henboe Startet 26.November.2004 Del på Facebook Startet 26.November.2004 Hei. Jeg har et volvo 280 drev pr idag, med utveksling på 1,61.1 og en V8 diesel motor.. har kommet over et vp duopropp undervannshus som jeg vurderer og kjøpe, men det har en utveksling på 1,78:1... vil dette funke? eller vil drevet ta kvelden.... Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.November.2004 Del på Facebook Svart 26.November.2004 Uten at jeg er noen ekspert: Forskjellen i utveksling er ca 10 %. Dette burde kunne justeres ved å endre propellstigning, og dermed vil belastningen på drevet bli det samme. Du må uansett velge propeller slik at motoren oppnår korrekt turtall. Men du skriver at undervannshuset har utveksling 1,78:1. I verkstedhåndboka som ligger i dokumentarkivet går det frem at det bare drev med betegnelser DP-A1 og nyere som har denne utvekslingen. Er du sikker på at dette undervannshuset passer på et 280-drev? Som sagt: Jeg er ikke ekspert på dette. Kanskje noen andre har erfaringer rundt dette? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
henboe Svart 26.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2004 Uten at jeg er noen ekspert: Forskjellen i utveksling er ca 10 %. Dette burde kunne justeres ved å endre propellstigning, og dermed vil belastningen på drevet bli det samme. Du må uansett velge propeller slik at motoren oppnår korrekt turtall. Men du skriver at undervannshuset har utveksling 1,78:1. I verkstedhåndboka som ligger i dokumentarkivet går det frem at det bare drev med betegnelser DP-A1 og nyere som har denne utvekslingen. Er du sikker på at dette undervannshuset passer på et 280-drev? Som sagt: Jeg er ikke ekspert på dette. Kanskje noen andre har erfaringer rundt dette? Brigg Drevet er fra 84, og undervannshuset er fra 2000, og de passer sammen... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.November.2004 Del på Facebook Svart 26.November.2004 Spørsmålet du også bør stille er om drevet tåler belasningen av V8 diesel. Kraftig moment fra motor og ikke så veldig sterkt drev. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.November.2004 Del på Facebook Svart 26.November.2004 Med høyde for at jeg tar feil, hvilket ikke ville være første gang: Med utvekslingen 1,78 : 1 menes at motorens veivaksel går 1,78 omdreining når propellen går 1 omdreining? I så fall vil jeg driste meg til å antyde at denne utvekslingen "går i et lettere gear" enn tidligere på 1,61 : 1. Dermed blir de mekaniske påkjenninger mindre med den nye utvekslingen, hvertfall ved sjalting inn- og ut av gir? Men som sagt, jeg er ikke skråsikker! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Guest gunnar Svart 26.November.2004 Del på Facebook Svart 26.November.2004 Joda SkipperMorse du har rett, du tar nok feil. Utveksling 1,78:1 medfører at motoren får det lettere, orker mer , altså større propell. Hvem går dette ut over? Jo stakkaren som sitter i mellom ,det vil si drevet. Så til spørsmålet, går dette bra? Jeg vil si at hvis motoren utvikler 180 hk. har jeg god tro. 300 derimot, neppe. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 26.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2004 Joda SkipperMorse du har rett, du tar nok feil. Utveksling 1,78:1 medfører at motoren får det lettere, orker mer , altså større propell. Hvem går dette ut over? Jo stakkaren som sitter i mellom ,det vil si drevet. Så til spørsmålet, går dette bra? Jeg vil si at hvis motoren utvikler 180 hk. har jeg god tro. 300 derimot, neppe. Motoren er på 160 hk.. vil forhøre meg litt om emne før jeg bruker mye penger på dette inngrepet... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Joda SkipperMorse du har rett, du tar nok feil. Utveksling 1,78:1 medfører at motoren får det lettere, orker mer , altså større propell. Hvem går dette ut over? Jo stakkaren som sitter i mellom ,det vil si drevet. Så til spørsmålet, går dette bra? Jeg vil si at hvis motoren utvikler 180 hk. har jeg god tro. 300 derimot, neppe.Snakker vi ikke om to utvekslinger her: En som bestemmer forholdet mellom motorens veivaksling og drevets propellaksling, og en som bestemmer forholdet mellom propellakslingen og vannet. Sistnevnte vil være propellstigningen. Med ny utveksling på drevet og samtidig ny propell slik at motoren oppnår riktig turtall må vel dette bli det samme. Det man girer ned en plass gires opp på den andre (eller motsatt?). Og drevet får det like behagelig som tidligere i og med at det tross alt er den samme motorkraften som skal overføres til vannet. Det eneste som kan bety noe er vel at duopropen er noe mer effektiv til å overføre kraft til vannet (ca 10 % ?), og det er vel dette som kan medføre en litt høyere belastning på drevet. Eller er jeg ute på feil jorde her? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.