Jump to content

33 Hk eller 44 Hk i en Viksund Columbi 25


Ficher

Recommended Posts

Hei, går nå muligens til innkjøp av en Sole Mitsubishi i min nye Viksund Columbi 25 fot ( 1975 mod). Er der noen som har erfaringer med størelse på motor på denne båttypen. Bør jeg kjøpe en 33 hk eller en 44 hk motor til denne (  44 hk ca 12000 dyrere).

Kan en 44 hk motor gjøre at båten graver seg for mye ned i sjøen, og at da  en 33 hk holde i denne båtype..?

Motor som står i nå er en 25 hk  Volvo Penta MD 11.

Vet også at jeg kan kjøre med mindre turtall på en 44 Hk............. men er det vits med en så "stor" motor.

Noen som har erfaringer,..........så kan jeg muligens spare 12 000 kr...  :wink:

Link to post

Du klarer deg fint med en 33 hk.  Nevner at storesøstra --s om jeg har -- ble levert med bl. a. Volvo og BMC 36-hestere.

 

Men da går det tregt, gitt!  Det lille ekstra du kan få ut av 44-hesteren er nok vel verd det.  Det er jo motsrøm her og der og andre tilfeller der litt ekstra hk ikke er av veien.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hadde det vært meg ville jeg plusset på ti til og støpt en trimplate akterut.  Slev om du kaknskje ikke har så stor nytte av alle hk'ene hele tiden, er de absolutt grei å ha "i  reserve".  Det er jo tider der det er greit å kunne forflytte seg med litt kvikke og.  Komme seg unna drittvær, stor sjø etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

....i min nye Viksund Columbi 25 fot ( 1975 mod)......

"Correct me if I'm wrong" - men er ikke Viksund Columbi nærmere 27' enn 25' ? Eller har (hadde) Viksund en 25 foter som de også het Columbi? Eller er det Viksund 25 Combi? Er litt forvirret nå.....mener ganske bestemt at 25-foteren kom etter 27-foteren. Ikke for at jeg skal være vrient, men, jeg ser her muligheten for at Ficher muligens kan ha tastet et tall feil og dermed får velmente råd på feil spørsmål.......?  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

"Correct me if I'm wrong" - men er ikke Viksund Columbi nærmere 27' enn 25' ? Eller har (hadde) Viksund en 25 foter som de også het Columbi? Eller er det Viksund 25 Combi? Er litt forvirret nå.....mener ganske bestemt at 25-foteren kom etter 27-foteren. Ikke for at jeg skal være vrient, men, jeg ser her muligheten for at Ficher muligens kan ha tastet et tall feil og dermed får velmente råd på feil spørsmål.......?  :smiley:

Jadda jadda jadda.  Du har rett.  25-foteren heter 25 Combi.  27-foteren heter enten Combi eller Columbi.  Forskjell på innredning mm., Combi har bl. a. ikke støpte benker i cockpit slik Columbi har, IIRC er den heller ikke forberedt for rigging som motorseiler.  Combi er altså mellomtingen mellom sjark og luksuscruiser  :lol: :lol:

 

Men det er sikkert mange som kaller sin 25 Combi for "Columbi".  Men Ficher, skulle gjerne visst hvilken det er -- 25 eller 27?   Skal du ha idealmotor til en 27, må du nok et godt stykke over 44 hk, nemlig.  Nærmere det doble, faktisk, etter dagens normer ...  Beste i en 27 er Yanmar 72 hk.  Perfekt for båten på alle måter. (Har det fra en bekjent som har hatt 27 Columbi MS siden ... æhh ... når var siste istid igjen???   :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ikke glem å beregne om du med din girutveksling får utnyttet fullt (eller tett oppunder) maks.turtall. Moderne motorer har ofte sine maks. hestekrefter og omdr.  4-800 omdr. høyere enn "gammeldagse motorer".

 

Propellen må da kanskje også byttes.

 

Hvis den nye motoren har så mye høyere maks.turtall, og giret "tåler det" så har antagelig din gamle propell for mye pitch (stigning). Det vil kanskje føre til at den gamle propellen "tar for mye tak" og at dermed vil ikke motoren klare å få opp turtallet.

 

Bare et lite innspill altså, for et år siden var jeg helt "grønn" på området men etter å ha byttet fra gammel VP med maks.3000 til Vetus-Mitsubishi med maks. 3600........så har jeg lært litt.......

 

Lykke til.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag: :nono:   :confused:  :sailing:

Link to post

Hei!

En bekjent av meg hadde en 72 hk diesel i en slik, det ble litt overkill.  Fikk ikke noe god fart, bare det vanlige at den gravde seg ned.  Han hadde lite me flaps.

Hvis det var en 25, så er det ikke til å undres over.  En 27 også, hvis den ikke har plate bak.  Platen er et must med større motor enn 35-40 hk.  Men med platen blir resultatet bra.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Du får mer fart med plate, men naturligvis ikke all verden.  Men med plate og litt mer fart får du også litt løft og den "sitter" bedre i vannet.  Det hjelper litt på rullingen i sidesjø + den blir mer stabil i forhold til sideveis vektforskyvning ombord (les:  Fete passasjerer :lol:).  

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...