikke har gjort før. Men påbud kan vi bare glemme. Jeg vil ha VALG, jeg vil bestemme SELV om jeg skal ha vest eller ikke. Jeg har drevet med mye risikosport igjennom årene som Roadracing, Rally, Kiting osv, og jeg VET det kan være farlig på samme måte som enhver idiot VET at det kan være farlig å ikke bruke vest edru eller ei. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Chaos, En forskjell mellom båt og de andre morsomme hobbyene dine. Om ulykken er ute og du slås bevisstløs så drukner du pga bevisstløsheten. På land er ikke bevisstløshet livstruende. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 tbk, tror de aller fleste kommuner i sør har farsbegrensning på 5 knop 50/100m i fra land i sommersesongen så de som ( tragisk nok) kjører seg i hjel på land bryter allerede loven. videre komplisering av loverket synest unødvendig. Bruker selv vest i mørket og åpen båt, man trenger ikke påbud eller være rakettforsker for å finne dette fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Chaos, En forskjell mellom båt og de andre morsomme hobbyene dine. Om ulykken er ute og du slås bevisstløs så drukner du pga bevisstløsheten. På land er ikke bevisstløshet livstruende. Det har du rett i, men jeg ville vise at jeg har VALGT å utsette meg for risiko, og er risikoen bevist i valgene jeg har tatt. Det tror jeg også folk som drukner uten vest er også, men tenker "det skjer ikke meg" og det er de holdningene vi må gjøre noe med. Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
EIRINA Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Jeg trodde at folk hadde snakket med hverandre i går i hverfall hatt det i bakhode at to personer forulykket noen timer før. Så setter voksne såkalte ansvarsfulle mennesker seg i en rib og gjør akkurat det samme, stor fart og så bråstopp. Hele settingen er bare så innmari tragisk og leit ja det kan vel nesten ikke forklares hvordan slik kan skje. Det er bare forferdelig leit med tanke på familien og venner. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 I følge TV2 var det bare den overlevende fra nattens ulykke som hadde på seg redningsvest. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
quantumduck Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Jegdet standard å gå 8-tall. Opp mot vinden øyeblikkelig for å vinne høyde, slå, styr mot mobs le side, samtidig som tau/redningsbøye ble slept bak. Vende rundt MOB og la forseilet stå, altså legge bi. Dra inn mob på le side, han blir nå fanget i tauet. Slik har jeg lært opp mannskapet, er det noen som mener ISAFs løsning er bedre? ta opp mob i le ved grov sjø har jeg lærert kan være fatalt, høres logisk ut, men aldri prøvd, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Uansett om en tar 8-tallet eller sirkelen bør en være oppmerksom på faktorer som personens kroppsform / tyngde. Moderne båter er nokså glatte langs båtsiden og MOB kan lett forsvinne under båten. Om en velger LO/LE side av båten er mye avhengig av bølger som treffer båten. Forsøk aldri å ta en person opp akterut i bølger da hekken kan slå personen ihjel. Teori er en ting og virkeligheten som oftest noe annet med mange faktorer som spiller inn. Gjør en test ved å ta to 25 liters vindunker (mal litt rødt på bunnen av den som skal flyte opp). Fyll den ene med 3/4 ++ liter vann og surr disse sammen - tut mot tut - slik at den som skal vises så vidt stikker opp av sjøen. Hiv ut og forsøk å få denne opp igjen. Gjerne i bølger. Bruk slynge og det dere har - gjerne fender med line og litt vekt - for å fange opp dunkene (personen). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Auskar Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Har de siste åra hatt med vest uten å bruke den. Her er ingen eldre i området som har brukt vest i båter eller bruker vester nå til vanlig. Ser noen yngre barn, tenåringer bruker vest. Selvfølgelig er vest en sikkerhet, har selv falt i sjøen flere ganger. Men også vest kan være en falsk sikkerhet. Jeg mener at man uansett bør respenktere fart og forhold som mørke og / eller grov sjø. Jeg er lommekjent her i området, men kunne aldri tenkt meg å kjøre i større hastigheter om natta med en hurtiggående båt - både lukket og i særdeleshet åpen båt. Selv ikke i en flere km bred fjord, her finnes stokker som rekker i sjøen, tau, tang, paller og alskens skitt og lort. I tillegg kan man støte på andre med hurtiggående båter uten lyssignaler. Ikke hører man noe, og ikke ser man noe før man støtter på ett skjær, annen båt, eller rask og lort som kan ligge drivende i sjøen og som er umulig å se i mørket. Kan være vanskelig nok å se en stokk som ligger dypt i sjøen på lyse dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.