Jump to content

Fjerning av bildekk merker


Sebaldus

Recommended Posts

Har vært uheldig og fått en båt fendret med bildekkremser liggende inntil skuta. Er det noe som er bedre egnet enn annet til å få ram på dette med? Kan godt bruke noe "sterke saker" ettersom skroget skal poleres og vokses etterpå (jeg hater virkelig den jobben!)

 

Kanskje noen har erfaring?

Link to post
Share on other sites


giver: Du skal være forsiktig med JIF, da dette inneholder et slipemiddel.

mvh

giver


 

Ja...bruker det kun på gjensidige flekker. Har desuten funnet ut at det løser olje ganske bra hvis man f.eks skal vaske kjølsvinet. Zalo duger jo også bra til dette blandet med varmt vann.

Link to post
Share on other sites


thor: Enda bedre hvis du blander litte granne parafin i vaskevannet Baat-Guru.

 

Hmm...var liksom lukten av diesel og olje jeg ville ha vekk fra båten da :cheers:

Hadde ellers høytidelig samenligningstest av et fancy produkt for rens av sykkelkjeder til $$$ som en kompis mente var verdt pengene og en liter diesel.

 

Riktignok var ikke forskjellen merkbar men så var det dette med prisen da.... :lol:

Link to post
Share on other sites


Anders: Tror avfetting eller aceton skal gjøre jobben med å få vekk de merkene..

 

Hmm...aceton får bli siste utvei..tror jeg har noe liggende.

Som ung og dum prøvde jeg å fjerne klistremerker på mykplast med aceton. Gikk dårlig! Man lærer så lenge man lever

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke fylle maskinrommet med parafin da. :rolleyes:Rent blir det åkke som.Et par desiliter holder.Et annet knall stoff til utvendig vask er plast vasken til Shell.Veldig effektiv på de svarte stripene og på korrugerte flater. :sailing:Har ikke prøvd det i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du skal være veldig forsiktig med Jif og og skuresvamp, prøvde det på noen gjenstridige flekker på en bil jeg hadde, lakken hadde ikke godt av dette. Så dersom båten fra før er blank i lakken ville jeg ikke prøve dette. Rene sandpapiret jo

Link to post
Share on other sites

Brumle: Tror nok du skal være veldig forsiktig med Jif og og skuresvamp, prøvde det på noen gjenstridige flekker på en bil jeg hadde, lakken hadde ikke godt av dette. Så dersom båten fra før er blank i lakken ville jeg ikke prøve dette. Rene sandpapiret jo

Som Thor skriver, bare det skrubbes med vett går dette greit. Jeg har selv brukt Jif på en del gjenstridige flekker, særlig fra svart gummi. Også fenderlisten er renset så den ble som ny med Jif. Er skuresvampen i groveste laget så bruk en fille e.l. Men til bilen er nok dette ikke så lurt....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Prøv med Rubber Compound. Brukes til å jevne overganger ved flekklakering

på bil f.eks. Finnes i 3 gradasjoner. Fordelen med R C er poleringsegenskapene.

Jiff polerer ikke, men er effektivt. Bruk klut, ikke svamp med pad. Gelcoat tåler aceton,

men mattes. Bland inn aceton i Bengalakk, og du får en rimelig lakk som har god heft

til polyesterbaserte overflater. Tørketiden reduseres også.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte HUGOS på min forrige plastbåt, dette fjernet dekkmerjker, og annen skade som dukker opp på skroget, men dette bør brukes i forbindelse med polering, da du får en matt flate der du polerer med HUGOS, men det er veldig effektivt.

 

Vet ikke hvor du får kjøpt stoffet, men tror alle båtforetninger har dette

Link to post
Share on other sites

I minn jobb bruker vi noe som kalles "platen cleaner". Dette bruker vi får å friske opp gummi. Har ved en del anledninger benyttet dette på vanskelige flekker på båten. Dette har tatt det aller meste som andre kjemiske miksturer ikke har klart. Dett skader heller ikke underlaget. Fjerner bl.a. gamle limrester ol. utmerket.

 

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...