Jump to content

Kjøpe båt med KAD44 - eller ikke?

thomasd

KAD44?  

32 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei, jeg har en båt med KAD300 i dag, og begynner å kjenne dette dyret ganske godt. Nå vurderer jeg en båt med en KAD44 som har gått 450 timer med dp-e drev. Opp igjennom har jeg lest en hel del her om KAD44-motorens mangler, primært er jeg da urolig for ustabilitet relatert til EDC og reimer. Ventiljustering er dyrt og tåpelig på dem begge, men håndterbart.

Spørsmålet blir kort og godt: er motoren så dårlig som sitt rykte og noe som bør unngås for "enhver pris" til fordel for en 300 (som er alternativet), eller er det motor som surrer og går om den ikke allerede har fått problemer?

Takker på forhånd for innspill,

Thomas

Hatt en KAD44 EDC selv. Reimer opplevde jeg ikke som noe problem, byttet hvert år. Gikk over til 2 år siden jeg ikke så noe slitasje på dem. Ingen opplevde feil heller på EDC.

Var forsåvidt ikke klar over at 44'en hadde noen mangler. Stabil kontruksjon basert på den gamle 40 blokka. ventilene er som du sier mildt klønete mhp justering siden hele topplokket må av, og over de ligger dieselrørene osv..

KAD300 er stort sett samme motor, større turbo og litt mer HK (300=285 HK, 44 er 260HK).

DPE drevet er veldig greit å plukke av og å sette på igjen. Har DPE på nåværende båt også :-)

mvh

Bavaria32sport

Tidligere KAD44 eier på en Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Takk for innspill. Høres ikke ut som alle deler den svartmalingen man til tider får inntrykk av. Ble også litt bekymret om drevenes levetid etter å ha lest noen tråder her, men coastalriders i uk mente i alle fall at 450 timer ikke var noe stort problem og krevde en mindre service.

Mvh

Thomas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...