Jump to content

Sleipner baugpropell - kutter etter 20 sekunder


thov

Recommended Posts

Jeg har en Sleipner SP 75 fra 2005. Jeg har byttet relè en gang da den gikk ned på "halv fart" etter noen sekunder, men stort sett har den gjort jobben, den brukes jo ikke så lenge av gangen.

På denne ferien i Danmark har det blitt en del leting etter plass i krokene og den er blitt benyttet noe mer.

Nå kom de gamle tendensene tilbake; Etter ca. 20 sekunder mister den mesteparten av kraften og kjører jeg den fortsatt, stopper den helt. Etter et par minutter er den klar igjen og gir meg nye ca. 15 sekunder før den "dør" igjen. Sånn fortsetter det.

Har sjekket spenningen - eget batteri i baugen tilkoblet startbatteriet med 50 kvadrat kabel og 90 kvadrat fra dette batteriet til trusteren (ca. 1,5 meter). Den blir heller ikke noe spesielt varm.

Noen tips om hvor jeg bør lete?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke veldig peiling, men jeg har båtvenner med peiling på baugpropeller og bruk av denne. Det de ofte sier når båter kommer inn i trange havner, er at båtførerene bruker baugpropellen for lenge av gangen. Problemet er at dette er en elektromotor som veldig fort går varm da den ikke har kjøling. Korrekt måte å bruke denne på er støtvis og ikke lenge av gangen. 20 sekunder høres lenge ut synes jeg.

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Betyr det at jeg må leve med dette eller går det an å fikse?

Hva gjorde du?

I manualen står det at det skal gå an å kjøre den opp mot 3 minutter.

 

Den maksimale sammenhengende kjøretiden for en elektrisk thruster er ca. 3 min. da vil en føler automatisk skru av motoren når den når en viss varme. Dette må tas i betraktning når en manøver planlegges.

 

Det er jo stor forskjell på 20 sekunder og 3 minutter.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20 sekunder er lenge. Trustren bruker mer enn batteri og dynamo klarer og produsere. Dette er ganske tydelig da den er normal igjen etter noen minutters pause. Da har dynamoen fått tid til og lade batteriet igjen. Ingen ting galt mener nå jeg bortsett fra for mye bruk uten pause.

 

Det er batteri og dynamokapasitet som avgjør hvor lenge den går. Skal du kjøre den i 3 min. må du ha et kraftverk med deg.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel...kjøper ikke helt dette. Når spenningen etter hvert synker går moteren gradvis saktere, det er greit nok. Her går den plutselig ned på "halv fart" - en helt markant overgang.

Jeg forventer ikke at jeg skal kunne kjøre den kontinuerlig i 3 minutter, men noe mer enn 20 sekunder hadde vært greit.

Noen som har formeninger om dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror hegra har kommet med et godt tips til deg.

 

Trusteren skal tåle å bli kjørt mer en 20 sek., ikke noe tvil om det, men har du energi nok på batteriet ditt til å opprettholde spenningen så lenge? Du sier at du har målt spenningen, men har du mål spenningen under en hel belastningsperioden på trusteren når du opplever dette problemet? Tipper spenningen stuper som en stein idet turtallet synker. Det stemmer også med at du får kortere intervaller med full guffe for hver gang det skjer. Etter noen timer med motorgange og lading får du på nytt 20 sekunder.

 

Bare et forslag :smiley:

Link to post
Share on other sites

thov : Her går den plutselig ned på "halv fart" - en helt markant overgang.
Kan være at det er rele mellom trusterbatteri og resten av anlegget. Når spenningen synker stenger releet for å unngå og tømme de øvrige batteriene og da stenges også ladingen til trusterbatteri. Da får du en markant nedgang av effekten som du beskriver. Så snart du stopper trusteren åpner releet igjen og lader trusterbatteri.

Trenger ikke være slik, bare et forslag.

Link to post
Share on other sites

Det holdt med to minutter med motoren på tomgang for å få nye 20 sekunder med full kraft, så en nye markant nedgang til "halv fart". 10 sekunder til med "halv fart" og den gav opp. Ny periode med noen minutters venting - uten motor i gang - og den var i full gang igjen.

