volvo_penta_ Startet 12.Juli.2011 Del på Facebook Startet 12.Juli.2011 Hvilken motoreffekt bør en ha i en slik båt? (modell ca 1980, og vekt rundt 1700 kg?) Ser flere av disse kommer med volvo pente aq271? V8 bensin på 160-270 hk, vil tro dette er forholdsvis tørste saker? Om en skulle satt inn en diesel motor, litt eldre type, noen som har forslag til effektnivå og hvilke motor som kan egne seg i en slik type båt? Marinisering/skruing/ombygging er ikke noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 (redigert) naaa meir som 2500 kg på vannet vil eg tro. En V8 er nok det rette valget ja. 200 hk og oppover. Til meir de bedre. At motoren er stor gjør den ikkje automatisk tørst til vanlig bruk. Til sammenligning så bruker en spill ny påhengsmotor av siste skrik meir eller like mye bensin pr hk som desse gamle sliterne. Til gjengjeld så får man meir fart med påhengsen da så l/nm blir lavere sjøl om l/t er omtrent likt. Nåvel rundt 250 hk er nok akkurat passe. Om du skal ha en eldre diesel så blir det vel 160 hk VP da.. går no det og men ikkje så fort Redigert 12.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Enig med Plutonium. Ser de er oppgitt med vekt fra 2300-2500 kg. Da bør du ha V8 på bensin siden. Diesel, vet jeg ikke nok om men antar det kan bli tungt/ikke nok kraft med en 160-165 hk diesel, båten vil jo da være ytterligere 100 kg tyngre i rompa. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 (redigert) Takker for svar, akkurat slike ting jeg tenker på, vekt/hk forhold. Noen som har noe info om AQ271 bensin v8? hva heter de ulike modellene fra 160-270 hk? hvilken kvalitet er det i motoren, pålitelighet og støynivå? Hva er vekten på en slik motor? slik at den kan sammenliknes med en f.eks AQAD 40 B diesel på 165 hk. Skal en slik båt plane lett med 5 voksne som ikke er unomalt å ha med seg bør en vel ikke legge seg på den V8'eren med minst effekt? altså 160 hk motoren. Kom gjerne med inspill og erfaringer dere som har tilsvarende motor, om mulig i en annen båt. Redigert 12.Juli.2011 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Juli.2011 Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Kvaliteten på en slik GM V8 er intet å utsette på. Du får også en spill ny longblock for straks over 20 000.- men å undermotorisere er på ingen måte lønnt mht driftøkonomi. 160 sugehester (bensin)er for lite. 160 turbohester (diesel)kan nok gjøre jobben om inkje så brått. 24-25 knop som absolutt maks en bra dag holder liksom ikkje idag. Ville absolutt hatt en med litt meir futt i. AQ271 er 270 hk og var produsert fra midten og ut av 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt LittErfaren Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Jeg har en Windy 23 FC '88 hvor det orginalt stod en 230 hk Mercruiser --> 20 knop marsj - 30 + toppfoart. Ifjor fornyet jeg til en Mercruiser 350 MAG 300 hk (GM V8) og duopropp drev Det å gå opp et hakk har gjort at behagelig marsjfart er 25-30 knop (med mindre støy) og maks "vårfart" ligger på 40. Maksfart er definitivt ikke grunnen til at jeg gikk opp et hakk eller to i motorstørrelse, men støy er lavere og jeg føler (ingen målinger gjort) at den nye oppsettet ikke gir høyere forbruk ved marsjfart, snarere tvert imot. Pass på at du ikke undermotoriserer og må sende folk frem og tilbake i båten for å komme i plan. Med min 230 hk gikk dette også fint, men jeg ser noen av disse båtene står med 170 hk og det tror jeg ikke funker særlig med fulle tanker - 5 voksne... På boat.no finner du oversikt over vekt og maks motor... Kan legge til at et duopropp drev og ny "clutchet" overgang gjør det å legge til i min litt trange båthavn langt mindre adrenalinkrevende og konevennlig enn det var tidligere Lykke til med innkjøpet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 En ulempe med Volvo 40/41 er at de kan være noe trege i aksen, spesielt dersom "turbokneika" sammenfaller med båtens planingsterskel. Var ombord i en Fjord 21weekender m/ 165hk AQ40, den krevde laaaang tid for å komme i plan selv med iherdig jobbing med flaps og trim på drev. Kanskje en KAD42 (oppdatert) eller 43 hadde vært tingen...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Finn Erik Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Jeg ville også gått for en KAD 42 eller kansje helst 43....... Har selv hatt en Windy 24 HC i den satt det 2 stk . volvo på 130 HK. Bensin.... Fungerte utmerket med hensyn til fart. Har hatt en W 8000 med en KAD 42 fungerer også utmerket. Får du tak i en KAD 43 til en fornuftig pris, får du pengene igjenn den dagen du skal selge. Redigert 14.Juli.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Min forrige båt var Windy 24DC, 1973-modell. Bygde om til VP 41. Det var helt perfekt motor. Husk at dette skroget ikke har noe planingsterskel. Båten gled lett opp av vannet uten å reise baugen. Toppfart ble 33-34kn. Men båten er tung og oppleves veldig solid i sjøen. Marsjer gjerne lett på 30 knop men da er jo en KAD 43 ennå morsommere..... Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 (redigert) Takk for mange interesante svar og erfaringer. Ikke lett å velge seg motor, da det er en dyr investering og man ønsker jo ikke å bli skuffet. Tenkte lenge at en diesel ville bli tung i denne typen båt, at den ble for tung i hekken, men mulig dette passe bedre enn jeg tror. Hva er forresten vekten på en kad, tamd eller aq40 kontra aq271 v8? Pris er jo også en avveiing, må opp i 100 + for en kad maskin, mens en v8 koster en fjerdeldel, men har et desto høyere forbruk. Har kjørt med AQ130 nå en stund, og støy er definitivt en viktig faktor i neste båt, ennå viktigere enn fart. Ser for meg at uansett motorvalg vil det bli bedre å få motoren ned i gulvet for å redusere støy i båten, istedenfor at den står oppi dagen i en kasse. Redigert 14.Juli.2011 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 ikke helt sikker , men mener å huske at en AQ41 er ca 550kg m/ drev, en V8 bensin m/ drev i overkant av 400kg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sofa Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 hei Jeg har en fjord 24 weekender med 2 aq140a motorer og de er oppgitt til 125 hk, siden motorene er fra 1978 mistenker jeg at de ikke holder oppgitt hk lengre. Båten er tett på 3 tonn og er definetivt undermotorisert ,familien må sette seg fram i baugen for å få båten i plan når jeg har full bensintank. Ved ca halv tank så planer den veldig treigt Min drøm hadde vært å fått tak i 2 aq 145 eller aq151 motorer. Så mitt råd er å ikke gå for en svak motor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 22 HC Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Nr1: Som du sier, koster en diesel vesentlig mer enn en V8 i innkjøp. Nr2: Du må se på hvordan du bruker båten. Mye langturer og ferie på flere uker vil selvsagt gjøre diesel snillere forbruksmessig. Jeg har en Windy 22HC fra 75, med en Mercruiser V8 230hk fra 96. Ferskvannskjølt enkel motor med relativt billige deler med langt bytte intervall. V8 har et behagelig støynivå også. Jeg hadde ikke vært i tvil. Gå for en V8 på 260-300 hk. Hvis ikke penger er et problem bør du som andre her sier ikke undermotorisere. 200 dieselhester og duoprop fungerer sikkert topp. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Min forrige båt var Windy 24DC, 1973-modell. Bygde om til VP 41. Det var helt perfekt motor. Husk at dette skroget ikke har noe planingsterskel. Båten gled lett opp av vannet uten å reise baugen. Windy 24 har vel skrog signert Otto L. Scheen Jr. , disse er oftest lettplanende - og med en tendens til å gå på nesa når farta blir større enn skroget er tiltenkt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenTore Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 (redigert) Jeg har en fjord 21 weekender. Med AQ271c V8 DuoProp med 275Hk. Den gjør fint 40knop. =)) vekta på båten er ca 1900kg. Som du sier over. Passere 25knop på 2800Rpm. Da stikker nesa seg litt ned. Men litt trykk på tilten endrer alt seg. Så da er det bare og trøkke på det du tørr =)) PS - hvis noe kan hjelpe meg med dette -> https://baatplassen.no/i/topic/83441-fjord-21-aq271c-dp-275hk-bensin-i-vanne/ Redigert 24.Juli.2011 av KenTore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Minst 200 hk diesel i et eller annet format bør den nok ha. Her en gammal annonse med KAD43 https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=528 33 knop toppfart er vel ganske optimalt for båttypen. For nymotorisering er vel FNM 250 hk en av de moderne men rimelige lettvektsmotorene som vil gi veldig bra ytelse. Se bare hvor bra den mye tyngre Windy 27 går, 30 knop. Så da snakker vi nok rundt 35 knop på Windy 24 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zandra Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Windy 24 har vel skrog signert Otto L. Scheen Jr. , disse er oftest lettplanende - og med en tendens til å gå på nesa når farta blir større enn skroget er tiltenkt. Det stemmer. Windy 24 planer velding lett. Ved 32 - 33 knop begynte den å gå på nesa, men duoprop sitter godt i vannet så det hjalp med tilt. Jeg hadde VP41A med DP-drev og alupropeller, men stålpropeller hadde muligens sittet ennå bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Var det muligens flere skrog av 24-modellen? Linge designet den første Windy 24 som kom på 60-tallet og på slutten av 70-tallet kom det kanskje en ny versjon tegnet av Otto Scheen? Eller ligner den bare på Scheen-design? Scheen designet Windy 22 HC, Windy 27 CC/DC og Windy 30. Men finner ingen info om at han tegnet noen 24-foter. Derimot står Linge oppført på alle 24-foterne. https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Herman_Linge http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/otto-l-scheen-fyller-80-år http://windyboats.com/previous-models/ https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiv6LPRkNvNAhUsJ5oKHXNLADQQFgg-MAY&url=http%3A%2F%2Fnetthandel.batliv.com%2Fphotoalbum%2Fview2%2FP3NpemU9b3JnJmlkPTE0OTAxMw&usg=AFQjCNFn82MeLpMNxKCtRLHEqY-_TdFjsQ&sig2=O_yVmPJGTZar1OHG2H6Yuw Redigert 5.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 ved nærmere ettersyn tror jeg som du sier det bare er en 24 foter og det er Linge. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Det var iallefall ymse varianter av overbygg. 1977 24 HC 1972 24 DC Her en tidlig utgave 24 CC 1968 med dobbelinstallasjon, 2 x 75 hk Peugeot diesel Her et skrekkens eksempel Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
000 Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 et skrekkens eksempel ¨på dårlig vektfordeling på tilhengeren mener du Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Tenkte nå helst på det estetiske da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.