Jump to content

VHF, får sendt men ikke mottatt, Standard Horizon GX1100, Glomex


Comforthe

Recommended Posts

Jeg kallte på Tjøme radio i dag for å teste forbindelsen. VHF antennen er en type Glomex (90 cm), usikker på modell. VHF radio er Standard Horizon GX1100, helt ny. Antennen monterte jeg i fjor, men har ikke fått testet den før nå. Har mistenkt en stund at jeg ikke mottar så godt som jeg burde.

 

Kallte opp Tjøme radio uten å få svar. De prøvde å ringe meg opp igjen via DSC, den fikk jeg, men hørte ikke noe fra de da jeg forsøkte å snakke. Jeg ringte de via telefon og fikk snakke med en veldig behjelpelig fyr. Han kunne fortelle meg at han hørte meg krystallklart. Hadde han på tlf mens vi fortsatte å prøve. Han kunne høre meg (fra Vallø båthavn) krystallklart både på kanal 16, 07, og 21. Jeg hørte ikke han. Squels stillte jeg helt ned under testen for å sjekke om jeg kunne høre antydning til gjennkjennbare lyder - nada.

 

Jeg prøver å kjøpe ny antenne i morgen. En god antenneledning skal jeg nok få med meg fra jobben. Noen som vil anbefale en modell? Hvis det er noe annet jeg burde tenke på er alle tips velkommene. Jeg har testet nåværene kabel for kortslutning/brudd og jeg har testet spenningsfallet spenningsfallet på strømforsyningen til VHF radioen, alt så bra ut.

 

Takknemlig for all hjelp.

Mvh,

Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Hvis volum, squels, høytaler og alt det der er sjekket, så kan det virke som at det er noe feil med radioen din. Har liten tro på at det er antennen som er årsaken her. Forsøk å få en kompisbåt til å teste med deg, så kan dere se om dere rekker i sammen på 25 og 1 watt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel kanskje forsøkt med en annen radio - jeg synes det høres mer sannsynlig ut at det er problemer med den enn med antennen så lenge sistnevnte fungerer bra under sending.

 

Jeg formulerte meg litt dumt når jeg sa jeg ikke hadde prøvd antennen tidligere. En kammerat hadde med sin VHF og prøvde i fjor, samme problemet.

 

eh - altså - unnskyld et dumt kontrollspørsmål - men du har sikkert sjekket det: er volumknappen skrudd opp forbi "på"-kneppet?

 

Ja, det sjekket jeg.

 

Forsøk å få en kompisbåt til å teste med deg, så kan dere se om dere rekker i sammen på 25 og 1 watt.

 

Dette har jeg også prøvd. Jeg mottar hvis senderen ligger rett i nærheten i line of sight.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Glemte å skrive i mitt forrige innlegg at jeg da gjerne vil prøve ny antenne uansett. Den kan ikke stå så veldig høyt på båten min (litt over 2 meter?) og jeg er ikke helt sikker på hvilken type jeg bør velge. Alle tips mottas med takk.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat hatt samme problem,alle hørte meg,jeg hørte ingen.Sjekket selvfølgelig antennen skiftet kabel,men ingen bedring.Brukte ohm meter og målte antennen til o,o4 ohm.Som skal være bra(ca.3 m.Kabel). Tok ut radioen og levert den til Belamarin de testet den på lystbåt kanalene L1 L2 L3 der virket den helt fint,men ikke på noen andre kanaler.Jeg fikk ny radio på garanti?? (Den gamle var 4 år.)Topp service kaller jeg det.Monterte den i båten,så nå virker alt som det skal. Bedre enn noen gang.VHF M-tech 500.

Redigert av sjøman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg begynner å helle litt mot å levere den inn nå. Byttet antenne og kabel i går, det ble litt bedre. Jeg kjøpte min VHF hos Maritim (Tønsberg) og kvier meg litt for å dra tilbake inn dit. Drar på båtferie i dag, så kan heller levere den inn når jeg kommer tilbake.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjøpte også en GX1100E hos Maritim Slependen i år, og denne var feilprogrammert da jeg mottok den. Kanaloppsettet var ikke korrekt. Tok den med tilbake til butikken, og fikk med en ny uten diskusjon. Maritim gjør denne programmeringen i Arendal når de mottar dem, og det hadde vært en glipp her!

 

Så jeg vil anbefale deg å gå tilbake og få en ny radio - tipper problemet ligger i oppsettet de har gjort hos Maritim!

 

Stein-E

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede gjort det samme som deg Stein-Erik. Fikk den tilbake med riktig kanaloppsett og fått testet det. Hovedproblemet nå er egentlig kort rekkevidde når jeg mottar. Får se litt nermere når jeg skal utpå i helga.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...