Jump to content

Trenger man å ha kvittering i bilen på at kajakken er kjøpt iNorge

Brizo

Recommended Posts

Problemet er bare det at denne kvitteringen har jeg ikke. :headbang: Og planen er å padle litt i Stockholm skjærgåden. Regner med at det er noen tusen norske ferie turister med kajakken på taket og uten kvitteringen. Som passerer grensen daglig.

Og forhandler husker meg sikkert ikke igjen, om jeg ber om en bekreftelse på at jeg har handla av dem for noen få år siden.

Tror at du kan be tollvesenet om en bekreftelse på at du tar med deg en verdigjenstand ut av riket. Var slik for lenge siden engang, masseturismen har kanskje gjort at de nekter slikt nå.

Hvis du har kjøpt den for noen år siden så er den vel brukt og ser slik ut. Da er det neppe noe problem.

Du må innom tollstasjonen på grensen for å fylle ut et utførseldeklarasjonsjema.

Tviler på at så mange faktisk gjør det. Men er nok greit å gjøre for å være sikker, og slippe ubehageligheter på vei inn igjen.

Tror de aller fleste som kjører over grensen, for å være ute mer en 1 dag, har med seg verdier for over 6000kr i brukte ting. Da skal en egentlig stoppe på grensen å få utførseldeklarert, for å kunne ta det med inn igjen uten problem.

Men skal mye til før de henger seg opp i brukte ting de ser du mest sansynelig har tatt med ut.

Men kommer du tilbake med bare kajakk, uten årer, vester, utstyr etc. Så vil de nok heve øyenbrynet litt mer. Og ser kanskje på det som et bruktkjøp du prøver å ta inn.

Jara Wynja

Ser nå at spørsmålet ligger også her - med noen flere svar. Jeg svarte tidliger i OT-forumet, og limer inn mitt svar derfra:

Det kan jo hende du må sannsynliggjøre at den er kjøpt i Norge om du blir stoppet, og en kvittering er jo i så måte veldig godt egnet. Men jeg kan vanskelig tenke meg at dette blir et problem, og om så skulle bli så kan det vel sannsynliggjøres på andre måter? Kan du ikke - før du drar - sette deg i kajakken utenfor et kjent norsk sted, holde en dagsfersk avis opp foran deg, og så få noen til å ta et bilde? Men det er sikkert mange andre måter også, denne idéen bare slo meg mens jeg skrev...

Ser nå at spørsmålet ligger også her - med noen flere svar. Jeg svarte tidliger i OT-forumet, og limer inn mitt svar derfra:

Var noe av det første som slo meg, ta et bilde på en kjent plass i norge noen dager før, og pass på at det er høvelig identifiserbart. Alle kamera og mobiltelefoner med kamera dato og tidstempler jo bilder, men poster du det på internett før du drar er det jo vanskelig for "tullen" å si noe på at denne ikke har vært i norge.

Hvor mange "smugler" inn en båt, for så å ta den med ut av landet igjen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...