Jump to content

RPM måler på diesel


Per Atle

Recommended Posts

Hei

Du får helt eksakte følere som kjenner "pulsen" på et av dyserørene som gir helt eksakt turtall. Perkins har en giver i enden av kamakselen på endel av motorene sine, mens de som går på dynamoen kan kalibreres helt riktig inntil reima slakker seg litt eller noen skrur på mye strøm.

Induktiv føler som er omtalt gir også helt eksakt turtall.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

hmmmmm.... Årsaken til at jeg spurte var at jeg har litt krøll med den, dvs det kommer ikke RPM utslag før ladelampa slokker, ergo antok jeg at det muligens kom fra dynamoen. Det var i og for seg ikke noe problem, men nå i det siste har den konket, når ladelampa slukker (ca 1500 RPM for å "slå inn", når den først har begynt å lade fortsetter den med det selv på tomgang) kommer det et "blaff" (utslag) på RPM måleren på ca 1 sek, før den igjen ramler tilbake til 0. Ladelampa begynner ikke å lyse, så det virker som den fremdeles lader.

 

noen med et insiders tip ? :o)

Link to post
Share on other sites

yep, alt iorden der. Har nettopp byttet reimer (doble) også, men desverre så var båten så ny for meg på det tidspunktet at jeg ikke fikk lagt merke til om turtallet forandret seg nevneverdig.

 

(De gamle var helt (totalt) utslitt, i sedvanlig Brasiliansk vedlikeholdstil var de "vrengt" for å tyne siste rest av liv ut av dem.) :wink:

Link to post
Share on other sites

Turteller tilkoblet W-uttak på dynamo fungerer på følgende måte: Spenningen ut på W-uttaket er vekselspenning som taes ut fra en av statorendene. Turtelleren er egentlig et meter som måler frekvensen på vekselspenningen før likeretterdiodene.Turtelleren kan justeres opp mot et referanseinstrument. Dynamoen må lade for at turtelleren skal kunne fungere. Slitt dynamoreim påvirker turtelleren ved at denne går dypere i reimsporet og dynamoturtallet øker.   :nono:

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaring TMe. Det bør vel kunne gå an å måle Hz med et multimeter for å kalibrere da ? Har du noe peiling på frekvensområde vs RPM ? (Skjønner at dette har med utveksling på reimhjul å gjøre, men dette kan jeg jo regne ut, og vet man området på dynamoen er det jo en smal sak å kalibrere riktig motor RPM)

 

Tror forresten jeg har funnet feilen, hadde dårlig kontakt i tenningsnøkkelen, har kjøpt ny bryter, skal ned og prøve etterpå idag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bor i Kristiansandområdet kan du låne en strobe-turteller av meg, dette gir mest nøyaktig kalibrering.

Ellers så kan du beregne turtallet ut fra frekvens og diameter på dynamo-skive / vibrasjonsdemper-skive.

W uttaket vil gi en puls pr omdreining, dvs 1Hz for 1omdreining/sekund.

Link to post
Share on other sites

hehe. Bor nok litt lenge sør enn som så gitt, i Rio. Blir kanskje litt langt å dra for å låne bort stroben, men du tar kanskje turen ? :wink:

 

Jeg prøver meg med 1 hz/rev med multimeter, og ser hvordan det blir. (Jeg tror jeg faktisk har en optisk måler ett eller annet sted også, det gjelder bare å finne den......)

 

Takk for tip.

Link to post
Share on other sites

Rio? Det forklarer saker og ting.

 

Jeg har sett du har nevnt uttrykket "Brasiliansk vedlikehold" et par ganger. Trodde det kanskje var en lokal variant av "hemsmidd ståltråd og tape"-slang.

 

Hekter meg på ønsket om en stemningsrapport eller to utover. Skal ikke si jeg er misunnelig, men tanken har streifet meg... Ser ikke helt for meg hvordan dette skal gå framover. Ikke får jeg kjørt båten når den etter hvert ligger på land. Ikke har jeg noe sted å drive med båten i vinter heller. Da blir det lenge til våren er jeg redd...

Link to post
Share on other sites

1500 RPM hørest høyt ut, fiks det før du tenker mere på turtelleren

Jeg ville tro at du har dårlig kontakt eller for lav spenning til magnetiseringen, prøv med en mindre pære i ladelampa (eller 2 stk paralellkoblet)

Mener dette skulle være fornuftig (sikkert noen andre og som har noe om saken)

Vh BK

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å poste dere noe varme når den kommer. Foreløpig har vi vinter her nede, så det er ikke noe særlig varmere enn 20-25 grader, og det kan jo bli noe i kjøligste laget på sjøen...... :wink: hehe. Men det er mye vind på denne tiden av året, og i mangel av skjærgård kan det være tøft med havet rett ut og 1-4m bølger med 26' båt. Det roer seg om en måned eller to, håper at båten er klar til dyst da.

 

RPM måleren er OK nå, det var dårlig kontakt i tenningsbryteren som tulla det til. Har tenkt å overhale dynamoen, så slår den vel kanskje inn litt lavere en 1500 RPM. Ladelampa er en 4W pære, er dette for mye, ser at det BK nevnte noe om mindre pære ?

 

Forøvrig fixet jeg hullet etter høttalerfadesen med et hanskerom, det blei slett ikke værst. Så er det punktum for den historien..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Til Per Atle.

 

Dersom du må ha høyt turtall for at ladingen skal starte, kan det komme av for LITEN (for få watt) pære. BK har nok bare en skrivefeil siden han sier: prøv med en mindre pære i ladelampa (eller 2 stk paralellkoblet)

 

(2stk i paralell tilsvarer jo egentlig en STØRRE, ikke MINDRE) Har du forresten sjekket at dynamoremmen er stram nok?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Per Atle.

 

Dersom du må ha høyt turtall for at ladingen skal starte, kan det komme av for LITEN (for få watt) pære. BK har nok bare en skrivefeil siden han sier: prøv med en mindre pære i ladelampa (eller 2 stk paralellkoblet)

 

(2stk i paralell tilsvarer jo egentlig en STØRRE, ikke MINDRE) Har du forresten sjekket at dynamoremmen er stram nok?

 

Lars,

prøver en extra 4w pære i parallell, det er jo en kjapp test å ta. Ellers så er reim(ene) helt nye, og stramme og fine, ingen sluring der. Men uansett tar jeg og overhaler dynamoen, det koster rundt en 100-lapp på en lokal sjappe, da jeg ikke aner tilstanden på den.

Gjorde det samme med starteren, ny bendix og børster og hele sulamitten for 200kr, og føler meg mye tryggere og bedre til sinns etterpå..... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei!!

 

Jeg er litt frekk og henger meg på denne tråden jeg...

Er det noen som vet om en Yanmar 2QM-15 har noen enkel tilkobling for turteller?

Eller må jeg bruke dynamoen og kalibrere mot den?

 

RR

 

Har du tittet i tråden om Tiny Tach? Følg linken i den tråden til produsenten. Mener at Tiny Tach fåes til dieselmotorer også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...