avmønstret5 Startet 11.Juli.2011 Del på Facebook Startet 11.Juli.2011 Jeg vurderer å skaffe en motor, alt. el. winchsveiv ,til min fallwinch. Har fullspilet storseil samt senkekjølen på denne winchen, og vi blir ikke yngre. Noen med erfaring med å elektrisifere manuell winch og/eller med el.winchsveiv? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Har stor glede av mitt elektriske vinsjhåndtak,gadd ofte ikke slite med et blytungt storseilfall.Etter at det elektriske håndtaket kom ombord seiler jeg mer i stedet for å bruke motor. enkelt å heise en person opp i masta også hvis nødvendig,har også brukt det på ankervinsjen da den sa takk for seg,30 kg Bruce og 50 meter kjetting gikk greit opp. sjekk: Finnkode: 29023065 Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hva med denne: http://www.thecranker.com/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Med vind Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Jeg ser for meg en 12v el. kontakt ute, skjøteledning og en 12 volts drill. Drill med variabel fart, og stillbart moment. Blir lettere, billigere og gir mer kraft lengre? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Takk for gode tips, men det virker som det er ulike typer el.sveiver--hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Jeg har ikke peil på seil, men en god batteridrill vil jeg tro kan være kjekk og ha i båten til andre formål også. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Fetter Klodrik Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Ville vurdert å finne ut hvorfor det er så tungt å dra opp storseilet på en 39 foter. Har du kulelager vogner i mastesporet ? Har selv en 44 fots seilbåt og jeg heiser realtivt enkelt opp storseilet alene ved at jeg ståt fremme på masten og drar for hånd. Har satt på en enkel cleat på masten som jeg fester fallet i for detter og etterstramme på winchen i cockpit. Fungerer veldig bra. Litt teflonspray i mastesporet gjør også underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Jeg har en elektrisk vinsj på hyttetaket som jeg bruker mye, er absolutt verdt investeringen. Det finnes vel ombygningssett til de fleste vinsjer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tuffff Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Det stod en artikkel i Seilas for et par år siden hvor det var en som hadde konvertert vinsjene med vinduspussermotorer fra et huggeri. Funket i følge eget utsagn utmerket. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Ville vurdert å finne ut hvorfor det er så tungt å dra opp storseilet på en 39 foter. Har du kulelager vogner i mastesporet ? Har selv en 44 fots seilbåt og jeg heiser realtivt enkelt opp storseilet alene ved at jeg ståt fremme på masten og drar for hånd. Har satt på en enkel cleat på masten som jeg fester fallet i for detter og etterstramme på winchen i cockpit. Fungerer veldig bra. Litt teflonspray i mastesporet gjør også underverker. Jeg har et laminat fullspilet storseil som heises fra cockpit, og det er ikke så lett, men jeg klarer å dra det opp. Det er vel mest slik denne type krafttak ikke er særlig motiverende. Jeg har imidlertid bestilt el.winsjhåndak (type: se Catalina)fra Statene og venter med spenning. Det kommer på mellom 4 og 5t m/frakt. Var også på Finn (forhandlere), der tok en 7000,- og den andre 11000-12000 minus frakt. Norske forhandlere tar i så det holder..motto: handle utaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 El. vinsj gjør det lettere, men jeg gjør som Fetter Klodrik og heiser storseilet for hånd ved masten (uten vinsj). Det er mye tyngre og mer langtekkelig å heise fra cockpit. Med kulelagervogner er seilet oppe på sekunder, og vinsjer kun den siste meteren eller to på fallvinsjen i cockpit. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Jeg ser det er en mulighet for å gjøre det lettere, men jeg har også en senkekjøl som betjenes med fallvinsja, og den er også nokså tung, selv om jeg ikke bruken kjølen mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.