Jump to content

Konvertere til el winch for storseilfall.

avmønstret5

Recommended Posts

Har stor glede av mitt elektriske vinsjhåndtak,gadd ofte ikke slite med et blytungt storseilfall.Etter at det elektriske håndtaket kom ombord seiler jeg mer i stedet for å bruke motor.

enkelt å heise en person opp i masta også hvis nødvendig,har også brukt det på ankervinsjen da den sa takk for seg,30 kg Bruce og 50 meter kjetting gikk greit opp.

sjekk: Finnkode: 29023065

Ville vurdert å finne ut hvorfor det er så tungt å dra opp storseilet på en 39 foter. Har du kulelager vogner i mastesporet ? Har selv en 44 fots seilbåt og jeg heiser realtivt enkelt opp storseilet alene ved at jeg ståt fremme på masten og drar for hånd. Har satt på en enkel cleat på masten som jeg fester fallet i for detter og etterstramme på winchen i cockpit. Fungerer veldig bra. Litt teflonspray i mastesporet gjør også underverker.

• 2 uker senere...

Ville vurdert å finne ut hvorfor det er så tungt å dra opp storseilet på en 39 foter. Har du kulelager vogner i mastesporet ? Har selv en 44 fots seilbåt og jeg heiser realtivt enkelt opp storseilet alene ved at jeg ståt fremme på masten og drar for hånd. Har satt på en enkel cleat på masten som jeg fester fallet i for detter og etterstramme på winchen i cockpit. Fungerer veldig bra. Litt teflonspray i mastesporet gjør også underverker.

Jeg har et laminat fullspilet storseil som heises fra cockpit, og det er ikke så lett, men jeg klarer å dra det opp. Det er vel mest slik denne type krafttak ikke er særlig motiverende.

Jeg har imidlertid bestilt el.winsjhåndak (type: se Catalina)fra Statene og venter med spenning. Det kommer på mellom 4 og 5t m/frakt. Var også på Finn (forhandlere), der tok en 7000,- og den andre 11000-12000 minus frakt.

Norske forhandlere tar i så det holder..motto: handle utaskjærs.

El. vinsj gjør det lettere, men jeg gjør som Fetter Klodrik og heiser storseilet for hånd ved masten (uten vinsj). Det er mye tyngre og mer langtekkelig å heise fra cockpit. Med kulelagervogner er seilet oppe på sekunder, og vinsjer kun den siste meteren eller to på fallvinsjen i cockpit.

Heller lite, men lekkert laget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...