Sydvesten Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Vest i båt som ikke brukes og sikkerhetsbelte i bil som ikke brukes er vel i grunnen en og samme sak... Forundrer meg ikke om en del her som ikke bruker vest heller ikke hadde brukt sikkerbestehelte om det ikke fordi det var påbudt og en blir "bøtelagt" om en ikke bruker det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
S/Y Emma Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Denne flytevestdebatten er omtrent like lite nyansert som promilledebatten. Det er skilnad på båtar (og folk)! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Alternes.. Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Ja vest er jeg helt enig i at bør befinne seg på de ombord og ikke gjemt under benker osv, spesielt her i fjorden i munningen ved vefsna når stigende vann møter en torden bølge av vann fra elva så skapes det ekstremt farlige brytninger! bølgende her kan bli på 3-4 m høge og står loddrett opp!! livsfarlig!! mange folk som har møtt sin skaper i denne elva. ramler du uti her med vest kan du muligens berge deg om du ikke blir sugd ned av de mange malstrømmene, uten er du så godt som død!!! Bruk Vest Alltid! OG spesiellt om dere skulle finne på å ta turen hit! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Auskar Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Vest i båt som ikke brukes og sikkerhetsbelte i bil som ikke brukes er vel i grunnen en og samme sak... Forundrer meg ikke om en del her som ikke bruker vest heller ikke hadde brukt sikkerbestehelte om det ikke fordi det var påbudt og en blir "bøtelagt" om en ikke bruker det... Meget mulig det er det samme i ditt hode men det er ikke det samme for meg. Jeg er mot påbud angående bruk av flyte/redningsvest... Fordi det gir en aksept for å kjøre villmann eller utøve dårlig sjømannskap. Det å kjøre hurtiggående båt i trange farvann i mørke er en risikosport. Man kunne like godt trekke en mørk hette over hode også på dagstid. Å kjøre hurtiggående båt i mørket er altså ikke det lureste man foretar seg, med eller uten redningsvest. Å ha redningsvest liggende i båten blir noe annet - en båt kan springe lekk utpå fjorden, og de fleste har tid til å da få på seg vesten. Hvis ikke mener jeg de ikke har noe i båt å gjøre - eventuelt ha med seg ledsagere. Man kan like gjerne kjøre rett i det bratteste fjellheng i mørket. Redningsvest hjelper da lite hvis en ikke blir liggende i sjøen etter en slik hending. Man får begynne med å respektere fart, forhold som dag/natt, hvor kjent en virkelig er i området og at båtfører har ansvar for andre i båten. Ikke minst gjelder det også bruk av alkohol. Var en nylig undersøkelse der båteiere fra nord-Norge sjeldent brukte alkohol i sammenheng med bruk av båt, og veldig få syntes dette hørte sammen. Mange flere fra de sørlige trakter mente alkohol sammen med båt var akseptabelt. Så du skal slippe å forundre deg - jeg bruker bilbelte..... Men er vel mye annet å forundre seg over for de som heftes ved slikt. Vær sitt ansvar bevist som båtfører, ha med redningsvester for alle, og forlang gjerne at barn og de som er svømmeudyktige bruker dette. Men ikke la redningsvest bli en redningsplanke for bruk av alkohol, høy fart og/eller kjøring i mørket, gjerne i trange ukjente farvann. Frem til dette skjer vil det skje ulykker både med og uten redningsvest. Redigert 14.Juli.2011 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Ble overrasket da jeg så nyhetene i går. Det var jo nesten ingen som brukte vest i det innslaget. Var vel utenfor Tønsberg. Her oppe er det skjeldent å se båtførere uten vest( i åpen båt). Ungene mine ville garantert latt meg høre det dersom vesten var av. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Jeg er mot påbud angående bruk av flyte/redningsvest... Fordi det gir en aksept for å kjøre villmann eller utøve dårlig sjømannskap. ... Man kan like gjerne kjøre rett i det bratteste fjellheng i mørket. Redningsvest hjelper da lite hvis en ikke blir liggende i sjøen etter en slik hending. ... Så du skal slippe å forundre deg - jeg bruker bilbelte..... Men er vel mye annet å forundre seg over for de som heftes ved slikt. ... Ja jeg undres virkelig, du bruker bilbelte for å legitimere fyllekjøring og brudd på fartsgrenser da antar jeg? Nei, dette var et særdeles dumt innlegg synes jeg. Jeg er ikke sikker på om jeg er helt for et vest-påbud for alle jeg heller, men ansvarsfraskrivelses-argumentet ditt tror jeg rett og slett er helt på jordet. Kjører folk mer gris pga. bilbeltepåbud? Kjører mc-førere mer uansvarlig pga. hjelmpåbud? Nei. Tror de fleste forstår at dette er sikkerhetstiltak som fungerer, og det er bruk av vest også. Redigert 14.Juli.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Forsøk aldri å ta en person opp akterut i bølger da hekken kan slå personen ihjel. Teori er en ting og virkeligheten som oftest noe annet med mange faktorer som spiller inn. Gjør en test ved å ta to 25 liters vindunker (mal litt rødt på bunnen av den som skal flyte opp). Fyll den ene med 3/4 ++ liter vann og surr disse sammen - tut mot tut - slik at den som skal vises så vidt stikker opp av sjøen. Hiv ut og forsøk å få denne opp igjen. Gjerne i bølger. Bruk slynge og det dere har - gjerne fender med line og litt vekt - for å fange opp dunkene (personen). Har alltid tenkt på min åpne hekk som en stor fordel v. mob., men ikke i grov sjø skjønner jeg. Godt poeng som jeg håper jeg ikke får bruk for. Slutter meg til oppfordringen om å øve på dette. Ta gjerne en manøver under nattseilas også, vel så viktig som å øve til man klarer en perfekt manøver (dét tror jeg krever lang tid), er det å erkjenne at man må bruke sele om natta, og det kan man oppnå greit nå man opplever å ikke finne igjen markøren ... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Ble overrasket da jeg så nyhetene i går. Det var jo nesten ingen som brukte vest i det innslaget. Var vel utenfor Tønsberg. Det er vel ikke uvanlig at det er uvanlige mange som satser på at treskallen holder dem flytende... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hekksjø Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Jeg kjente en skadekirurg engang. Han sa: "Når vi skal operere folk som kommer inn etter trafikkulykker, synes vi det er en kjempefordel dersom de har brukt bilbelte - for da klarer vi nesten alltid å få reparert dem." Den erfarne redningsskøyteskipperen sa på TV igår: "Hvis folk bare ville ha på seg redningsvest - for da klarer vi nesten alltid finne dem." Og en annen ting: Påbud om bruk av bilbelter fører til at endel misforståtte tøffinger som synes det er pysete å bruke belte, likevel gir seg til å bruke det - for da kan de skylde på at det er påbudt. Kanskje et påbud om å ha redningsvesten på seg kan virke på samme måten på iallfall endel personer. Motto: Vær gjerne tøff ved å være modig og dristig - men det funker ikke like godt å være dumdristig. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
puddingen Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Merkelig diskusjon dette her... Påbud eller ikke, vesten redder liv !! Og om den er på ved et uhell, og er det fatalt, så sparer man store ressurser ved søk etter omkommede som kanskje ellers aldri ville bli funnet.. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 og, om mørke og slikt: soloppgang her i indre Skagerrak cirka 50°N 010°E er for tida cirka halv fem; mørkest er det omtrent 01.20 mens vi har sommertid. Så fullt dagslys er det ikke, men slett ikke mørkt, når klokka er fire. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
puddingen Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Salt: Nemlig ! så da kan vi utelukke det også... Bruk nå for guds skyld vest, kjør forsvarlig, og ha en god og sikker sommer på vannet alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Har tenkt mye på det der med vest de siste dagene. Gutta på 5 og 10 er flinke nå - vesten er på fra de står opp til de skal legge seg. De ligger også i bilen slik at de kan taes på med en gang. Jeg legger vestene i trappen opp fra salongen på kvelden, og de tar den på med engang. De er helt ok med det. Jeg har også vest på når vi er underveis. Men har tenkt på at mye kan skje i havn også, så om det ikke er folk rundt meg når jeg driver med et eller annet ombord på dekk, så har jeg nå tenkt at det er lurt med vest. Da blir jeg ihvertfall funnet om jeg faller og trenger hjelp. Flere jeg har snakket med har tenkt det samme. Det ble også nevnt over at "bevisstløshet på land ikke er livstruende". Kan treffe mye rart om jeg faller ned av båten... Håper inderlig at de finner Burud med tanke på de pårørende. hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
puddingen Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Bifalles sterkt..! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Hvis man tenker seg litt om.. Familie, redningstjeneste, sykehus.. Hva gjør det å bruke vest for å minske belastningen for disse?? Ett felles løft er på plass her!! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Jepp ! tkb..! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 tkb: nettopp! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
millisivert Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Nå er det vel relativt få som ikke mener det er lurt å bruke vest, det som diskusjonen bør deie seg om er om det er statens oppgave å forby allt som er dumt og å påby allt som er lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jeg lager en meningsmåling her, så ser vi hva forumet svarer om et eventuelt påbud om å bruke vest i hurtiggående båter ! Vanskelig å opprettholde kontroll på dette, men vil vi ha påbudet ? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Tror det vil ha mer for seg å innføre fartgrense når der er mørkt... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ingar Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Hva med redningsvest kontra flyte/seilervest? Skal en bevisstløs person (som jeg skjønner var situasjonen i de siste ulykkene) overleve må man vel bruke redningsvest? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 [...]Skal en bevisstløs person[...]overleve må man vel bruke redningsvest? Om ikke det at han flyter (om enn med ansiktet under vann) i en svømmevest er nok til at noen i nærheten får trekt han på land i løpet av 2 minutter, istedenfor at dykkerene til brannvesenet komme på land med han etter 45 minutter. Eller om han kommer til seg selv med lungene halvfulle av vann og med full panikk etter 10 sekunder, så har du bedre sjangse om det skjer i en svømmevest i overflaten enn på 4 meters dyp. Det blir som i bilen: selv om 6-punktsele er best, så hjelper selv ett sånnt idiotisk magebelte som man finner i midten av baksetet ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Jo, flytevest er selvsagt langt bedre en ingenting. Det har vært mye kritikk ifm disse ulykkene at ingen hadde flytevest, men slik jeg kan forstå er det ikke sikkert at utfallet hadde blitt noe annet om de hadde hatt det. (Selv om det selvsagt ikke er noe argument for ikke å bruke vest) Dilemmaet er at om påbudet hadde krevd redningsvest ville sannsynligvis enda færre bruke vest.... Sitér dette innlegget Link to post
AbsoluTT Ninja Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Såvidt jeg vet og har sett, får man bare de svæææære redningsvestene,som man omtrent ikke kan bevege seg i. Har man fått nye, som blåser seg opp når man kommer i kontakt med vann? tenker IKKE på flytevest/seilervest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.