Er det ikke noe elektronikk i releet som skal beskytte mot for langvarig bruk tro? Kanskje denne funksjonen er litt for over-ivrig?

Skal sjekke spenning under tyngre belastning litt nøyere senere. Vanligvis holder det lenge med 20 sekunder. Brukte den vanlig i dag og den gjorde jobben.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min baugpropell av samme merke kutter også etter litt bruk, under 20 sek, men jeg har ikke eget batteri forran til denne( står klart til montering) denne baupropellen slår seg av ved 8,5 volt, mål spenningen på baupropellen etter 20 sekunder så tipper jeg du er nede i 8,5 volt der, kansje batteriet ditt er dårlig?? 20 sek er jo sinnsykt lenge å kjøre baupropellen da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe rele mellom batteriene her, de er koblet direkte. Når jeg bruker trusteren er dynamo / startbatteri / trusterbatteri 3 kilder som gir strøm. Det viktigste er vel fete kabler fra nærmeste kilde. Som sagt 90 kvadrat kabler med lengde 1,5 meter.

Link to post
Share on other sites

thov : Er det ikke noe elektronikk i releet som skal beskytte mot for langvarig bruk tro?
Om du har rele eller noe annet var bare et forslag fra min side. Det må du nesten finne ut selv.
thov : Kanskje denne funksjonen er litt for over-ivrig?
Så lenge du kan kjøre den helt til den stopper er det nok ikke tegn på at noe er overivrig. Og kjøre helt til den stopper er uheldig og motoren kan skades.

At den går igjen etter en pause selv om dynamo ikke sviver, skyldes at batteriet tar seg opp igjen selv, men det går nok raskere når dynamo hjelper til.

 

Ja, da var det kommet en del nytt mens jeg knotet på tastaturet, men jeg lar det stå som det er.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min bare stopper, må så trykke på begge knapper og starte den igjen, kan være irriternde når jeg trenge litt ekstra skyv frmme, men er ikke rare vispen til min heller da, bruker stort sett motorene til manurering, da det er mere drag i dem :thumbsup: bruker den stor sett bare når jeg skal bakke inn i båsen i havna hjemme :thumbsup:

hadde 2x 100A batterier når jeg satt ut båten i våres og da gikk spenningen rett ned på 8 volt når jeg kjørte trusteren, mål spenning rett på truster når du kjører den så får du ett svar der tenker jeg

Link to post
Share on other sites

Kan jo bare nevne hva jeg fant i går da jeg fikk et liknende problem med Sleipner hekkthruster 6 hk. Da jeg skulle bruke den ved ankomst hjemmehavna virket den ikke i det hele tatt. Hørte releet klikke ved betjening av joystick. Sjekker thruster for evt. mekanisk problem ved å tørne propellen utenfra. Ingen tauverk etc., alt løp fint. Så testet jeg den igjen og den startet men kjørte nå ujevnt med "store anstrengelser" opp og ned på turtall i begge retningene.

Turtallet altså langtfra konstant som det skal være. Litt kondens etc., i spanterommet var det der den står. Tok en kjapp telefon til Sleipners tekniske ekspert hos hovedavdelingen i morges som anviste kontroll av børstene da børstestøv kombinert med litt fuktig / salt klima kan være en dårlig kombinasjon.

 

Jeg demonterte derfor motoren og tok den i verkstedet for kontroll. Er bare 4 skruer, en plugg samt to hovedstrømstilkoplinger. Det viste seg at alle 8 børstene sto fast uten mulighet til at børstefjærene klarte å trykke de inn mot rotoren. Måtte ta full sjau på alt sammen, demonterte, rengjorde og movet opp slik at de for øyeblikket løper helt fint i "kassettene" sine. Elektrocleaner og 5-56 gjør susen her. Motoren står til gjennomtørking og skal monteres igjen i morra. Forventer at den fungerer da etter hva jeg fant under eksamineringen. Tanken streifet batteriteorien men jeg hadde ikke spesielt tro på dette da alt hadde virket perfekt gjennom halvannen ukes båtferie helt til siste havna.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror Chiefengineer er inne på noe i sitt innlegg. Ofte er det bare batteri som blir byttet fordi det gir litt mer strøm enn et brukt, og blir kanskje også erstattet med et som er litt større enn det gamle. Dermed fungerer alt tilsynelatende som normalt igjen ei tid fremover.

