Jump to content

Mercury 40HK 4 syl 94mod - brukbar veivaksel?


Coasthunter430

Recommended Posts

Hei

 

Første innlegg på baatplassen :thumbsup: Har surfet mye blant tråder og funnet god hjelp. Nå derimot, må jeg nok legge inn et innlegg selv.

 

Bakgrunnshistorie som andre kanskje kan dra nytte av:

 

Saken er den at min 40HK mercury (4 syl) 94 modell sa takk for seg på en båttur i sommer. Motoren ble bare stående å ruse uansett posisjon på fjernkontroll. Ei heller kjølevann. Ingen lyder ingenting som skulle tyde på at noe som helst var galt.

 

Etter at jeg fikk den på land, så kunne jeg konstantere at gir virker som det skal (løsnet undervannshus så jeg fikk en liten titt). Men propellen gikk ikke rundt uavhengig hvilket gir motoren stod i. Så jeg antok at drivakselen ikke fulgte rundt med veiven her :headbang:

 

Etter å ha demontert hele powerheaden ser jeg at det ikke er så rart at drivakselen ikke går rundt. Alle splines i veiven er korrodert vekk. Det er ikke antydning til tenner igjen. Bare noe som ligner oljesand. Drivaksel har dessuten fått "litt" juling også, men er intakt.

 

Nå har jeg endelig fått tak i en brukt veiv aksel som jeg har fått skrudd av stemplene på. Har en veldig god avtale med selgeren

at jeg skal få se på den før jeg bestemmer meg.

 

Det første jeg la merke til er at i feste for stempel nr 1 (1 fra toppen) er det noen riper som kan kjennes med neglen. De går ikke over hele området nålelagrene dekker. Kommer jeg rundt denne? På bildet nedenfor er de lokalisert øverst til høyre på feste.

 

riper_pos_1.jpg

 

Det andre jeg reagerte på er feste for stempel nr 3. Her vet jeg ikke helt hva som har skjedd. Man skulle tro at stempel rodden hadde klemt rundt festet mens den har dreid rundt. Jeg vet ikke forhistorien til denne veiven. Noe har ihvertfall skjedd. Er det smøring som er problemet her? Stemplene derimot er helt fine. Men de kan være byttet. Synes ikke at det er noen utpreget blåfarge på hverken roder eller lager som skulle tyde varmgang. Men jeg er ingen ekspert på dette :confused:

 

riper_pos3.jpg

 

 

Har også lagt ved bilder av noen nålelager fra feste 3. De ser ikke bra ut for å si det mildt.Jeg er ikke helt sikker, men lurer på om det er rustangrep de har vært ute for. Disse merkene har også nålelagrene til feste nr 2.

 

lager_pos3.jpg

 

Er det brukendes dette her? Har ingen erfaring med veiv og nålelager. Men jeg kjenner en liten uggen følelse over sommerens båtliv :nonod:

 

Roger

Link to post

Rådelager på #3 tappen er skjært. Er vanskelig å se hvor dype spora er men det ser ikke bra ut. Eneste muligheten du har er å kontrollmåle og evt. vite hvilke lagerstørrelser du har å gå på og hvor mye du kan slipe. #1 tappen kan slipes litt pent så er du igang igjen. Men i utgangspunktet så er veiva skrot. Det trenger ikke bli så fryktlig mye varmgang selv om du har et skjært nålelager. Er mye som spiller inn på en 2-takt.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post

Har motoren noen gang vært under vann ?

 

Råde #1 kan antagelig gå greit med litt lett sliping med fint smergel papir ( og NYTT rådelager ),MEN bærelagret ER ferdig ...

Lagerflater kan bygge opp igjen, kan sikkert også settes inn nye splines men det er IKKE økonomisk forsvarlig.

Veiva er papirvekt, beklager :sad:

Har selv fått ei 2-takts veiv restaurert, men det var IKKE billig.... eneste grunnen til at det ble gjort var tilgjengeligheten på ei erstatnings veiv er "litt" vanskelig ....

 

Men sett ifra en annen side så burde det være lett å finne ei passende vei da Mecury har hatt denne motoren ( 44 cubic tommer ) på markedet side 60 tallet, de eldste veivene passer ikke men ei veiv ifra en litt nyere ADI motor burde kunne skaffes.

 

Hvordan har det gått med rådene da ??, med skade på veiv er det ofte skade på rådene også ..

 

 

OBS pass på å rengjør blokka meget godt, sjekk også slangene OG enveis ventilene som sitter i koblingene på styrbord side av motoren ...

( disse slangene og enveis ventilene ER smøre systemet på motoren, disse fordeler den 2-takt olja som blir liggende inne i motoren opp til bærelagrene )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Hei takker for råd. Jeg vet ikke om denne veiven har vært på en motor som har vært under. Men nå skal det sies at jeg ser vannmerker (iallefall i henhold til mercury manualen) på stempelroddene.

 

Så litt nærmere på pos 3 på veiven. Det ser ut som hele nålelageret har gått i lås og bare blitt skurt rundt. Fargen på metallet er "nyfrest" og fin". Hehe :rolleyes: Stempel rodden pos 3 har tilsvarende kraftig avtrykk etter nålelagrene. Legger til at alle stemplene på denne veiven er i orden.

 

Slanger og enveis ventiler på min egen blokk er sjekket og inntakt. Har riktignok ikke fått demontert stemplene her enda. Men jeg regner med at alt her skal være mer eller mindre i orden. Men som du sier Arne, nedre kulelager på veiven er det mye slakk i. Så der har jeg bestilt ett nytt.

 

Arne, jeg har surfet litt på boats.net på 4 sylindre motorer for å finne ut hvilke veiver som har samme PN som min. Ser at både 45HK og 50HK 4 syl har en veivaksel med PN 9075 (min er 9758A 2). Har du noe kjennskap til disse to i forhold til hverandre? Jeg har kanskje en mulighet til å kikke på en slik. De har jo ulikt partnummer så noe må det jo være.

 

En annen ting jeg skulle likt å visst gjenbruk av nålelagrene. Mange har fortalt meg at jeg må bruke de nålelagrene som hører med til veiven grunnet samme slitasje.

Men er det greit å bruke mine egne stempelrodder? Eller må jeg bruke tilhørende stempelrodder på nybrukt veiv også?

 

Er det krise å ta egne nålelagre over på en annen veiv dersom de har OK tilstand?

Link to post
  • 10 måneder senere...

Ja nå er motoren tilbake på båten og har tilsammen fått totalt 10 timer kjøring med maks turtall på ca 2500-3000 omdr, ekstra oljeblanding og greier
:clap:

 

Men det skal sies at den veiven jeg valgte å jobbe med tilslutt måtte slipes før den kunne settes i. Godt innenfor alle toleranser riktignok, men er meget spent hvor lenge dette her holder. Ingen ulyder enda.

 

So far, everybody is happy
:thumbsup:
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...