Sjøgang Startet 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2011 Hei! Dette gjelder en Mercruiser V8 bensin (2008 mod) med alpha one -drev Sist jeg var ute å kjørte med båten fikk jeg veldig høy temperatur på temperaturføleren (Opp mot 100grader men ingen alarm). Fikk båten i fri og på spesielle turtall fikk jeg kjøling. Etter litt avkjøling tøffet jeg meg sakte hjemmover uten at han gikk varm. Har nå i kveld vært å testet kjølingen i moloen med laser-tempmåler. Når temperaturmåleren i båten viser ca 70 grader, måler jeg bare 48 grader på eksosuttaket og bare 40 grader på termostathuset. (Men måleren i båten jager veldig frem og tilbake så jeg misstenker at den eller termostaten er feil.) Temperaturmåler Temperatur på eksos Temperatur på termostathus Når jeg fikk båten fikk jeg beskjed at termostaten på termostathuset var fjernet for å sikre at mototoren fikk maks kjøling hele tiden, har ikke satt inn ny. Impeller byttet i fjor og jeg tror alt skal være i orden der. Noen som har noen inspill til meg hva som er feil og skal byttes, eller hvordan jeg skal feilsøke på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hei, det var lite respons på innlegget mitt, så jeg prøver igjen med oppfølging på hva jeg har funnet ut... Har målt Ohm på termostaten og funnet ut følgende. Ved kald motor målte jeg 770 ohm og ved 65 grader målte jeg 240 ohm. La også merke til at mens motoren gikk varierte den fort mellom 240-550 Ohm, så om det er varierende kjøling eller feil med termostat vites ikke... Men har noen oversikt over hvor mange Ohm termostaten skal ha på diverese tempraturer, eller andre innspill mottas det med takk:) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har målt Ohm på termostaten... Men har noen oversikt over hvor mange Ohm termostaten skal ha på diverese tempraturer, eller andre innspill mottas det med takk:) Sjøgang: Du mener temperaturgiveren - ikke termostaten - ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hei Forskern:) ja mener temperaturgiveren, det er den jeg har målt Ohm på! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Oppdaterer saken med løsning:) Problemet var ødeløagt impeller, impelleren så ganske bra ut, men problemet var at selve gummien har løsnet fra metallhylsa. Så derfor kan impelleren henge igjen selv om drev går.... Så etter at impeller ble byttet er alt bra igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Jeg hadde dessverre ikke noe forslag til eventuell feilkilde / løsning å komme med, men takk for at du la ut løsningen på problemet. Kan en gang være til hjelp for oss andre. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Temperatur på eksos Fint at du fant feilen. Men temperaturmålingen du gjør her er ikke eksostemperaturen. Du måler på utsiden av riseren og inne i den er det kjølevannet som dominerer. Sjøvannet omslutter eksoskanalen før den blir blandet med eksosen og forsvinner ut i sjøen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.