Jeg gikk over startmotoren min og etter det er den ikke til å kjenne igjen. Jeg hadde helt sikkert klart og starte med bare nytt batteri, men hvor lenge det ville vare er ikke godt og si.

Kan godt være børstene på thov sin truster som gir halvering av hastigheten når spenningen synker.

 

Det er jo gjerne slik med strøm at når batteri begynner og bli dårlig så forsterkes andre feil i anlegget ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Det med børstene høres sannsynlig ut i mine ører. En kombinasjon av lavere spenning og litt dårlig kontakt for børstene kan nok forklare den markante reduksjonen på turtall og kraft. Den var såpass brå at jeg lurte på om trusteren hadde dratt inn noe, det var tett med maneter der.

Dette skal jeg nok finne ut av - har fått mye fin info her.

Igjen: takk for at dere tar dere tid til å engasjere dere i andres problemer :flag:

Jeg kommer tilbake med info når jeg har funnet ut av det.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg montert og testet min igjen etter gårdagens børstesjau. Den fungerer prikkfritt igjen så det var et åpenbart behov for service. Dette var en 80/185 motor og man trenger bare en unbrako nr. 8 samt 1 stk. 17 nøkkel (for polskoene) for å demontere motor fra tunnell og ta den ut. Styringen kommer gjennom en plugg med hurtigkopling. Litt vrien adkomst hos meg men det gikk stort sett svært bra.

Link to post
Share on other sites

Komodo : Er egentlig børstene særlig sannsynlig årsak sålenge den fungerer prikkfritt de første 20 sekundene
Tja, jeg vet ikke, men tenkte omtrent slik thov selv gjør:
En kombinasjon av lavere spenning og litt dårlig kontakt for børstene kan nok forklare den markante reduksjonen på turtall og kraft.
Flott at at det ordnet seg for Chiefengineer :thumbsup: Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verdt å MERKE SEG er at Chiefengineer sin thruster ikke startet før han turnet den. Det er et typisk kontakt-symptom mellom børster og slepering. Thov sitt problem er at den MISTER EFFEKT, men den starter. Sjekk spenningsfallet ditt før du begynner å skru du, Thov. Thrusteren din skal være jævlig sliten hvis børstene er så dårlig at de mister kontakt under gange og det er sjelden at man da får drift i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

kimosabi : Verdt å MERKE SEG er at Chiefengineer sin thruster ikke startet før han turnet den.
Fikk med at det var forskjell på feilsymtonene ja.
thov : Den var såpass brå at jeg lurte på om trusteren hadde dratt inn noe, det var tett med maneter der.
Den fikk jeg ikke med meg, så hvis dette bare var et engangstilfelle kan vel dette være en mulig forklaring
kimosabi : Sjekk spenningsfallet ditt før du begynner å skru du, Thov.
.Er helt med på den hvis det dreier seg om fallet mellom batteri og truster. Men jeg hadde store problemer med å registrere dette under belastning av startmotoren hos meg. Det ble bare noen hoppende tall som vekslet så fort at det ble uleselig. Kan selvfølgelig skyldes dårlig instrument eller at jeg har lite erfaring med slik måling. Den totale spenningen var nede i rundt 8 volt, men selv det var vanskelig nok og registrere.
Link to post
Share on other sites

Det skader selvfølgelig ikke å sjekke begge deler men det letteste er å dra frem multimeter. Ser det bra ut da så er det pipesettet neste. Var bare det at Chiefengineer og Thov beskrev forskjellige symptomer og på de symptomene er det forskjellige feilkilder som kan være årsak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...